Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Henrik Thomsen
bruger siden
28-01-2006
10-03-2006 kl. 20:42
Det er klart at de rigtige chauffører er bedre end hjælpemidlerne. Kan du bremse og styre lige på grænsen er det selvfølgelig bedre end et system der bremser, slipper, bremser, slipper osv. Men udfordringen er vel at vi ikke alle er Thorkil Thyrring(!!!). Bare fordi VI er "verdens bedste billister" der kan holde hovedet koldt og højre fod under kontrol i enhver krisesituation, er der altså nogle i trafikken der i sådan en situation bliver grebet af panik når bilen glider, de små børn på vejen kommer faretruende nærmere osv. Jeg tror faktisk at jeg i den situation ikke længere er i kategorien "verdens bedste bilist" og vil prise mig lykkelig for at have ABS/ESP/... Mit gæt er at du ikke har været i en rigtig kritisk situation med din toyota siden 2004!
Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004
10-03-2006 kl. 23:37
Et eksmepel på hvorfor ESP er godt:
Forstil dig du kører med 140 km/t på motorvejen og et bagdæk eksplodere - med ESP er der en gul lampe der blinker og du trækker ind til siden og skifter hjul. I en bil uden ESP er der nu potentiale for du udføre din livs vildste puiette, hvor du absolut intet kan stille op - udover håbe på der ikke er noget du rammer eller vognen vælter.
De er de sorte skridmærker der krydser hinanden ude på motorvejen - dem er der jævnt mange af !!
Kort sagt ESP kan holde balance om bilens centerakse i situationer hvor det ellers ville være mere eller mindre umuligt - med mindre man sidder og venter på det sker og dermed er klar til at reagere.
Forstil dig du kører med 140 km/t på motorvejen og et bagdæk eksplodere - med ESP er der en gul lampe der blinker og du trækker ind til siden og skifter hjul. I en bil uden ESP er der nu potentiale for du udføre din livs vildste puiette, hvor du absolut intet kan stille op - udover håbe på der ikke er noget du rammer eller vognen vælter.
De er de sorte skridmærker der krydser hinanden ude på motorvejen - dem er der jævnt mange af !!
Kort sagt ESP kan holde balance om bilens centerakse i situationer hvor det ellers ville være mere eller mindre umuligt - med mindre man sidder og venter på det sker og dermed er klar til at reagere.
Profil slettet
11-03-2006 kl. 11:26
Det er meget simpelt egentligt. ESP gør ting som er fysiskt umulige for en menskelig chauffør. ESP kan nedbremse hjul individuelt og derved sikre nær 100% effektiv udnyttelse af til rådighed værende friktion i en kritisk situation. Det ville kræve 4 bremsepedaler (og et tilsvarende antal fødder ;-) før en chauffør havde blot en chance for at være tilsvarende effektiv. Bla derfor gør ESP selv verdens bedste billist bedre.