Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

09-01-2012 kl. 21:55

Har haft ford c-max med samme motor som din..i snit ca 17,5km/l. mange fabriksopgivelser er idag med 2/3 landevej og 1/3 bykørsel. En diesel buger en del sålænge den ikke er gennnem varm, så de 17 er ok. man glemmer jo hurtigt hvor mange koldstarter og bykørsel man har. Min motor gik ca 25-27km/l på landevej gennemvarm ved ca 80-90km/t over et stræk på 100km

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

09-01-2012 kl. 22:19

Enig med de andre der har skrevet på tråden.

Man skal for det første huske at det forbrugstal de er opgivet til, skal læses som at de kører OP til X antal km/l.
Og så kræver det som der også tidligere er skrevet, at vind, vejr, vej-forhold er i orden. Derudover kræver det også en del af chaufføren, f.eks kører du 130 på motorvejen i stedet for 110, så koster det på økonomien, eller kører du bare 10 km/t mere end hvad man må, sådan generelt, så koster det....

SÅ de 17 er ganske pænt.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

10-01-2012 kl. 05:42

Jeg vil nu give Anders ret.
17 km/l i en 1,6 Hdi fra 2010 er aldeles ikke inponerende.
Jeg tankede min gamle A6 2,5 tdi fra 1995 i går aftes. 938km 54 l. diesel=17,37km/l
Dette er hvad jeg normalt kører, men nogle gange kommer den over 18 km/l på en tankfuld.
Og jeg har både sædevarme, klimaanlæg, varme i spejle, fartpilot og musik i 9 højttalere, så det er ikke derfor.

Hilsen Lars

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-01-2012 kl. 06:25

Måske skulle tvivlerne sætte sig ind i hvordan diesel fungere og hvordan man køre dem, alt efter liter ydelse/moment, og hvornår en motor har opnået drifts temperartur. Det er ikke vand temperartur. Der går ca 40-60min inden motor er gennemvarm, igen alt efter udendørs temp og vinden. Eks de stor motorer har altid næsten lettere ved at nå et godt gennemsnit pga stort moment og liter ydelse. Kørestil dæktryk vindforhold er afgørende for et godt snit. Men hvor længe ad gangen er det så lige motoren køre..Det er altid dem der køre langt der når det bedste resultat på km/l

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

10-01-2012 kl. 15:17

Anders Sigersted skrev:

Jeg kører faktisk ret økonomisk efter alle tænkelige forhold. til forskel fra mange andre kører jeg med 3 bar. luft i mine dæk for at minimere rullemodstanden andre vil normalt ligge på 2,4- 2,5. prøv lige at sammenligne med hvad Lars Christensen skriver til mig!! Hvad er din holdning til det?

- det siger vel blot, at Lars har lært sig at køre sin gamle diesel optimalt? Eller at han stort set kun kører landevej med 80 i timen?
Vi kører selv 19,5 km/l i snit i familiens P308SW med den lidt nyere 92 hestes udgave af samme motor som din, og i vores vores tidligere P307 st.car med samme motor som din kørte vi i snit 18,5 - 19 km/l afhængig af årstid.

Så det MÅ være muligt at bringe en P207 længere omkring end 17 km på en liter diesel - bare klø på og fortsæt med at øve dig :-)

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2012 kl. 19:38

Jeg har en Berlingo 1,6 hdi xtr med 110 hk - dvs et ordentligt lokum med et frontareal på 2x180cm og 1500 kg, og når jeg kører ikke øko kørsel med mit sædvanlige kørselsmønster med fortrinsvis bykørsel og motorvej (dvs 130, når det er lovligt på motorvejen og generel småfrisk kørsel) kører den imellem 14 og 15.

Hvis jeg moderer farten på motorvejen og kører mere landevej kan den fint køre imellem 17 og 19, og EU-normen siger 17,9.

Så kan godt forstå at du ikke er så imponeret igen. Hvor langt har din bil kørt? Der skete en mærkbar forbedring med økonomien i løbet af de første 20-25.000 km i vores.

Vh Anders

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

11-01-2012 kl. 05:40

Th D skrev:
- det siger vel blot, at Lars har lært sig at køre sin gamle diesel optimalt? Eller at han stort set kun kører landevej med 80 i timen?

Jeg har måske lært at køre min gamle A6 diesel optimali, men jeg kører andet end landevej med 80 km/t
Til daglig kører jeg 2x 25 km bivej/landevej + 2x 40 km motorvej med ca 115 km/t på fartpilot, dertil kommer 1 gang om ugen en tur til Odense 2x 25 km bivej/landevej/bykørsel + de løse småture på 8-10 km en gang i mellem.
Jeg kører ikke specielt "morfarkørsel" men motoren har moment nok til at man ikke skal skifte gear hele tiden.

Hilsen Lars

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-01-2012 kl. 10:29

Tror primært at det er førerens/forholdenes skyld når bilerne ikke kører det de skal. Euro testen er en kunstig test, som ikke har meget med virkeligheden at gøre, men til gengæld giver et sammenligningsgrundlag mellem forskellige biler, men ikke nødvendigvis svaret på virkelighedens brændstofforbrug.

Korte ture, by kørsel, høj hastighed, accelerationer/overhalinger etc. er ødelæggende for forbruget. Min erfaring er at det opgivne forbrug godt kan opnås (og også overgås) men det kræver bevidst øko kørsel, hvor man behandler speederen som et råddent æg, kører forudseende, med så få opbremsninger/overhalinger som muligt, (helst primært landevejskørsel med jævn fart) etc.

Dette er ofte ikke den virkelighed bilerne bliver "udsat for" og min oplevelse er at især de nyere biler med diverse optimeringer er meget følsomme og at straffen falder prompte med højere forbrug, hvis man afviger fra øko kørslen.
Ældre biler som måske ikke var så brændstoføkonomiske, var måske lidt nemmere at opnå det opgivne forbrug selvom man ikke kørte bevidst øko kørsel.

Derudover vil jeg godt fraråde at køre med alt for højt tryk i dækkene!
Det er fint at hæve trykket en smule 0,1-0,2 bar over det anbefalede. Men med alt for højt tryk, slider du dækkene op for hurtigt (midten af slidbanen), ligesom du næppe har det optimale vejgreb.

Dette indlæg blev 12-01-2012 10:31 redigeret af dets forfatter.

Martin Kristiansen

Martin Kristiansen
bruger siden
28-09-2005

19-03-2013 kl. 07:23

Anders Sigersted skrev:
Ang. 2010 Peugeot 207 1,6 HDi 90 Comfort Plus 5d
Rigtig dejlig bil som vi er meget glade for at kører i.
Den overholder bare ikke på noget tidspunkt den oplyste brændstofbeskrivelse som er oplyst til 22,2 km/l den kører i snit 17 km/l.
Det er ikke mere end en gammel VW Polo 1,4 årgang 98. benzin, det er lidt skræmmene når bilen er 14 år gammel. så har udviklingen alligevel ikke flyttet sig en meter.

Hej Anders,
Jeg fald lige over din ”gamle” tråd og det er IKKE dig eller din køreteknik der er noget galt med, men bilen – Jeg har to Peugeot 207 1.6 HDI 16v 90 HK – Den ene er en 2007 model uden partikelfilter, som kører omkring 20-21 km/l, så har jeg en 2010 face liftet model med den samme 1.6 90 hk 16v motor, men med partikelfilter og den er stort set ikke til at drive over 18 km/l.

Det specielle er at jeg har kørt i begge biler over en 14 dages periode med samme kørselsmønster og samme forhold og den nye kører omkring 120-150 km kortere på en tank diesel på 45-47 l.

Synes bare du skulle vide det, og så håber jeg alle i andre kloge holder bøtte hvis I ikke har en brugbar løsning Anders kan bruge til noget.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-03-2013 kl. 08:08

Martin Kristiansen skrev:
Hej Anders,
Jeg fald lige over din ”gamle” tråd og det er IKKE dig eller din køreteknik der er noget galt med, men bilen – Jeg har to Peugeot 207 1.6 HDI 16v 90 HK – Den ene er en 2007 model uden partikelfilter, som kører omkring 20-21 km/l, så har jeg en 2010 face liftet model med den samme 1.6 90 hk 16v motor, men med partikelfilter og den er stort set ikke til at drive over 18 km/l.

Det specielle er at jeg har kørt i begge biler over en 14 dages periode med samme kørselsmønster og samme forhold og den nye kører omkring 120-150 km kortere på en tank diesel på 45-47 l.

Synes bare du skulle vide det, og så håber jeg alle i andre kloge holder bøtte hvis I ikke har en brugbar løsning Anders kan bruge til noget.

Partikelfilteret kan jo godt være en grund til det højere forbrug, men det gør det heller ikke bedre, at manden kører 20km hver vej, hvilket jeg ikke fatter at man køber en diesel for. Havde jeg kun 20km hver vej, ville jeg langt hellere køre benzin. Det er billigere i den sidste ende..