Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

jesper andreasen

jesper andreasen
bruger siden
05-05-2007

21-09-2011 kl. 13:03

Faktisk er det lige før man foretrækker at handle privat for fremtiden, der ved man da hvad man går ind til ang. ret og regler.
Prøv at surfe lidt rundt og se hvor utrolig mange biler der sælges som afhentning eller kun til cv. eller sælges for kunde, af forhandler.
:-(

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Timur Hansen

Timur Hansen
bruger siden
22-05-2005

21-09-2011 kl. 19:21

Angående udsendelsen på DR1 kontant igår, har jeg lige et spørgsmål.

Hvor er forhandlerens rettigheder. Det kan da umuligt være rigtigt, at en forhandler skal give 2 års garanti/reklamationsret på en bil til 10.000 - 20.000 kr. Det lyder helt tosset :-)

Desuden så fratager man vel også en køber i, at lave en god handel, ved at kunne købe en bil som beset, altså uden garanti.

Jeg mener, at hvis en køber vælger at skriver under på en sluseddel, hvor det tydeligt fremgår, at bilen sælges uden nogen form for garanti, for at opnå en favorabel pris, så burde det være en mulighed. Ellers går der ikke længe, så kan man ikke købe biler i DK under 30.000 - 40.000 kr.

Timur Hansen

Timur Hansen
bruger siden
22-05-2005

21-09-2011 kl. 19:21

Hvor er forhandlerens rettigheder. Det kan da umuligt være rigtigt, at en forhandler skal give 2 års garanti/reklamationsret på en bil til 10.000 - 20.000 kr. Det lyder helt tosset :-)

Desuden så fratager man vel også en køber i, at lave en god handel, ved at kunne købe en bil som beset, altså uden garanti.

Jeg mener, at hvis en køber vælger at skriver under på en sluseddel, hvor det tydeligt fremgår, at bilen sælges uden nogen form for garanti, for at opnå en favorabel pris, så burde det være en mulighed. Ellers går der ikke længe, så kan man ikke købe biler i DK under 30.000 - 40.000 kr.

Timur Hansen

Timur Hansen
bruger siden
22-05-2005

21-09-2011 kl. 19:22

Timur Hansen

Timur Hansen
bruger siden
22-05-2005

21-09-2011 kl. 19:22

Sivert Jacobsen

Sivert Jacobsen
bruger siden
10-10-2006

21-09-2011 kl. 19:46

Christian Frisch-Jensen skrev:
At bilen "sælges for kunde", fratager ikke forhandleren for garanti/reklamationsret i 24 mdr. Når bilen sælges fra forhandleradresse, hænger forhandleren på den.
Venlig hilsen

Der tager du desværre til dels fejl.

Bliver en bil annonceret som "sælges for kunde" så skal der blot ved indgåelse af handel gøres tydeligt opmærksomt på, at handelen forgår mellem to privat. Køber og sælger er private og firmaet formidler blot salget.

Køber må ikke være i tvivl om firmaets rolle i sagen. Så gøres det tydeligt at firmaet ikke har noget at gøre med det, så kan firmaet som 3. mand ikke gøres ansvarlig iht. købeloven.

jesper andreasen

jesper andreasen
bruger siden
05-05-2007

21-09-2011 kl. 21:00

Nina marmetschke skrev:

Nu er det jo helt lovligt at sælge og annoncere med at bilen kun sælges til andet cvr nr. det fortæller jo bare at forhandleren ikke gider private brokke hoveder som der da vist er rigtig mange af herinde, dejligt at der også er nogle som Jesper Jensen, der har fundet ud af hvad det hele går ud på.

Fint nok at du syntes at vi er nogle brok hoveder. men nu er det jo ikke første og nok heller ikke sidste gang at helt almendelige kunder bliver taget godt og grundigt i r----, så min pointe er at det med at handle ved forhandleren giver ikke den trykhed som det burde gøre.

Sivert Jacobsen

Sivert Jacobsen
bruger siden
10-10-2006

21-09-2011 kl. 21:46

jesper andreasen skrev:
Fint nok at du syntes at vi er nogle brok hoveder. men nu er det jo ikke første og nok heller ikke sidste gang at helt almendelige kunder bliver taget godt og grundigt i r----, så min pointe er at det med at handle ved forhandleren giver ikke den trykhed som det burde gøre.

Nu generaliserer du jo.... Langt størstedelen af alle forhandlere giver en god og korrekt service iht. købeloven.

Det er jo ikke første gang, at man ser nogle få ødelægger det for alle de andre.

jesper andreasen

jesper andreasen
bruger siden
05-05-2007

21-09-2011 kl. 22:43

Sivert Theibel Jacobsen skrev:
Nu generaliserer du jo.... Langt størstedelen af alle forhandlere giver en god og korrekt service iht. købeloven.

Det er jo ikke første gang, at man ser nogle få ødelægger det for alle de andre.

Jeg har vist ikke på noget tidspunkt generaliseret, tv udsendelsen er jo grunden til debatten, og nu er det jo den jeg har i baghovedet når jeg skriver det jeg skriver. selvfølgelig er der massere af hæderlige forhandlere, men vi som kunder må så bare håbe at den dag man står i en handel at det så er ved en af de hæderlige af slaksen, og ikke en af dem der gang på gang har haft hæld af at ødelægge de stakels meneskers økonomi.
Og til Nina: Ja vi burde alle køre rund i nye biler ;-) men det er altså ikke os alle der har økonomi til det. men hvis du kan få regeringen overbevist om at sænke afgiften, så køber jeg gerne en :-)

jesper andreasen

jesper andreasen
bruger siden
05-05-2007

22-09-2011 kl. 08:34

Sorry Ninna. men du kan åbenbart ikke skældne mellem Brok og debat.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-09-2011 kl. 09:27

Der er også en anden ting i debatten, som er værd at tænke over.

Jeg kender personligt en forhandler som jævnligt får gamle velholdte biler i bytte, biler som med små midler kunne gå igemmen et syn og dermed køre i 2 år mere.
Problemet er bare at han simpelthen ikke "tør" at sælge dem, en 12-13 år gammel bil som en kunde forventer skal være fejlfri ? nej den findes nok ikke.
Resultatet er at han skrotter bilen.
Kan vi være tjent med en lov der resulterer i dette ?

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-09-2011 kl. 09:27

Der er også en anden ting i debatten, som er værd at tænke over.

Jeg kender personligt en forhandler som jævnligt får gamle velholdte biler i bytte, biler som med små midler kunne gå igemmen et syn og dermed køre i 2 år mere.
Problemet er bare at han simpelthen ikke "tør" at sælge dem, en 12-13 år gammel bil som en kunde forventer skal være fejlfri ? nej den findes nok ikke.
Resultatet er at han skrotter bilen.
Kan vi være tjent med en lov der resulterer i dette ?

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-09-2011 kl. 10:24

Jeg mener vel egentligt, os forbrugere.
Den tidligere ejer af bilen får jo mindre for bilen end hvis forhandleren ville gensælge den, og køberne får mindre at vælge imellem.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-09-2011 kl. 10:24

Jeg mener vel egentligt, os forbrugere.
Den tidligere ejer af bilen får jo mindre for bilen end hvis forhandleren ville gensælge den, og køberne får mindre at vælge imellem.

jesper andreasen

jesper andreasen
bruger siden
05-05-2007

22-09-2011 kl. 12:31

Nina Jensen skrev:
Prøv lige at læs dit eget indlæg du startede med, der ligger du da ikke meget op til debat, men brokker dig over at forhandlere gør som de må, ved godt der er nogle få som så glemmer det kun er til forhandler de må sælge, men igen som privat bare lad vær med at køb disse biler du skriver om.

Ja det er så den måde du vælger at læse det på.