Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2006 kl. 19:04

Hvis du ikke har forstand på biler, vil jeg råde dig til at konsultere en mekaniker. Det kan hurtigt blive dyrt at "dumme" sig på en moderne diesel =)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-03-2006 kl. 21:18

Det der er galt med Mondeoén er at der er revnet eller sprunget en turboslange. Trykket til turboen forsvinder ud i den blå luft (derfor hvislelyden) og turboen kører derfor ikke (mangler trykket) Lad et autoriseret Ford værksted klare det, på under en time, hvis de har reservedelen

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

22-03-2006 kl. 08:55

Det kan være turboen der er stået af. Eller hvis du du er heldig, måske bare en forbindelse til turbo, a´la en slange ell. lign.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

24-03-2006 kl. 12:03

Hej Erik,
Funktionen af en wastegate er på ingen måde at blande kold og varm luft! Dens funktion er at dirigere udstødningsgas forbi turboen når ladetrykket når over et vist niveau. Herved styres størrelsen af ladetrykket, så hverken motor eller turbo ødelægges.
En wastegate turbo er den "gammeldags" måde at styre ladetrykket på, og jeg tvivler derfor på at dette princip benyttes i en få år gammel commonrail-motor. Jeg gætter på at også Ford er gået over til at benytte en turbo med variabel geometri i stedet (VTG). Herved kan ladetrykket styres/begrænses ved elektronisk at ændre på turbinebladenes vinkel...

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

24-03-2006 kl. 13:43

Jeg har ikke selv en TDCi, så jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed hvilken turbo den er udstyret med - det mest moderne/effektive er bare en VTG, og derfor er de fleste producenter gået over til dette. Turboladeren fra den franske side er helt sikkert en wastegate turbo med vacuumstyret bypass-ventil i udstødningsturbinen. Her et link til en side med glimrende billeder af en VTG-turbo: http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/body_vnt15-turbo.html