Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Serg H

Serg H
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 16:31

Lene Jensen, har du målt hastigheden af MB med udstyret? hvad med at bremse lidt og at kigge i bakspejl inden overhaling. MB skulle bremse så du har skabt meget farlig situation på motorvej... Du skal regne med et klip i dit kørekort næste gang.

Hvor er der bare mange billister, der ikke forstår reglerne om sammenfletning og vognbaneskift – eller også overtræder de dem bare

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

10-07-2011 kl. 17:19

Ja, man bør bestemt heller ikke køre for langsomt på motorvejen, hvis det ikke er nødvendigt. Det skaber unødvendig gene for andre trafikanter. Og kan give unødvendige farlige situationer.

I går var jeg en tur i Jylland, og så i nat da vi kørte hjem til sjælland var der på et tidspunkt på en 130 strækning, at jeg lå ude i ydersporet med ca 130 km/t fordi der kørte et par langsommere kørende biler i indersporet, som jeg gerne ville overhale.
Og lige pludselig kører den ene bare ud i ydersporet lige foran mig så jeg måtte bremse. Han blinker dog ud. Men jeg tænker hvorfor er der ikke nogen der rent faktisk lige orienterer sig om der er plads til at lave vognbaneskift, inden de bare blinker og skifter bane. Det er en dødirriterende og meget farlig vane mange danske billister har. Det er farligt og direkte tegn på en dårlig bilist.

Serg H

Serg H
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 17:45

Krede r skrev:

Hvad har en hurtigtkørende Mercedes med reglerne om vognbaneskift at gøre? Problemet er jo netop, at man ikke altid kan vurdere hvor hurtigt bagvedkørende bevæger sig. Kører de 180 i stedet for 130 er det DEM, der er til fare for os andre, fordi vi ikke forventer, at de kører mere end 130.

Så Lene skal ikke regne med et klip, hvis hun kører ud "foran" en, som ved overhalingens start ligger langt bag ved. Hun gør i så fald intet forkert.

dvs hvis MB kører lidt for stærkt og laver lovovertrædelse, så man kan også godt overtræde vognbaneskiftregler eller hvad?

hvis man er ikke i stand at vurdere situation i traffiken, så man skal aflevere sit kørekort på politistation.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-07-2011 kl. 18:06

Audi S4 skrev:
Henrik Birgren skrev:
Kan egentlig godt forstå at folk ryster lidt på hovedet hvis du konsekvent kører 90 km/t på motorvej. Undlader du så at overhale campingvogne, langsomtkørende lastbiler osv - eller foretager du også overhalingen med 90 km/t???? I så fald forstår jeg ikke pointen med at søge ind på motorvejen?

Fuldstændig gak gak og kører på motorvej med 90 i timen. Det er lige præcist sådan lign som JL der skaber trafik prop. Kør dog på landevej i stedet.

Fuldstændig enig!
HVis man ikke nogenlunde følger den generelle hastighed er man netop til fare for alle!
JL: Det kan godt være du tror du kører sikkert med 90 og de er de "andre aber" der skaber problemet. Men du er i høj grad med til at skabe farlige situationer, hvilket du jo også har opdaget (men du giver så bare de andre skylden)
Men det er i lige så høj grad dig "der trækker andre med i faldet" fordi du ikke kører som man forventer!

Hvis man ikke er parat til at køre med motorvejshastighed 110/130 så kør på hovedvejene i stedet!!

Dette indlæg blev 10-07-2011 18:07 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2011 kl. 19:29

hej.
sæt et skilt bag på din skoda hvor der står,v6 turbo.3,5ltr

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-07-2011 kl. 21:51

J L skrev:
Problemet er nok nærmere at dem der skulle køre Max. 110 km/t kører meget mere

Jeg ligger jo ikke ude i ydersporet med 90?? Så hvad er problemet?

Jaamen hvorfor dog køre så stærkt, du kunne da også køre eksempelvis 70km/t på motorvejen (bare lige for at vise de andre aber, at de ikke bestemmer over dig)

Fatter ikke hvad man laver på motorvejen, hvis man ikke kører omkring 110/130...

Serg H

Serg H
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 22:11

Krede r skrev:

Hvorfor overtræder man "vognbaneskiftregler" ved at foretage en overhaling, der umiddelbart ikke er nogen fare ved?

man skal kigge i sit venstre sidespejl . Hvis der er ikke nogen i overhalingsbane, så går man i gang med overhaling.

....OG DÈR I SPEJLET VAR DENNE DYRE MERCEDES, SOM SKODA-EJER HAR IKKE RÅD TIL... OG SKODA-EJER GIDER IKKE BREMSE LIDT OG VENTER PÅ DEN DYRE SAG KØRER FORBI :-)

P.S. Man skal altid holde tilbage og giver fuldrespekt til de dyre biler.... fordi de har investreret rigtig mange penge igennem reg.afgift i vores velfærdssamfund.

Dette indlæg blev 10-07-2011 22:13 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2011 kl. 23:15

Serg Handberg skrev:
Krede r skrev:

Hvorfor overtræder man "vognbaneskiftregler" ved at foretage en overhaling, der umiddelbart ikke er nogen fare ved?

man skal kigge i sit venstre sidespejl . Hvis der er ikke nogen i overhalingsbane, så går man i gang med overhaling.

....OG DÈR I SPEJLET VAR DENNE DYRE MERCEDES, SOM SKODA-EJER HAR IKKE RÅD TIL... OG SKODA-EJER GIDER IKKE BREMSE LIDT OG VENTER PÅ DEN DYRE SAG KØRER FORBI :-)

P.S. Man skal altid holde tilbage og giver fuldrespekt til de dyre biler.... fordi de har investreret rigtig mange penge igennem reg.afgift i vores velfærdssamfund.

Haha, dagens griner ;)

Matias Brunbakke

Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010

11-07-2011 kl. 01:28

Til J L.

angående at køre 90 på motorvejen, så vil jeg henvise til paragraf et eller andet hvor i der står at man ikke må være til gene, med mindre at man SKAL være det.

køre du 90/100 på motorvejen, hvor man må køre 110/130, så er du til gene for trafikken, og det er faktisk et klip i kortet. plus, at man må ikke trække ud og overhale, sådan at den bagfra kommende skal bræmse, endnu et klip i kortet.

hvis man f.eks. skal ud fra en sidevej, og så ud til en landevej, så køre man jo heller ikke ud foran de andre bilister, hvis der derimod er kø, så kan man ikke komme ud, så må man godt lave noget der hedder at nødvendig til gene. men dette må man KUN gøre hvis man ikke kan undgå det.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

11-07-2011 kl. 08:58

Jeg kan ikke lade være med at kommentere på det med at trække ud til overhaling på motorvejen. Flere siger, at der er mange, der trækker ud, selv om der reelt ikke er plads til det.

Det gør jeg måske også selv nogle gange.

Det er, når jeg efter et par kilometer i den bifrie højre bane side om side med de samme bileri venstre bane, vil overhale den forankørende og blot ønsker at komme ud på samme plads i "venstresporskøen", som jeg helt efter færdselslovens regler forlod efter at have foretaget den forrige overhaling. Men NEJ da, "ejeren" af venstrespor kører nu helt op bag den forankørende, for sådan en som mig skal da straffes for at holde til højre............................kan nogen måske se sig selv der ?

Hvis vi n u alle sammen holdt til højre UNDTAGET UNDER OVERHALING, så var det langt lettere for alle at komme til at overhale og hele trafikken ville glide bedre.

Så lær det dog !

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2011 kl. 11:22

J L skrev:
Er 90km/t OVERDREVEN lav hastighed synes du?

Fordi så udgør biler med campingvogne og turistbusser nemlig en virkelig stor fare i trafikken...

Iøvrigt så synes man at kunne fornemme at ord i færdselsloven som KAN, SKAL og BØR er meget misforståede begreber i et forum som dette.

Ved godt at man er i sin gode ret til ikke nødvendigvis at køre max tilladte hastighed på motorvejen.

Problemet er bare at når man ser en campingvogn/lastbil/turistbus forude, så VED man på forhånd at den kører omkring 80-90 km/t, og man kan bedre tilpasse hvornår man skal ud i overhalingsbanen. Derimod forventes en helt almindelig personbil uden trailer eller andet hastighedsdæmpende isenkram at køre lidt hurtigere end det, og man kan derfor godt blive overrasket over hvor langsomt vedkommende kører, når man kommer med 120-30 stykker.

Jeg har i hvert fald tit oplevet pludselige klumper i trafikken og undvigemanøvrer, når folk er blevet overrasket af en langsom personbil i 130 km/t zonen.

Vh Anders

Matias Brunbakke

Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010

11-07-2011 kl. 12:42

J L skrev:
Matias B skrev:
Til J L.

angående at køre 90 på motorvejen, så vil jeg henvise til paragraf et eller andet hvor i der står at man ikke må være til gene, med mindre at man SKAL være det.

køre du 90/100 på motorvejen, hvor man må køre 110/130, så er du til gene for trafikken, og det er faktisk et klip i kortet. plus, at man må ikke trække ud og overhale, sådan at den bagfra kommende skal bræmse, endnu et klip i kortet.

hvis man f.eks. skal ud fra en sidevej, og så ud til en landevej, så køre man jo heller ikke ud foran de andre bilister, hvis der derimod er kø, så kan man ikke komme ud, så må man godt lave noget der hedder at nødvendig til gene. men dette må man KUN gøre hvis man ikke kan undgå det.

Matias B>> Det virker voldsomt useriøst at kunne vide at man et eller andet sted har hørt noget...Men jeg er klar over at du henviser til Færdselsloven §41 stk. 3 hvor man ikke må hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Er 90km/t OVERDREVEN lav hastighed synes du?

Fordi så udgør biler med campingvogne og turistbusser nemlig en virkelig stor fare i trafikken...

Iøvrigt så synes man at kunne fornemme at ord i færdselsloven som KAN, SKAL og BØR er meget misforståede begreber i et forum som dette.

man skal ikke sammenligne biler med busser/lastvogne/bil med trailer, da der jo er tale om et helt andet type køretøj. hvorfor tror du selv at man også skal tage kørekort til hver af disse.
lastbiler og busser MÅ (og kan) ikke køre mere end 90, og det både må (og kan) din bil.

Ang om det er overdrevet langsomt, så kan det diskoteres. hvis du køre 90 hvor du må køre 110, så køre du næsten 20% for langsomt, hvilket er ret meget, og kan skabe mange farlige siturationer, hvis du køre 90, hvor du må køre 130 så køre du over 20% for langtsomt.

Desuden så er det ikke paragraf 41 jeg henviser til. Jeg snakker om at være til gene for de andre traffikanter, og ikke noget med at køre overdrevet langsomt.

du siger det er useriøst at jeg ikke kan huske hvad nr paragrafen har, kan du måske huske ALLE paragrafer i færdselsloven, uden at kigge efter noget.

bruger siden
11-12-2004

11-07-2011 kl. 13:07

JL.

Jeg vil altså give Mathias ret.

Hvis du ligger og tøffer af sted på motorvejen med kun 90 i timen hvor du må køre 110, så er du da til irriterende og farlig gene på motorvejen.
Hvis du kører med trailer eller lign, eller hvis vejret ikke tillader at køre 110, så skal du selvfølgelig ikke gøre det.
Men hvis det er en almindelig bil, så er det op på 110... Det kan du kalde sund fornuft at gøre det.
Husk på at det ligger i underbevidstheden at biler med trailer eller lastbiler/busser kører 80-90 km/t. Men det er ikke naturligt at en almindelig personbil kun kører 90. Så tror man jo der er noget galt, eller chaufføren ikke er ved sit fulde fem, eller det der er værre.
Husk på at det for rigtigt mange andre giver et unødvendigt vognbaneskift, fordi du ikke følger trafikken, hvilket trods alt er det sikreste.

Personligt bliver jeg lidt skræmt at folk der kører så langsomt uden grund. Fordi noget tyder på at de ikke helt er klar over hvad de egentligt foretager sig.

Så af sikkerhedsmæssige årsager, for alle os andre der følger trafikken, vil du så ikke være så venlig at køre ordentligt?

bruger siden
11-12-2004

11-07-2011 kl. 13:56

JL.

Jeg vil give dig ret i at der er rigtigt mange herhjemme der ikke kan finde ud af at foretage et sikkert vognbaneskift. Det oplever man desværre tit, fordi folk der har lyst til at overhale ikke lige orienterer sig ordentligt. De overhaler bare... Og det er farligt, da det tit betyder at andre er nødt til at bremse op.

Men alt andet lige, jo flere der kører samme hastighed jo nemmere, og mere sikkert.
Husk på at hvis du kører 90 eller i hvert fald på speedemteret 90, så er du vel også tit ude for at lastbiler overhaler dig, for de kører alt hvad den stakkels lastbil kan trække inden fartbegrænseren slår til. Og det er tit omkring 90 eller lidt derover.
Og du ved at det tager lang tid for en lastbil at overhale, hvilket skaber unødvendig kø i yderste spor.

Og JL, nogle gange er man nødt til at man nødt til at bøje sig for hvad mængden gør, især når det gælder kørsel på motorvej.
Der skal meget til at skræmme mig, mht at køre med andre. Men hvis de kører for langssomt, så bliver jeg sgu nervøs... for det siger som regel også lidt om evnerne bag rettet....

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-07-2011 kl. 13:57

J L skrev:

Det var et fornemt og sobert indlæg - men jeg vil ikke give dig ret i at det er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at køre 90 kmt...
Det er det vi gerne skulle have dokumenteret - det er for nemt at sige at hvis ikke du kører 110 så er du til fare for alle andre..........

Hvordan definerer man hvor grænsen for uforsvarligt går?

Fakta er at motorveje er de sikreste veje af mange årsager: ingen modkørende, ingen vejkryds, fodgængere, cyklister etc.
En anden stor faktor i høj sikkerhed at alle gør som medtrafikanterne forventer, hvilket også vil sige at man kører omkring samme fart (ved godt at lastbiler, bil med anhænger ikke gør).
Jo flere der afviger fra den generelle hastighed, jo flere vognbaneskift/overhalinger, hvilket selvfølgelig øger risikoen for ulykker. Herudover sænkes den trafikmængde der kan afvikles på en give strækning selvfølgelig også, såfremt flere insisterer på at køre langsommere.

Derfor er man, når man afviger fra denne fart (ca. 110/130) med til at øge risikoen og det gælder uanset om man kører hurtigere eller langsommere!!

Men kan ligesom fornemme at denne diskussion ikke fører til det store, fordi andre skal jo ikke blande sig i din kørsel.
Så længe det ikke er forbudt fastholder du jo din ret til at gøre det, uanset om det er fornuftigt eller ej......

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2011 kl. 16:49

Min Skoda bliver ikke "moppet", den bliver vasket med svamp ;)