Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-06-2003 kl. 16:41

Hej Kasper

Inden du falder for en bestemt bil bør du nok undersøge hvad det koster at forsikre den, et godt stad at begynde er www.forsikringsluppen.dk Det er ofte muligt at presse priser ved at ringe til dem, men så kan du forinden finde ud af hvem der er mest venlige over for din aldersgruppe og den bil du undersøger priser på. Det kan også være en god ide at få en af dine forældre eller en med eget firma til at ringe til det selskab som de bruger, så kan de ofte få en meget bedre pris til dig. Men som Klaus skriver så lad vær med at få en forsikring i andres navn, nå du en gang vil flytte den over i dit eget navn risikere du at skulle starte forfra. Jeg har ikke hørt eller læst noget specielt dårligt om en Golf II 1,8, i bøger om brugte biler advare de kun mod svage gearkasser i nyere Polo og Golf med 1,6 motor. Vectra er jo en større familiebil og så har jeg læst om en del ældre af dem som ikke går så godt i motoren mere, de problemer er typisk svære at finde men billige at reparere da det ofte er et spørgsmål om ledninger, gummislanger og sensorer i motorrummet. Corolla''en plejer at være et rimeligt sikkert kort og Civic''en ligeså, men uanset mærke og model skal du se godt efter. Det med postbilen vil jeg stærkt fraråde, uanset mærke. Den er måske billig og har ikke kørt særligt langt, men der har været xxx antal forskellige chauffører på sådan en bil og mange af dem kører sikkert pænt men du kan være sikker på at nogle af dem har forsøgt at tage livet af den. Sådan en bil har også meget stop/start kørsel så bremser, undervogn, gearkasse, dørhængseler er slidt meget mere end man skulle tro, og måske også flere skader. Men kik dig lidt omkring her på bilbasen, på www.biltorvet.dk og den slags sider, som en skriver så prøv også at se på andre varianter af samme bil som for eksempel Corolla Glassback eller Civic CRX. Jeg har ikke selv undersøgt det men vil tro at du kan få udstyrsvarianter til en ubetydelig merpris, jeg har de gamle brochure på mange af Honda''s biler så jeg kan godt oplyse de data du har brug for på dem. Som Thomas rigtigt skriver så er meningerne om hvilken bil der er den rigtige forskellig fra person til person, men det er bestemt ikke et dumt spørgsmål. Med hensyn til styling er det jo nok ikke aktuelt med 30.000 på lommen, og du kan sikkert finde biler af både europæisk og japansk oprindelse som er stylet. Japanske motorer er ikke udviklet til høje omdrejninger, men de kan som regel både tage og tåle høje omdrejninger (der er en del til forskel). Grunden til misforståelse er at mange europæiske bilfabrikker har genbrugt den samme motor i en årrække til flere nye modeller mens japanerne ofte bruger en helt nyudviklet motor nå de sender en ny model på gaden, nu til dags er forskellen ikke så stor på det punkt. Så nå du ser på brugt i 30.000 kr. klassen får du typisk en ældre motorteknologi med lavere ydelse (i forhold til motorstørrelsen) og højere forbrug (i forhold til ydelsen og bilens størrelse) med mindre du ser på en japansk bil, det er for mig at se en nærmest ligegyldig problemstilling så længe bilen lever op til dine krav. Jeg kan ikke se at en bilklub skulle gøre den ene eller den anden bil mere attraktiv, og i øvrigt kan du finde en eller flere bilklubber på alle de mærker der hidtil er nævnt her www.autoatlas.dk bare gå ind på Oversigts-kort. Men ellers er en 323F en smart bil med vippelygter, lidt kileformet design og et godt ry.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-06-2003 kl. 00:12

Hej.
Jeg har selv haft en Opel Vectra 2,0 fra 1989.
Det var en fantastisk bil. Meget velkørende. Hurtig men alligevel økonomisk.
Min døde desværre pga. rust i undervognen, men motor, gear og faktisk alle andre dele kørte perfekt til sidste dag.

Kik efter rust. Finder du intet, er det et meget godt køb.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg