Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
07-07-2011 kl. 20:24
Der er nogle folk, som har bestemte mærker, så er 100% sikker på at de har fundet det absolut bedste. Og det er især VW-folk og til dels Toyota-folk.
Ejerne af begge mærker er enormt loyale. Dog på 2 forskellige måder.
VW-folket er ikke blege for at sige at VW er bare det bedste der findes. VW kører bedst. Er Pænest, hurtigst mest driftsikre osv. Og alt andet er bare noget sk..!! Og de mener det grav alvorligt. Altså sådan en lidt arrogant måde. Knapt så heldigt.
Problemet er bare at der er ikke nogen statistikker der bekræfter det. Snarere tværtimod... VW og deres produkter er godt nok kendt for mange uheldige ting.
Toyota-folket holder sig kun til driftsikkerheden, som de også ret i et godt stykke hen ad vejen. Dog synes jeg der er kommet en del ridser i lakken her de senere år. Men lige umiddelbart er Toyota dygtige til at komme ud af de problemer på en fornuftig måde.
Toyota-folket plejer dog ikke at hæve sig over alle andre som visse andre.
Personligt når jeg råder andre mennesker til valg af bil, så er jeg selvfølgelig lidt farvet af de mærker jeg selv har haft. Men kender da også de mærkers svagheder.
Alle bilmærker kan du trods alt finde noget negativt om.
Men ellers er det nok de samme ca 15 mærker jeg forslår. Men dog prøver jeg at ramme folks smag.
FOr det er jo netop smag og behag når det gælder biler. Hvad den ene synes er lækkert, synes den anden er meget kedeligt eller grimt. Og allerede der er der en grund til diskusion.
Og jo, der går nok lidt jantelov ind over det også... det ligger tilsyneladende til os danskere.
H P
bruger siden
06-01-2004
07-07-2011 kl. 20:36
Held og lykke med din VW.
Personligt er jeg Citroen-fan, jeg kunne aldrig finde på at købe andet, det betyder dog ikke at jeg ikke kan se kvaliteter i ander mærker, som feks: VW.
Problemet herinde er, sådan som jeg ser det, er der mange debatører der er så kloge at de kunne undvære både hoved og røv.
De er HELT sikre på at de har "set lyset", så de levner ikke plads til andre holdninger, de forstår simpelthen ikke hvad der sker for folk der ikke har samme holdning som dem.
Jeg kan sagtens forstå hvorfor visse mennesker vælger en Toyota, eller en KIA, eller en VW eller andet, det drejer sig vel om hvad man lægger vægt på ikk?
I forrige uge var jeg i Viborg til US-bil træf; det kan anbefales, 600 biler 2500 mennesker der ELSKER deres biler, men samtidig levner man plads til andre holdninger, og deler glæden ved bilen.
Jeg kan kun opfordre dette forum til det samme. (Der var iøvrigt også en masse bajere og Rock-musik :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
07-07-2011 kl. 20:42
Derudover handler det om prioriteringer, vil man eksempelvis betale kassen i værditab etc. for eksempelvis at have en ny bil i "sælgerklassen" stående i carporten, så man er "standsmæssigt" kørende eller køber man en billigere bil og bruger pengene på noget andet (uanset hvad man vælger, har man selvfølgelig valgt den "rigtige løsning").
Personligt er jeg for nærig til for alvor at købe noget af det jeg i virkeligheden gerne vil have. Det er jo en joke at man skal betale 2-3kr for at få reel værdi for 1kr.
Hvilket selvfølgelig også støtter din påstand om at det er et "proletar" bilmarked vi har herhjemme. Havde vi ingen/lav afgift på biler herhjemme ville de fleste kun have et skuldertræk tilovers for mange af de biler vi kører rundt i pt.
Profil slettet
07-07-2011 kl. 21:00
VW er mærkeligt nok blevet en guideline i dag, og som jeg har skrevet før i et indlæg, så sidestiller jeg ejerne af VW med de samme personer der køber elektronik fra Apple. De får en indpakning der virker dyr, eksklusiv og fin, men reelt får de blot et produkt til overpris, som kan det samme, og oftest mindre, end de andre på markedet.
Denne fanatisme kom for alvor frem for mig, da jeg for nyligt købte ny bil. Da jeg var på udkig efter ny vogn, oprettede jeg en bruger på diverse mærke-forums, herunder vagcars.dk, citronik osv, for at få gode råd, fif og hints. Efter at have bladret igennem massevis af debatter ser jeg det tydeligt, at ejerne af specielt VW har meget svært ved at tænke positivt om andre mærker, og ophøjer VW til noget nærmest guddommeligt.
Så da jeg oprettede en tråd omkring mit bilkøb, hvor jeg valgte en Suzuki frem for en VW, Skoda og Chevrolet, på netop Vagcars.dk for at fortælle om hvorfor jeg havde valgt andet en VAG, så blev jeg haglet ned af massevis af kommentarer, som hånede mit valg. Dette selvom jeg havde rost VAG-produkterne, men fravalgt dem på grund af deres høje pris kontra det udstyr man får i grundmodellerne. Men skriver en person om at de har købt fx en Camaro på selvsamme forum, så får piben en anden lyd.
Så jeg ser det som at en VW i indkørslen i dag åbenbart er lig med succes, selvom ejerne sikkert er teknisk insolvente, og kæmper med afbetalingerne på den. Men det er hele selviscenesættelsen der er vigtig for dem, og det er vigtigere at tingene ser ud som om de er gode på overfladen, selvom de ikke er det.
Vi lever jo også i en tid hvor selviscenesættelse og narcissismen lever i bedste velgående, så dette er nok en af grundene til at der bliver set ned på mærker som Suzuki, Kia, Hyundai, mens de "gode, gamle" mærker som Toyota, VW, Citroen osv har en nærmest fanatisk flok tilhængere.
Blot et lille surt opstød fra min side - CS
EDIT: Her er linket til den tråd jeg oprettede på VAG-cars.dk: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=48473
Dette indlæg blev 07-07-2011 21:01 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-07-2011 kl. 22:33
Inden man nu kommer for godt i gang med at svine VW til synes jeg måske lige man skulle spole tilbage til start...
Var det noget med fordomme over for andres mening?
Så er der vel ingen grund til at VW skal have en særskilt tur i vridemaskinen. Der kan såmænd findes personer der er meget enøjede inden for mange andre mærker.... Generelt må man vel også sige at VW laver ok produkter, selvom de selvfølgelig også har lavet modeller/komponenter der har haft problemer med kvaliteten.
Derudover så vil jeg måske opfordre til at man kigger totalomkostning istedet for indkøbspris. VW er ganske rigtigt dyre i indkøb, men totalomkostningerne for en Golf ligger på samme niveau som Kia Ceed mfl. (kan checkes i FDM test og i Bilpriser mellemklasse analyse))
Så blev mit valg nok ikke Kia (uagtet at det garanteret er glimrende teknik)
(men valget faldt i øvrigt nok heller ikke på Golf)
Ps.
Mht. at diskutere Suzuki køb på VAGcars
Helt ærligt hvad forventer du?? Suzuki har jo ikke så meget med VAG at gøre, så kan ikke forstå at det undrer at du får et par småsvedige kommentarer....
Dette indlæg blev 07-07-2011 22:34 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
07-07-2011 kl. 22:40
T l skrev:
Tilføjelse:
Inden man nu kommer for godt i gang med at svine VW til synes jeg måske lige man skulle spole tilbage til start...
Var det noget med fordomme over for andres mening?
Så er der vel ingen grund til at VW skal have en særskilt tur i vridemaskinen. Der kan såmænd findes personer der er meget enøjede inden for mange andre mærker.... Generelt må man vel også sige at VW laver ok produkter, selvom de selvfølgelig også har lavet modeller/komponenter der har haft problemer med kvaliteten.
Derudover så vil jeg måske opfordre til at man kigger totalomkostning istedet for indkøbspris. VW er ganske rigtigt dyre i indkøb, men totalomkostningerne for en Golf ligger på samme niveau som Kia Ceed mfl. (kan checkes i FDM test og i Bilpriser mellemklasse analyse))
Så blev mit valg nok ikke Kia (uagtet at det garanteret er glimrende teknik)
(men valget faldt i øvrigt nok heller ikke på Golf)
Ps.
Mht. at diskutere Suzuki køb på VAGcars
Helt ærligt hvad forventer du?? Suzuki har jo ikke så meget med VAG at gøre, så kan ikke forstå at det undrer at du får et par småsvedige kommentarer....
Det havde jeg selvfølgelig også regnet med, men man burde da kunne diskutere fornuftigt på et bilforum omkring ens valg af bil, når man har været flittig bruger af forummet, og kørt i VAG-produkter før den nuværende Suzuki. Men det var ikke min pointe. Pointen er, at denne kritik kun blev mødt ved en Suzuki, men ikke ved en Mercedes, BMW, Camaro osv. Så min pointer er blot at der blev stillet kritik over for en husholdningsbil, som en VW/Skoda osv er, men ikke ved en luksusbil.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
08-07-2011 kl. 09:29
Jeg har ejet mange forskellige mærker, fordi de på de relevante tidspunkter tilbød den mest attraktive model af den type, som jeg på det tidspunkt gik efter.
Jeg kender godt den type, der står med en brugt Opel Astra og kører hen til lokale Opel-forhandler og køber en ny model af samme uden overhovedet at overveje andet. Det er også OK og er vel dybest set blot et udtryk for, at der er forskel på, hvormeget vi hver især går op i vores bil/bilvalg.
Er man interesseret i biler og i at "optimere" sit bilvalg, så er man jo nok konstant velorienteret om markedet og har også øjnene åbne for, at der hele tiden sker nye ting og endda også kommer nye mærker til, som man er nødt til at forholde sig itl og ikke blot afvise, fordi de er ukendte.
Simon Quist Erichstrup
bruger siden
08-01-2006
11-07-2011 kl. 01:10
Ikke én bil opfylder alt dette til punkt og prikke.
Man skal ikke undervurdere misundelsesgenet hos os danskere og dét at køre Tysk synes at være synonymt med overklasse, god stil og smag.
Jeg har sidste år selv stået med muligheden for at kunne købe en helt ny Stationcar til familien.
Indtil da har jeg haft Nissan, Audi, VW og Toyota.
En ting er mig 100% klart; Japanerne forstår at lave pålidelige biler, mens tyskerne historisk set har styr på kvalitätsgefühl und nye teknologier, samt design.
Da jeg skulle købe ny, har jeg prøvekørt VW Passat, Audi A4, Skoda Octavia, Skoda Superb, Mazda 6, Ford Mondeo, Ford S-Max, Kia Ceed, Honda Accord, Opel Insignia og Toyota Avensis.
Jeg var sikker på at VW ville blive mit valg inden jeg gik i gang, selvom den er dyr.
Dette for jeg følte mig "hjemme" i den og pladsen bagi var god.
Faktisk ryger RIGTIG mange af de andre kandidater alene på pladsmanglen bagi; Opel, Audi, Honda Accord, Kia Ceed.
Næste hold røg pga virkelig lav kvalitetsfølelse (især i cockpittet); Mazda 6 og Ford Mondeo, samt S-Max.
Den sidste bil jeg prøvede var Toyota Avensis 2010 modellen.
Jeg må indrømme jeg blev mildest talt forbløffet. Kørekomfort, støjniveauer, kvalitetsfornemmelsen i kabinen. Det halter en lille smule på finesser og design ift. VW og Audi, men det opvejes i rigelig grad efter min mening.
Toyota er ikke billige (mere? har de været det?) men der er alligevel et stort skridt ned fra Tysker podiet, som ikke kan ignoreres. (De er skam også til at snakke (rabatter) med, i SKARP kontrast til fx SMC og Skoda)
Nå, så blev det alligevel til et "min bil erden bedste i verden" indlæg, men det mener jeg nu ikke så tungt.
Min pointe er lidt at Kvalitet i det valg du gør dig ift indkøb af ny bil, afhænger af den følelse du har, når du til hverdag sætter din ind og kører afsted.
Jeg har det RIGTIG godt i min "blødhat" Toyota Avensis, ganske som jeg havde det i min Nissan Bluebird, Audi 80 og VW Passat.
Er du i tvivl, så er bilen ikke noget for dig.
Profil slettet
11-07-2011 kl. 09:31
Min pointe er lidt at Kvalitet i det valg du gør dig ift indkøb af ny bil, afhænger af den følelse du har, når du til hverdag sætter din ind og kører afsted.
Jeg har det RIGTIG godt i min "blødhat" Toyota Avensis, ganske som jeg havde det i min Nissan Bluebird, Audi 80 og VW Passat.
Er du i tvivl, så er bilen ikke noget for dig.
Det har du ret i.
Men det ændre ikke på at nogle bilmærker spiller på folks selværd. Og for dem der tænker mere på hvad naboen tænker kan en udmærket bil i andet mærke ikke bruges, de lænser heller hele kontoen for at holde facaden kunstigt oppe.
Der er nogle folk der har råd til at køre i dyrer biler, og så er der resten der egentlig ikke har.
Og dem der har råd, diskutere da ikke deres bilvalg med lavstillet folk som mig på BB.
:o)
[/quote]
Dette indlæg blev 11-07-2011 10:18 redigeret af dets forfatter.