Bilbasen Forum

Mads Nejsum Madsen

Mads Nejsum Madsen
bruger siden
06-01-2004

29-12-2005 kl. 10:43

Vi nar netop købt en Toyota Sportsvan med netop den 3. generations commanrail teknik (Piezo-teknik) som omtales i ovenstående artikel. Grunden til at det blev en Sportsvan og ikke en Seat Altea, som vi også havde kig på, var netop motoren. Motorgangen er markant mere rolig i denne nye type dieselmotor end i en Pumpedyse (PD) TDI-motor. Trækkraften ved lave omdrejninger, som ellers plejer at være PD TDI'erens force, opnår den nye 3. generations teknik også, blot ved færre vibrationer og støj. Samtidig har jeg fornylig læst i en artikel, at man med PD TDi ikke forventede at kunne overholde skærpede miljøkrav. Derfor forstår jeg egentlig godt VW's beslutning...
Men når beslutningen nu er truffet fra VW's side, hvorfor er det så man vælger at promote Tom Kristensens kommende Audi-racer som en TDI'er... Det forstår jeg ingenting af...?!!? Nogen som kan have en forklaring herpå???

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-12-2005 kl. 17:28

Det har desuden stået i alle tyske medier. På Motortalk.de diskuter folk omkring emnet.
Grunden er at de er for dyre at producere, forurener og støjer for meget.
Den nyeste 3.0 fra VW/Audi er en Common Rail.Fra 2007 og frem får resten af modellerne afløsere.

mogens H

mogens H
bruger siden
06-01-2004

30-12-2005 kl. 16:57

den nye 170 hk TDI er en pumpeduse-piezo!!!! intet med commenrail at gøre!!!! det er rigtigt at vw har snakket om at gå fra pumpedyse pga. prisen, men ikke pga. systemet.... det trækker kanon og der har også bedre økonomi end commenrail... på alle V-motorer har vw aldrig brugt pumpedyse!!! kun radialpumpe og ´commenrail

Profil slettet

Profil slettet

30-12-2005 kl. 21:37

rigtigt som jeg forstår er TDI jo en forkortelse for Turbo Diesel Intercooler.

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2006 kl. 19:09