Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

06-08-2011 kl. 21:25

Jeg vil vende den om og spørge! Hvorfor venter du med at flette ind til sidste øjeblik. Det er da netop det rigtige at flette ind i god tid, inden der opstår de farlige situationer, hvor vejbanen tvinger dig til at presse dig ind og formentlige tvinge andre til at bremse...

Så det er jeg bestemt ikke enig med dig i.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

07-08-2011 kl. 12:14

Hanne Gierahn skrev:
Men de værste er dem der, når der står 1500m til sammenfletning, stopper helt op i venstre vognbane og prøver at flette ind.

Man kører helt hen til sammenfletningen og fletter ind og husk at dem i inderbanen skal holde tilbage da det er dem der bliver overhalet, og det er der ganske bestemte regler for.

Kun en tåbe følger ikke færdselsloven.

Nej, det er så ikke helt korrekt.

Flettereglen betyder da ikke, at dem i inderbanen skal holde tilbage.

Det betyder derimod at bilerne skal tage hensyn til hinanden - hvilket betyder at den bagerste bil skal slække lidt på hastigheden for at lette sammenfletningen - uanset om den bagerste bil kører i inderbanen eller yderbanen.

Noget andet er så, at man selvfølgelig skal udnytte vejen til man et (næsten) fremme ved sammenfletningen.

Ellers kunne vi jo lige så godt droppe de flersporede veje.

Det værste er, når der kører selvudnævnte politimænd i inderbanen. Bare fordi de er trukket ind tidligt / for tidligt, så kører de nærmest i mellem de to baner, for at forhindre andre i at bruge yderbanen.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

07-08-2011 kl. 12:27

Helt enig med dig SH - og sjovt nok er disse selvbestaltede politimænd ofte "professionelle" chauffører i store lastbiler, som lægger sig mellem de 2 vognbaner for at vise de formastelige i venstre spor, at køen altså er startet............

Lene har jo helt ret - en kø på 2 km. i højre spor ville kun fylde 1 km., hvis begge vognbaner benyttes. Uanset hvad kommer der ikke flere biler gennem nåleøjet, forskellen er køens længde og den hastighed sammenfletningen foregår ved.

På danske motorveje går venstre bane netop helt i stå i disse tilfælde, fordi nogle "forudseende" bilister ser et skilt med indsnævring 800 meter fremme og straks klodser bremsen og blinker ind til højre.Nogle flinke mennesker stopper så op i højre spor og lukker den "ulykkelige" ind. Dermed sker sammenfletningen med 10 km/t i stedet for med 50 km/t ved at udnytte de 800 meter til at finde sin plads i "lynlåsen" og glide igennem.

Det er faktisk ikke så svært, hvis vi alle blot kunne glemme det der med, at "de andre" kun er ude på at komme foran mig i køen !

Dette indlæg blev 07-08-2011 12:30 redigeret af dets forfatter.

bruger siden
11-12-2004

07-08-2011 kl. 17:45

Personligt vil jeg, uanset hvad hulen der står i færdselsloven, fortsætte med at flette ind i forholdsvis god tid, da man så kan gøre det mere flydende, så hverken jeg eller mine nærmeste medtrafikanter behøver at bremse.

Det er i hvert fald det sikreste, og da jeg helst gerne vil undgå uheld eller forvolde skade på andre mennesker, fortsætter jeg med min måde.

Det gælder jo bare om at gøre det flydende, så undgår man problemer.

bruger siden
11-12-2004

09-08-2011 kl. 19:09

Michael:

Nu ved jeg ikke om den var minded på mig.? Og det er bestemt også fint nok. Jeg kan tage det...

Men kig på Jan Gregersens link, der står altså ikke noget om at man skal vente til sidste øjeblik.

Jeg synes nu at det bør tolkes at når man via skiltene bliver opmærksom på at der er sammenfletning forude, bør man allerede der begynde at finde det hurtigste og sikreste måde at flette sammen på.

Men bryd du bare hastighedsgrænserne i byen. Det er vel trods alt begrænset hvor mange gange du kommer til at gøre det...

Profil slettet

Profil slettet

09-08-2011 kl. 19:53

Tror at enden på denne tråd vil være at jeg køre midt imellem de to rækker præcis oven på striberne.

Så tak for jeres råd både ydere og indersporet , smalsporet og afsporet. tak tak ;o)