Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

15-06-2011 kl. 17:02

Picanto, jeg er overbevist om at jeg ville have nemmere ved at affinde mig med kiaens str fremfor 2 sæder i en vw det kan altså også blive lidt for budget agtig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

15-06-2011 kl. 17:17

Generelt skal man vel over en vis nypris, førend gulpladebiler har en lavere totalpris. En Audi RS6 Avant er fx billigst på gule plader, men en skrabet Renault Clio st.car. er næppe.

Mindre gulpladebiler er typisk for folk, der skal bruge ekstra bagageplads eller ønsker meget fabriksmonteret ekstraudstyr med lav afgift.

Hvis man kører rigtigt mange km og elsker duften af ny bil, kan gulplade være en fordel, da privatudgiften udgør en mindre del af km-prisen, og samtidigt sparer man på købsprisen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-06-2011 kl. 17:40

I de samlede omkostninger udgør brændstof ikke en specielt stor post. Forskellen på 20km/l og 25km/l er måske ca. 3k om året, men forskellen i afskrivningen på en brugt 2-3 år gammel bil (der kører min. 20km/l) og en ny (der kører 25km/l) er langt større end 3k.
Hvis du ikke er til minibilerne (hvilket jeg godt kan forstå) ville jeg kigge en brugt Corsa, Punto, Fabia, Fiesta, Mazda 2, mfl.

Jeg ville ikke købe gulplade, tror den samlet set er ligeså dyr pga. afgift/ekstra værditab, sværere at komme af med og så er det nu meget rart med et bagsæde en gang imellem (selv når man aaaldrig bruger det).

Det eneste der kunne tale kraftigt for en ny skulle være en medfølgende billig forsikring.

Profil slettet

Profil slettet

16-06-2011 kl. 14:17

Hej Søren.

Jeg regnede på samme måde og fandt frem til at jeg ville satse på en gulplade-plolo.

1. Prisen på den version jeg købte på hvide plader, var ca. 300k. På gule kostede den 190k. Jeg fik lidt rabat ca. 13k. som jeg nok også havde fået hvis den var på hvide plader. Forskellen har nok været i omegnen af 100k. Det vil sige at bare misundelsesafgiften vil tage ca. 20 år at udligne. Jeg hørte også historierne om højere procentvis afskrivning men som det også er nævnt i tråden så er 55% af et mindre beløb ikke nødvendigvis værre end 45 af en større beløb. Så har jeg endda ikke taget højde for at jeg skulle låne yderligere 100k. Det der bliver spændende at se er om den bliver svær at komme af med.

2. Bagagerummet i poloen er ikke så stort så jeg ville alligevel altid køre med bagsædet slået ned.

3. Det er vores bil nr. så hvis vi har brug for mere end to sæder har vi den anden. Vi er kun to så det er sjældent vi har et reelt behov for mere end to pladser.

Jeg vil som en afsluttende bemærkning lige sige at hvis du er høj så skal du prøvekøre en van-version af poloen for ombygningen gør at sædet ikke kan skubbes ret langt tilbage.

Held og lykke med det.

/Thomas

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-06-2011 kl. 22:31

Check evt. denne artikel: http://www.business.dk/billig-gulpladebil-kan-blive-prisfaelde

Har også set analyser der viser økonomien, men kan ikke finde dem.
Men konklusionen fra disse er klar. Det kan først betale sig at købe gulplade, ved forholdsvis dyre biler.
Det der frister er selvfølgelig den store besparelse i indkøb, hvorved de 5k i afgift om året virker ligegyldigt.
Men om nogle år når prisforskellen på gule/hvide er skrumpet ind er 5k ekstra om året pludselig ret afskrækkende og vil betyde at prisen formentlig skal være lav.
Markedet for en bil uden bagsæder er også småt, med få købere. I min bog er det også en smule for discountagtigt, med ufikse "skjolde" bag forsæderne, ekstra rumleri fra bagenden etc. (bundlinjen er at det er en håndværkerbil, ikke en privatvogn).
Ofte har det efter min mening lidt karakter af at man ville have en dyrere bil end man egentlig havde råd til.

Som en anden skriver ville jeg til enhver tid købe en Kia Picanto (den nye model ser i øvrigt ret fornuftig ud) eller lignende end en gulplade Polo.