Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jakob Eibye

Jakob Eibye
bruger siden
24-06-2004

26-11-2005 kl. 08:35

Hej Torben,
Det er lovligt at køre med langt lys på motorvejen! Det burde ikke blænde de modkørende, hvis dine lygter er justeret rigtigt! Mvh. Jakob

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-11-2005 kl. 10:10

Som de andre siger, er det lovligt. Men jeg finder det nu generende, at modkørende eller bagvedkørende kører med langt lys. Jeg blænder personligt altid ned, hvis der er modkørende eller forankørende - det er da almindelig pli. Hvis du ikke kan se noget med nærlys, så er dine lygter for ringe :)

Profil slettet

Profil slettet

28-11-2005 kl. 13:33

Hva dælen Torben, så var det dig som blændede mig her den anden aften. Nå, men jeg syntes da at i er kommet langt med denne debat og håber da at der er en mindre som blænder på motorvejen. Hvis man selv er blevet blændet på motorvejen en´ gang, behøver man jo ikke at rokere med mange brikker for oven, inden man kan sige til sig selv at man selv blænder.

Kør nu ortenligt derude og husk at dem du blænder, blænder dig tilbage... (Trafik vold :-)

Mvh. Mark

John Dziemieszka

John Dziemieszka
bruger siden
30-03-2005

29-11-2005 kl. 12:53

Der er jo forskellige måder at tolke loven-du kan ikke køre 130 km/t og samtidig se standselængden med kort lys !!!!!

John Dziemieszka

John Dziemieszka
bruger siden
30-03-2005

29-11-2005 kl. 21:13

Hvis du læser hele indlægget står der jo også, at når de andre er nærmere end 500 m. blænder han ned. Der skal jo et godt lys til at nå over 300 m. Det er jo teoretisk heller ikke lovligt at køre 130 med kort lys. PS. Jeg blænder selv ned OG bliver irreteret når andre ikke gør det.

Jakob Torgersen

Jakob Torgersen
bruger siden
29-07-2005

01-12-2005 kl. 16:14

Hej Torben

Jeg mener ikke, det er lovligt at have lange lygter på motorvejen, iflg. færdselsloven.

Jakob

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2005 kl. 14:51

så tag dog og sluk de tågelygter, hvis de ikke anvendes som kørelys uden for lygtetændingstiden, i tåge eller under kraftig nedbør. De blænder også - vel at mærke ikke på motorvejen.

Profil slettet

Profil slettet

01-11-2006 kl. 09:36

Uanset om det er lovligt eller ej, så er modkørende jo nok generet af det, hvis vedkommende blinker af dig! Jeg er selv ret træt af modkørende der ikke blænder ned, og jeg tror også godt selv de kan se problemet - for når jeg selv fyrer op under det lange lys, for at gøre dem opmærksom på det, plejer de at blænde ned. Så drop regelrytteriet, og tænk på medtraffikanterne.