Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

15-02-2006 kl. 11:48

Hej - var det ikke dig, der skulle vælge mellem Volvo 940 og 850?? Nå, men valget mellem de to biler du nævner her, er ikke svært. Vælg Volvo`en til hver en tid!! Volvo`en er sikrest, flottest og særdeles velkørende. Den anden er kedelig at køre i og se på. Volvo`en er måske lidt dyrer i drift, men det opvejes af alt det andet ved den. Den anden er lige så driftsikker, som den er kedelig!! Så der er ikke den store tvivl. Pyt med at Volvo´en har kørt flere km., den kan nemt køre 200.000 km. til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

15-02-2006 kl. 13:08

Jeg er en del uenig må jeg sige.
Volvo er ganske godt, men ikke så driftsikker som toyotaen.

Har selv en Carina E 2,0, og er meget glad for den.

Jeg vil til det budget du til hver en tid vælge en 2,0 Carina i stedet for.
100k er alt for dyrt for en 1,8 især når det er privat.

Og så kedelig er en Carina altså ikke, uanset hvad Henrik mener. Jeg synes da netop at V40 er småkedelig.

Hvis du vil have driftsikkerhed bliver det Toyota.

MVH Martin

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2006 kl. 13:31

carina er den mest driftsikkre bil, volvo er ganske udemærket, og jeg gætter på måske lidt mere sikker,, men
du siger 20000km om året i 4 år, de betyder så har volvoen kørt 280000km når du skal af med den, så der er værditabet stort, jeg er enig med martin, der må være en billigere carina, hvis ikke så en 2,0 til samme pris..

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2006 kl. 13:37

Jeg ville også gå efter en Carina, men du kan sagtens finde en 2,0 GLI til de penge. Hvis du køber en fra 1996 eller 1997, er den faceliftet og har derfor bla. dobbelt airbag, selestrammere osv. - og så forsvinder fordelen ved Volvo´en (eller Mitsubishien om man vil). Så tag Toyota´en, den er af bedre kvalitet, holder prisen bedre og er billigere i dele.

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

15-02-2006 kl. 13:46

Man kan på ingen måde sammenligne Mitsubishi og Volvo, som Kasper gør!! Bilerne er lavet på samme fabrik men der er ingen øvrige ligheder. Hverken undervogn, motor eller sikkerhedsudstyr er det sammen. Det er to vidt forskellige biler, der bare er produceret på samme fabrik. Volvo`en er til hver en tid mere sikker! Prøv selv at kigge på Folksam`s opgørelser over virkelige ulykker.... der klarer Toyotaen sig MEGET dårligt. Toyotaen er i det hele taget en ældre konstruktion end Volvo`en, hvorfor Volvo`en også klart opleves mere moderne både i udseende og m.h.t. køreegenskaber. Bare fordi man kan få Toyota`en med dobbelt airbag o.s.v. er der på ingen måde samme sikkerhed som i Volvo`en - airbags gør det ikke alene. Det er rigtigt, som Kasper skriver, at Toyota holder prisen, men Volvo holder dem endnu bedre.

bruger siden
11-12-2004

15-02-2006 kl. 14:16

jeg har i øvrigt haft min Carina i 4 år uden problemer. Den kører bare.
Min Far har også en carina som han snart har haft i 6 år, også uden problemer.
Min kammerats kollega har en Carina der har rundet 400,000 km uden problemer. Så jeg tvivler på at det er tilfældigt med driftsikkerheden. Den bliver ikke meget bedre.

Forresten er jeg enig med Henrik B. mht at Volvo S40 heller ikke er noget at råbe hurra for.
Og så har han ret i at en Nissan primera er et godt alternativ til Carina E.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

15-02-2006 kl. 17:56

Driftsikkerhed, reparationspriser (service og sliddele kender jeg ikke til) og sikkerhed ved kollision taler for V40, Carina’en er mere brændstoføkonomisk og mere rummelig. Så tag den du bedst kan lide og tror på, men kør en god tur i dem først.

Toyotas 112% sang er spillet så ofte at folk nynner med på den, uanset om de vil eller ej. Ifølge engelske Warranty Direct som forsikre biler mod fejl opstået i mekanikken ind til de fylder 12 år eller passere 12 år ligger Volvo 40 godt hvad angår stabilitet. Volvo V40 ligger nummer 4 med en fejlprocent på 12 og S40 nummer 5 med en fejlprocent på 13, bedste Toyota er Avensis 97-03 som ligger nummer 12. Samme forsikringsselskab betaler i gennemsnit 158,57 GBP for en reparation på V40, 127,73 GBP på S40 og 216,24 GBP på Carina E. Til gengæld har Carina E i gennemsnit kørt længere og har en højere alder, før der skal repareres på den. Warrenty Direct forsikre mere end 31.000 biler fordelt på ca. 150 modeller, så de har et bredt grundlag at grave i.

Både i EuroNCAP og Folksams lister er S og V40 et hak højere end Carina E, Carina E kan dog på ingen måde dømmes usikker.

De tidlige årgange af 40-serien var ramt haltende finish/kvalitet som blandt andet er årsag til en del knirken og knagen, og som Ole skriver en støjende 2,0 motor og tynd lak. Volvo S og V40 fik en omfattende opdatering i 2000 og er efter den en ”færdig” bil, i forhold til 40-serien har Carina E været det fra første dag.

Jeg kunne nu godt foreslå et alternativ på størrelse med V40, men nå man er faldet for en eller flere bestemte modeller er der sjældent andet der kan bruges.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

15-02-2006 kl. 17:58

Rettelse, der skulle have stået fylder 12 år eller passere 208.000 km, det andet giver jo ingen mening :O)

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

15-02-2006 kl. 22:11

Det kunne være en Honda Civic Aerodeck, eller en Nissan Primera stationcar. Ingen af dem er lige så populære som de to andre hvilket ikke er bilernes skyld, det betyder at brugtpriserne er bedre for en køber.

Nu ved jeg ikke om det skal være stationcar, men Civic fås i 3, 4 og 5-dørs samt stationcar og Primera i 4 og 5-dørs samt stationcar.

Data fra før omtalte forsikringsselskab fortæller at Civic 96-01 nummer 2 fejlprocent på 7, Primera 96-99 nummer 7 fejlprocent på 15.

En reparation på Civic koster i gennemsnit 235,32 GBP og Primera 313,44 GBP, så på det punkt løber Civic jo med sejren med ca. halvt så mange fejl som er billigere at udbedre.

Mht. sikkerhed så klarede Civic sig ikke så godt i EuroNCAP-testen mens Primera klarede sig som Carina E, i Folksams liste som jo beskriver resultatet fra virkelige ulykker klare Civic sig som Carina E og Primera sig som S/V40.

Begge kører godt, Primera har lige en tand mere sporty undervogn end Civic. Civic med 1,5 liters motor er lige så hurtig som de øvrige tre, blot ikke nå det gælder mellemaccelerationer i højeste gear. I 4 gear er den hurtigere end de øvrige i 5’te og på niveau med de øvrige i 4 gear, så hvis man ikke kan lide at gå et gear ned ved en hurtig overhaling er den ikke sagen. Primera er på niveau med Volvo’en hvad brændstoføkonomi angår (med samme motorstørrelse), Civic 1,5 slår dem alle på det punkt. Min nabo har faktisk en V40 i den opdaterede model (1,8 eller 2,0), samt en Civic 1,5 i 5-dørs model fra 99. Begge (mand, kone og biler) kører de 2x45 km fra Roskilde-området til den indre by i myldretiden, Volvo’en ligger på 10-11 km/l og Civic’en målt i en vintermåned (februar 05) til 17,4 km/l. De bytter bil flere gange om ugen, og slår aldrig aircondition fra (er i begge biler).

Primera er folk ikke i tvivl om er på størrelse med Volvo’en, mange vil stille spørgsmål om Civic’en er. Bedømt på naboens to biler er kabinepladsen den samme, og i rå cm er længde, akselafstand og bagagerum i årgang 97:

Civic sedan 446 / 262 / 410
Civic stationcar 446 / 262 / 415
Primera sedan 443 / 260 / 490
Primera stationcar 443 / 260 / 490
Carina E sedan 453 / 258 / 535
Carina E stationcar 455 / 258 / 485
S40 448 / 255 / 470
V40 448 / 255 / 413

Under private her på stedet er det til at få en Civic stationcar (Aerodeck) 11/1998, 95.000 km til 84.900 kr. (med sommer og vinterhjul). Under forhandler er der også et par stykker, en fra 01/1999 107.000 km til 89.800 kr. og en fra 11/1998, 151.000 km også til 89.800 kr. med aircondition (samt sommer og vinterhjul). Der er større muligheder hvis en sedan eller 5-dørs kan bruges.

For Primera er udvalget ret stort og mulighederne gode, eksempelvis koster en 5-dørs 1,8 fra 2001 med 103.000 km på bagen 95.000 kr. privat, det er også med aircondition og to sæt hjul.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

17-02-2006 kl. 00:01

Hvis du kigger i mit sidste indlæg (indtil dette), vil du opdage at V40 og Civic stationcar (Aerodeck) er meget ens i størrelsen. Kabinestørrelsen den samme uden at have haft målebåndet fremme, at V40 er 2 cm længere men har en 7 cm kortere akselafstand og et bagagerum der er 2 liter mindre. Jeg skal ikke have føresædet skubbet helt tilbage i naboens biler som jo netop er V40 og Civic 5-dørs (samme kabine som Aerodeck), for så kan jeg ikke betjene pedalerne så de 186 cm jeg fylder i højden kan sagtens være der. Nå jeg sidder behageligt og køreklar er der også god plads over hovedet, min overkrop skal i hvert fald mindst være 5 cm længere før håret rager på.

I mål fra en og samme kilde får de målene der kan indikere at størrelsen er ret ens til:

Maks. benstræk for V40 123 cm / Civic 119,5 cm.
Rest benplads ved bagsæde med føresædet helt tilbage, V40 58 cm / Civic 61 cm

FDM kalder de to mål lagt sammen for komfortmål, V40 181 cm / Civic 180,5 cm. Det er en halv centimeter i forskel hvilket du næppe læger mærke til, med mindre du er usædvanlig høj.

Højden over forsædet V40 96,5 cm / Civic 95,5 cm (+1 cm i V40).

Højden over bagsædet V40 93,5 cm / Civic 93,5 cm (nøjagtigt det samme).

Brede for V40 137 cm / Civic 139 cm (+2 cm i Civic).

Brede bag V40 135 cm / Civic 136,5 (+1,5 cm i Civic)

Lægger du alle disse vitale og næsten ens mål sammen bliver det til 643 cm for V40 og 645 cm for Civic, det er da tæt på at være det samme.

Med venlig hilsen Kim