Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T i
bruger siden
17-06-2006
30-11-2011 kl. 13:10
Nu skriver du ikke hvor gammel din bil var da du købte den? Men umiddelbart synes jeg at dit værditab lyder meget fornuftigt.
Reparationsomkostningerne virker måske en anelse høje, men på den anden side, hvis alt skal laves på værksted er det måske ikke helt skævt.
Jonas Bøge
bruger siden
21-03-2011
30-11-2011 kl. 14:54
Har selv en Opel Zafira 1,6 fra 2001, der blev købt privat i sep-09 for 68.500 kr. med 195.000 på tælleren.
Nu - 26 måneder senere har den kørt 255.000 - altså 60.000 km.
Jeg forudsagde, at følgende ville ske: Ca. 18.350 kr. om året i faste udgifter:
Afskrivning (ja - jeg mener den også mister værdi pr. tid): 8 % om året: 5480
Forsikring + FDM: 8000
Ejerafgift: 3500
Tabt rente: 1370
I alt 50 kr. pr. dag
Til de variable udgifter forudså jeg:
Afskrivning pr. km: 0,27 kr. pr. km
Reparationer og service: 0,5 kr. pr. km
Brændstof: 0,87 kr. pr. km
I alt 1,64 kr. pr. km.
Altså tænkte jeg min bil skulle koste 50 kr. pr. dag og 1,64 kr. pr. km.
DETTE ER NU næsten SKET :-)
Der er kommet lidt forsikringsstigning til, hvilket har rykket fastprisen til 51 kr. pr. dag. (historisk set - omkring 55 kr. pr. dag fra nu af...)
Service og reparationer har kostet 16.500 kr. hvilket svarer til 0,28 kr. pr. km. Brændstof har jeg justeret til et gennemsnit på 0,92 kr. pr. km.
Hvis jeg som forudsagt får 40.000 kr. for den i privat handel (ikke umuligt - men heller ikke nemt...) - så har den kostet i alt 1,47 kr. pr. km + 51 kr. pr. dag - hvilket giver samlet 2,15 kr. pr. km for de 60.000 km.
Skal jeg sammenligne med dine 35.000 kr./år = 1,31 kr. pr. km (for service, reparation og værditab) - ligger min på 0,47 kr. pr. km afskrivning (heraf de 20 øre fra den tidsmæssige afskrivning) + 0,28 kr. pr. km service. I alt 0,75 kr. pr. km. = 20.500 kr./år
Set i dit lys er jeg vist sluppet meget billigt... men jeg har også fået hjælp til reparationerne af min flinke "halvmekaniker"-far. Ellers var reparationerne nok løbet op i det dobbelt 0,56 kr. pr. km - hvilket ville give mig afskrivning og reparation på i alt ca. 1,03 kr. pr. km = 28.000 kr./år
Sikke en lang smøre... :-)
Dette indlæg blev 30-11-2011 15:05 redigeret af dets forfatter.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
30-11-2011 kl. 22:03
Hvem gider føre et sådant regnskab.
Det kan jo ikke bruges til noget fornuftigt
Jonas Bøge
bruger siden
21-03-2011
01-12-2011 kl. 15:09
Niels Kristian Larsen skrev:
Hej Jonas
Hvem gider føre et sådant regnskab.
Det kan jo ikke bruges til noget fornuftigt
Tja... Jeg gider - faktisk er det at kunne regne lidt på det en af de større glæder for mig ved at have bil :-)
Og jeg synes altså det kan bruges til noget fornuftigt. Blandt andet at vurdere, hvad det koster at have bil - og efterfølgende lære af det til næste bilkøb - osv... Desuden har jeg købt den som delebil - og så er det rart at vide, hvad den sandsynligvis koster pr. tid og pr. km.
Jeg efterhånden blevet meget bevidst om, at mange faktisk er ligeglade med/uvidende om, hvad det koster at have bil - så længe de har råd til det. Jeg er bare anderledes: Vi kigger ikke på bankbogen og ser, hvad vi har råd til - men køber det, vi har behov for - og gerne billigst muligt set over lang tid.
Økonomisk kunne det hurtigt få os i "Luksusfælden" - men vi har heldigvis ikke så store behov!
... og så køber jeg også af og til ting, jeg ikke har behov for, så helt clean er jeg ikke. F.eks. overvejer jeg at skifte til en ny Renault Grand Scenic 1,5-6 stykker diesel - og selv om service og i den grad brændstof sikkert vil falde, så tror jeg ikke det opvejer værditabet.
Tak for støtten til jer andre ;-)
Jonas Bøge
bruger siden
21-03-2011
02-12-2011 kl. 11:28
Heldigvis kunne jeg aldrig finde på at støtte mine bilvalg op ad andres erfaringer - heller jeres to's gode hhv. dårlige, hvis jeg skulle købe Renault. På samme måde, så går jeg heller ikke ned på casinoet og satser hus og hjem på rød, fordi jeg har hørt en, der sagde, at der kom 13 røde i streg - hvilket der ellers godt kan ske - men kun sker med = 0,012 % sandsynlighed :-)
Jeg er også lidt i tvivl om, hvad jeg skal bruge FDM's brugtvognstest til - for jeg ved ikke hvor mange biler, de kigger på, når de vurderer en model.
Men K S lytter jeg meget gerne til, når han snakker om analyser og statistikker, hvor masser af samme biler vurderes. Og så kan jeg lade fordomme være fordomme :-)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
18-12-2011 kl. 08:48
Jeg har købt flere brugte bmw ca 6 år gamle med 202-226.000km på tælleren. Har været utrolig godt tilfreds, har kørt en 3-4år uden at røre en finger på dem andet end oileskift og dæk, så ikke meget jeg har sat til på dem, men man skal se sig for, og være klar til at rykke pungen op hvis det skulle ske. Har haft flere nye af samme slags. aldrig noget galt, kun dæk og service, og så en herlig vogn at køre i, men selvfølgelig også realativt dyre i indkøb end andre.....Der står pt en del 320d til salg og kan erhveres for relativt rimmelige penge, selv om de er 4-6år gamle ser de fleste ud som nye, og køre også sådan tiltrods for mange har kørt 180-240.000km. Men er intet problem bare de har været holdt med service mv. En sådan sag kan købes fra ca 169.000 og op efter. og de er forud for deres tid. så jeg vil personligt hellere købe en sådan brugt til små 180-210.000kr end købe noget nyt til samme penge. Skidtet holder, hvis man behandler det ordentligt. Det er det jeg anser for det mest rentable, og så få køreglæde samtidigt. jeg var selv skeptisk i start med brugt bmw med godt 200.000km men blev glædligt overrasket. De bliver ikke sådan "gamle" på samme måde som andre..
Når alt kommer til alt har jeg sikkert ikke betalt mere end folk der køre i andre biler, sålænge jeg holder pris på ca 170-230.000kr. Så måske kan folk selv regen lidt på tingene, nu med de 70.000 som renault blev reppet for, plus det den har kostet i indkøb. man kan ofte læse på penge og privatøkonmi hvordan det er mere fordelagtigt at købe noget dyrere vogn og så spare i sidste ende.
Brormand skulle ha ny bil og vi havde talt om muligheden for at købe en bmw, men nej det blev til en skoda ....som der har været en del bøvl med. Lavet i motor uden for garanti og sidst ny gearkasse, den holdte kun 80.000km pris 22000,- og med værdi tab på ca 42000,- om året ja så kunne han køre i bmw til samme penge.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-12-2011 kl. 14:27
Feks Niels, 171.500,- på 3 år, det svarer til at du skal tjene ca. 350.000,- for at have det i hånden du bruger på bil. dvs. 150.000 af din årsløn bruges til bil.
Jeg køber gerne bilen når den er nede på 50-60.000,- på bilauktion eller privat. Og beholder den i 1-3 år
Jeg kender en mekaniker der laver den til en "sær-pris", og jeg sælger den når der kommer een og vil købe den til den rigtige pris.
Min afskrivning er typisk 5-10.000,- pr. år maks.
Jeg kører i det som nogle vil kalde "gammelt lort" omvendt så kan jeg holde en fed ferie for prisdifferencen, til syvende og sidst er det jo en prioitering.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-12-2011 kl. 16:03
Godt husket Christian :-)
Det er rigtigt, jeg har en C5 1,6 HDi fra 05, jeg "brød mit princip" lidt da jeg købte den, jeg måtte give 65.000,- den blev købt som afhentning hos en autoriseret forhandler som jeg kender godt.
Hvis jeg kan slippe for Mads-problemerne, så bliver den også billig at køre i :-)
H P
bruger siden
06-01-2004
20-12-2011 kl. 21:17
H P
bruger siden
06-01-2004
21-12-2011 kl. 08:28
Jeg kan, som sådan, godt følge dit regnestykke.
Hvis du skal køre billigere, så skal du beholde bilen noget længere som du også er inde på, alternativt, så skal du acceptere at en ,feks 5 år gammel bil ikke nødvendigvis går i stykker hele tiden og er usikker at køre i.
Hvis jeg skal råde dig, hvad med så at købe en Volvo V70 ? Du kan finde en 2005er som har kørt 140-170.0000 km til ca. 150K, kilometertallet betyder ikke det store, når du ikke kører mere. Beholder du den i feks. 5 år, så vil jeg mene at den stadig vil være 50K værd. (afskrivning 20K pr.år).
God jagt og god jul.
H P
bruger siden
06-01-2004
21-12-2011 kl. 19:31
Det kunne såmænd også være nogle af de andre du nævner, jeg huskede bare at sikkerhed havde stor prioitet hos dig, derfor faldt Volvo'en mig ind først.
Der er masser af lækre muligheder, hvad med feks en BMW 5-serie ?
Du har helt ret mht. At ældre biler er dyere at holde kørende, men den langt mindre afskrivning, opvejer det nemt.
Pointen er at, kan du finde noget at køre i til 110-150.000 og beholde bilen i 5 år, så kører du langt billigere end du har gjort de sidste 3 år.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-12-2011 kl. 20:10
Ja Volvo til den pris.....men men, jeg har selv købt mondeo 2,5v6 fra 12mdr 05 til 120.000 for små 2 år siden, fik den dinitrol behandlet, ja var så lidt uheldigt at forfjedre knækkede bagtårne skulle laves, klima renoveres, så det blev lige små 18000 ovneni. Den køre super, men den grønne afgift er dyr, Har i flere omgange forsøgt at sælge den, men er ikke nemt. har forespurgt hos ford vedr et bytte med en anden ford til 220k, fik at vide at jeg skulle regne med 50.000kr...ikke mange er i dag int i at få bil der er uøkonomisk. Så om man kan få noget for en volvo efter, er svært at spå om....men vilde priser på den slags biler pt
Jonas Bøge
bruger siden
21-03-2011
04-03-2012 kl. 08:18