Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
06-08-2011 kl. 21:25
Så det er jeg bestemt ikke enig med dig i.
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
07-08-2011 kl. 12:14
Hanne Gierahn skrev:
Men de værste er dem der, når der står 1500m til sammenfletning, stopper helt op i venstre vognbane og prøver at flette ind.
Man kører helt hen til sammenfletningen og fletter ind og husk at dem i inderbanen skal holde tilbage da det er dem der bliver overhalet, og det er der ganske bestemte regler for.
Kun en tåbe følger ikke færdselsloven.
Nej, det er så ikke helt korrekt.
Flettereglen betyder da ikke, at dem i inderbanen skal holde tilbage.
Det betyder derimod at bilerne skal tage hensyn til hinanden - hvilket betyder at den bagerste bil skal slække lidt på hastigheden for at lette sammenfletningen - uanset om den bagerste bil kører i inderbanen eller yderbanen.
Noget andet er så, at man selvfølgelig skal udnytte vejen til man et (næsten) fremme ved sammenfletningen.
Ellers kunne vi jo lige så godt droppe de flersporede veje.
Det værste er, når der kører selvudnævnte politimænd i inderbanen. Bare fordi de er trukket ind tidligt / for tidligt, så kører de nærmest i mellem de to baner, for at forhindre andre i at bruge yderbanen.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
07-08-2011 kl. 12:27
Lene har jo helt ret - en kø på 2 km. i højre spor ville kun fylde 1 km., hvis begge vognbaner benyttes. Uanset hvad kommer der ikke flere biler gennem nåleøjet, forskellen er køens længde og den hastighed sammenfletningen foregår ved.
På danske motorveje går venstre bane netop helt i stå i disse tilfælde, fordi nogle "forudseende" bilister ser et skilt med indsnævring 800 meter fremme og straks klodser bremsen og blinker ind til højre.Nogle flinke mennesker stopper så op i højre spor og lukker den "ulykkelige" ind. Dermed sker sammenfletningen med 10 km/t i stedet for med 50 km/t ved at udnytte de 800 meter til at finde sin plads i "lynlåsen" og glide igennem.
Det er faktisk ikke så svært, hvis vi alle blot kunne glemme det der med, at "de andre" kun er ude på at komme foran mig i køen !
Dette indlæg blev 07-08-2011 12:30 redigeret af dets forfatter.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
07-08-2011 kl. 17:45
Det er i hvert fald det sikreste, og da jeg helst gerne vil undgå uheld eller forvolde skade på andre mennesker, fortsætter jeg med min måde.
Det gælder jo bare om at gøre det flydende, så undgår man problemer.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
09-08-2011 kl. 19:09
Nu ved jeg ikke om den var minded på mig.? Og det er bestemt også fint nok. Jeg kan tage det...
Men kig på Jan Gregersens link, der står altså ikke noget om at man skal vente til sidste øjeblik.
Jeg synes nu at det bør tolkes at når man via skiltene bliver opmærksom på at der er sammenfletning forude, bør man allerede der begynde at finde det hurtigste og sikreste måde at flette sammen på.
Men bryd du bare hastighedsgrænserne i byen. Det er vel trods alt begrænset hvor mange gange du kommer til at gøre det...
Profil slettet
09-08-2011 kl. 19:53
Så tak for jeres råd både ydere og indersporet , smalsporet og afsporet. tak tak ;o)