Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
20-06-2011 kl. 18:22
jeg har et sjovt forhold til min fartpilot, jeg elsker den og bruger den kun på motorvej, kort som lange stræk. Men jeg er mere obs. på trafikken og føler ikke at jeg har 100 % styr på bilen når jeg ikke bruger mine ben, men det er måske bare tilvending ?
Men jeg vil fremover købe en bil med fartpilot :-)
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
20-06-2011 kl. 21:21
Så det giver en ringere økonomi at køre med fartpilot, men det er nu meget behageligt på de lange stræk.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
21-06-2011 kl. 08:59
Det er klart, at hvis du holder samme fart üanset hvad, så giver det dårligere brændstoføkonomi, som jo væsentligst afhænger af, at du netop kikker frem og tilpasser din hastighed til det, du har foran dig.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
23-06-2011 kl. 18:14
Lene Jensen skrev:
Alle jer der kører med fartpilot deruden i trafikken. Hvad gør fartpiloten ved jeres adfærd eller kørestil? Gør den overhovedet noget?
Hvordan er jeres oplevelse af fartpiloten?
Hvordan bruger I den? På landevej? Motorvej?, Lange strækninger? I byer? Som fartbegrænser? Holde afstand?
Hvor der er trængsel eller lidt trafik?
Stresser eller afstresser den?
Hvad synes I?
lidt sjovt det her....Må give Lene ret med hensyn til at det er brændstof besparende at bruge fart pilot, hvis man vel og mærke gør det rigtigt. og jo der vil jo altid være forskel på bilers speedometer....den omtalte der kørte 96-97km/t , ja så står der sikkert 100-110. Men jeg vil lige gøre opmærksom på at ikke alle fartpiloter er lige gode, har kun erfaringer fra ford og bmw, og de er gode til selv at dosere op og ned, mens det kan halte lidt for andre og dermed måske give en lidt dårligere økonomi.
Dette indlæg blev 23-06-2011 18:19 redigeret af dets forfatter.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
23-06-2011 kl. 22:17
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du kører, når du kører uden fartpilot. Men hvis du ændrer din hastighed meget og med stor margen. F.eks. mellem 100 og 140 på motorvejen, ja så kan jeg måske gode forstå at du føler at du kører længere på literen når du kører med fartpilot.
Men hvis du kører ca 110 på motorvejen uden fartpilot, og holder et forholdsvist jævnt tryk på speederen hele tiden, der gør at du svinger i fart mellem måske 105 og 115 alt efter hvordan vejen arter sig, så bruger du mindst muligt brændstof.
Husk på at fartpilot regulere hele tiden, og den regulerer altså med at pumpe mere brændstof i motoren.
Igen er fartpilot særdeles behageligt at køre med, men det er absolut ikke brændstofbesparende.
Det er mine erfaringer med fartpilot. Samt at det er det samme jeg får af vide af alle dem jeg kender i bilbranchen.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-06-2011 kl. 05:09
Lene Jensen skrev:
Nej fartpiloten er ikke brændstofbesparende i sig selv, du har ret, det er nok lige meget om du sætter en fartpilot eller et mennesker til at køre 90 km/t på en strækning på en given længde (stort set). Men når man iregner den menneskelige faktor, som at træde for meget på gaspedalen, at få lyst til at komme først, at overhale, ikke være i stand til at læse trafikken forude, er fartpiloten brændstofbesparende på strækninger, hvor der ikke er forhindringer af nævneværdig art andet end forankørende og du kan holde en jævn hastighed. Hvad der er den optimale hastighed kommer nok an på bilens beskaffenhed og er en anden historie, og ja, indrømmet at fartpiloten er af en rimelig kvalitet.
Ja det hele afhænger sikkert af hvem man spørger. Har kørt en tur til tyskland med 90km/t i bmw 5 serie 6cyl og brugt fartpilot hele vejen. fik slut resultat på 16,9km/l. og har taget samme tur i samme bil uden fartpilot, der blev det til 15,2km/l. Jeg ved at man ikke selv kan dosere brænstof på samme måde som den rigtige pumpe med fartpilot, men vil også tro at det kræver noget kram. Jeg kan selvfølgelig ikke helt afvise om vind forhold var det samme på begge ture. Måske er det kun på de store halv dyre biler man laver dens slags resultater.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
24-06-2011 kl. 12:14
Desværre er den "politiske korrekthed" i vores lille land blevet så dominerende, at hvis man tillader sig at rejse den slags berettigede kritik, som du gør, så bliver man prompte mindet om, at det nok er en selv, der er noget galt med.