Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

17-07-2013 kl. 23:43

Som udgangspunkt mener jeg at bremser bør adskilles, renses og smøres en gang årligt eller efter ca. 30.000km.

Nu kan jeg fornemme at en C3 kører 20.000km imellem hvert eftersyn?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

18-07-2013 kl. 09:00

ALLLE biler, inclusive dyre tyske mærker, kan med fordel få adskilt og smurt bremserne, dette modvirker dyere reperationer senere som feks. Udskiftning af kaliberne.
Jeg er enig med Jannik, bremser bør efterses, adskilles og smøres een gang årligt, de få hundrede kroner det koster må du ikke spare væk.

Hvad hjælper det at du har en bil med 5 stjerner i NCAP, airbags, ESP og alt muligt sikkerhedsudstyr hvis bremserne er defekte ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-07-2013 kl. 09:39

Lars Bødker

bruger siden
27-12-2010

skrev:
Undrer mig over at spørgsmål kun kommer op ved franske biler, ikke på tyske -
hvad er forskellen på bremserne på disse bremser, er kvaliteten så meget bedre på de tyske, at det ikke er nødvendigt.??

Jeg kan forsikre dig om at bremserne højst sandsynligt er af samme fabrikat - både på tyske og franske. Det er bare moderne at hate på franske, mens tysk er guds gave til bilfolket.

Mine bremser får hvertfald til hvert service adskillelse og smøring - både på Fiesta'en og på firma-slæden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

18-07-2013 kl. 10:22

Ja.... har da læst, at der er en del VW-ejere der ikke er glade for deres bremser... Skulle være noget med at de ikke kan tåle grus/snavs...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

18-07-2013 kl. 11:29

Peter Jørgensen

bruger siden
15-08-2006

skrev:
Ja.... har da læst, at der er en del VW-ejere der ikke er glade for deres bremser... Skulle være noget med at de ikke kan tåle grus/snavs...

Ja, som jeg forstår det, har det noget med indretningen af bremserne at gøre. Min bror ejer en to år gammel Octavia, som jeg formoder må have bremser fra VW-koncernen.

Og han har to gange været ude for, ar småsten sætter sig i bremserne og ikke af sig selv kan komme ud. Skøn bil, ellers!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

18-07-2013 kl. 14:23

Det er også en ekstra service man skal betale for, hos Opel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 01:05

Jo, hvis klodsen ikke kan bevæge sig frem og tilbage, vil den hele tiden lægge an på skiven, og blive slidt hurtigere. Mange gange kommer der også en lille rust kant yderst på skiven. Bremserne kan også blive så varme, at de mister bremseevne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 08:43

Nu har jeg arbejdet ved både fiat, alfa, Kia og opel, og ved alle mærker har adskillelse af bremser været en del af 20/30.000km service, men det blev skåret fra. Jeg ved så faktisk ikke om Kia stadig kører med det, det er fem år siden jeg var der. Men den eneste grund til at det blev skåret fra, er at det var for dyrt. Men hos automester og andre frie kæder, der gør man det stadig - til ca samme pris som de autoriserede. Så det er kun for at være konkurrencedygtig overfor de frie værksteder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 09:32

Det kommer jo meget an på, hvilket bilmærke der er tale om. Nu var jeg ved Opel, og når Vivaro kassevognene skulle have lavet førsteårs service efter ca. 30.000km, skulle klodserne bankes af - bogstavelig talt. Værkstedet var så ligeglad, og lavede det ikke normal procedure at spørge kunderne om de ville have skilt det ad.

Da jeg startede i lære, kørte de fleste biler med 15.000km interval mellem service, og der var 15.000km et lille og 30.000km et stort, det synes jeg fungerede rigtig godt. Der er ingen biler der kan køre 60.000km før de får skilt bremserne ad, og slet ikke i lille Danmark med det klima og saltapperat vi har om vinteren. Det er et tåbeligt sted at spare.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 20:01

Hvad indeholder kontrollen så? Det kan jo være alt fra visuel inspektion, afprøvning på bremsestand til adskillelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-07-2013 kl. 21:27

@Lars, een ting er at du mener at bremser ikke behøver vedligeholdelse, det er din holdning, men jeg virkelig gerne vide hvilke værksteder som laver bremser gratis, for der vil jeg da meget gerne køre hen.
Måske kan det betale sig at køre din Franske bil til service hos Mercedes ?

Når du skriver "de er smarte de Franske værksteder". Så hænger du mange mennesker ud, dertil må jeg svare "det kan man desværre ikke skrive om dig"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 21:53

Der vil ved langt de fleste stå noget i stil med "visuel kontrol af bremser". At adskille bremser ved et "stort" eftersyn, er langt fra standard på autoriserede værksteder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-07-2013 kl. 21:55

Jeg vil mene at det er dig der misforstår noget, du hænger "Franske værksteder" ud det kan jeg simpelthen ikke acceptere, hvilket belæg har du for at hænge flere hundrede Peugeot, Renault og Citroenværksteder ud ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-07-2013 kl. 22:44

Jeg er ikke helt med Lars, mener du at de franske værksteder tager ekstra for at rense bremserne, mens VW gør det uden beregning?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-07-2013 kl. 07:48

Der er ingen værksteder som renser bremser ved lille eller stort service, ikke hvad jeg ved noget af.

Alle gør det ved en merpris, som typisk er mellem 500 - 1000 kr.

Mvh
Mads A.
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Appel

Andreas Appel
bruger siden
06-02-2010

20-07-2013 kl. 07:58

Mine bremser blev ellers skilt ad og renset ved sidste service.
Og det var uden ekstra beregning

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-07-2013 kl. 08:14

@ Andreas, du får ikke noget gratis ;-) Men måske at du var heldig ? folk vinder jo også i lotto :-)

Hvilken værksted var det og var det stort service? hvilken bil har du ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Appel

Andreas Appel
bruger siden
06-02-2010

20-07-2013 kl. 09:51

Jeg har en Smart Fortwo 0.8 CDI.
Bilen er købt ved Ejner Hessel i Århus, men da de ville have 2400kr for et lille service eftersyn kørte jeg til Smartcars i Ringsted.
Der slap jeg med 899,- og jeg har brugt dem lige siden.

Det sidste service jeg var til, var et 60.000 km service, hvor jeg fik skiftet remmen til generatoren, så det løb op i ca 2100,- alt inklusiv :-)

- men så fulgte der også en kold cola med :-D

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-07-2013 kl. 09:59

Det er god service og prisen lyder til at være helt ok.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

20-07-2013 kl. 10:36

Lars Bødker

bruger siden
27-12-2010

skrev:
@ Jannik, ingen gør noget gratis - prøv at læs din servicebog, med de punkter værksted skal gennemgå for et autoriseret stempel.
Bremser indgår som standard service, og indeholdt i det obigatoriske service eftersyn pris.

Min bil er fra ´98, så jeg tror ikke den er tidssvarende nu :P.. Men de værksteder jeg har arbejdet, har det sjældent været med i prisen at få dem skilt ad. Da jeg var ved Nellemann i ´08 blev det ændret til at være noget man skulle betale ekstra for hos Fiat, Kia var det stadig med i prisen. Alfa kan jeg ikke huske, men mener de kører nogenlunde det samme som Fiat.

Ved den sidste Opel/Mazda/Suzuki jeg var ved, var det heller ikke med i prisen. Det er visuel kontrol, og så kontrol på bremseprøvestanden. Det kan man ikke udlede ret meget af.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

20-07-2013 kl. 17:29

Nu er der også en del forskel på en Renault og Peugeot.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-07-2013 kl. 20:53

Egon Madsen

bruger siden
08-02-2007

skrev:
På min Citroen C3 90 hdi som nu har kørt 76.000km har jeg ved hver service (3 gange) blevet spurgt om jeg vil ha lavet bremseservice. Værkføreren hos Citroen anbefaler dette og jeg siger næsten per automatik ja! Jeg har ikke nogen særlig teknisk indsigt og aner faktisk ikke om denne operation, som jeg betaler ekstra for er nødvendig? Jeg skal i løbet af et par måneder til 80.000km service og vil derfor gerne vide om jeg med god samvittighed kan sige nej til denne ydelse? Vil jo gerne spare lidt!

De prøver at plukke dig for penge

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-07-2013 kl. 21:00

kenn christoffersen

bruger siden
28-11-2011

skrev:
De prøver at plukke dig for penge

Det er godt nok en fantastisk argumentation du har der Kenn - hvor er det lige de prøver at plukke ham for penge?

Som en anden siger, så skal bremserne bruges - og som K S siger, så er det langt billigere at forebygge end at udskifte. Så hvis man ikke får brugt bremserne tilstrækkeligt til at de kan holde sig selv sunde, så er det klart en god idé at få dem adskilt og smurt, samt tjekket op.
Men det er forskelligt fra værksted til værksted om det er en del af service - hvertfald min erfaring. Min kammerat får lavet service på hans Cruze skiftevis hos to værksteder - da han er kørende sælger og det passer ham bedst, og det ene sted betaler han ekstra for adskillelse og smøring, mens det andet sted tager ekstra for det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-07-2013 kl. 23:30

René Østergaard

bruger siden
29-04-2007

skrev:
Kartoffel/kartoffel? :)

Nej, dog ikke - priserne for de to service, eksl adskillelse, smøring osv af bremser, er ens. Og værkstedet der ikke har det inkluderet i et service tager 700 for det. Så servicet er totalt set 700 dyrere, når han tilkøber bremseservice.

Så det varierer en del fra værksted til værsksted.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg