Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Morten KD

Morten KD
bruger siden
05-12-2005

22-05-2011 kl. 16:37

1,8 tsi har jeg ikke hørt noget negativt om.. Anderledes er det dog med 1,4 tsi og såvidt jeg forstår er det de udgaver med både kompressor og turbo der brækker sig. Prøvede en Octavia med 1,2 tsi der ikke lød godt.. - der var helt sikkert er fejl ved turboen, den hylede ganske kraftigt og der var stort set ingen trækkraft under 2500 omdr.

Hvorvidt det har noget på sig, ved jeg ikke, men bare mine egne observationer.. ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten KD

Morten KD
bruger siden
05-12-2005

22-05-2011 kl. 19:19

.. hov, glemte helt at fortælle om den vw 1,4 tsi 140 hk med turbo og kompressor vi havde i et års tid og ca. 20.000km. Den havde en periodisk fejl hvor den lige pludselig mistede træk, som om turboen holdt op med at fungere - lidt frustrerende når man midt i en overhaling bliver nødt til at opgive sit forehavende. Bortset fra det kørte den godt og vi havde et snit på 14 km/l. Motorlyden er dog noget nærværende og knurrende ved acceleration - en motorkarakteristik der går igen i 1,2 tsi.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-05-2011 kl. 09:02

Mon ikke TSI holder ligeså godt/skidt som alt muligt andet? Tror generelt kvaliteten er fin.

En kollegas Golf 1,4TSI 160hk, skulle dog have ny motor (ødelagt stempel så vidt jeg husker) da bilen var lige over 2 år gammel!
Først mente forhandleren ikke at de skulle dække noget, da garantien jo var udløbet!!
Efter min kollega havde fundet andre eksempler på nettet, blev de mere samarbejdsvillige og ville nok betale motoren, men han skulle selv betale arbejdsløn.
Seneste melding er så at de nok dækker det hele, men sidst jeg talte med ham havde han ikke fået noget bekræftet endeligt.
Så service/informationsniveau er ihvertfald ikke i top.
Han har haft nogle rimeligt pressede dage, hvor han spekulerede på om han selv skulle dække hele regningen (som er ca. 60k)

Profil slettet

Profil slettet

01-06-2011 kl. 09:50

Morten KD skrev:
1,8 tsi har jeg ikke hørt noget negativt om.. Anderledes er det dog med 1,4 tsi og såvidt jeg forstår er det de udgaver med både kompressor og turbo der brækker sig. Prøvede en Octavia med 1,2 tsi der ikke lød godt.. - der var helt sikkert er fejl ved turboen, den hylede ganske kraftigt og der var stort set ingen trækkraft under 2500 omdr.

Hvorvidt det har noget på sig, ved jeg ikke, men bare mine egne observationer.. ;-)

Profil slettet

Profil slettet

01-06-2011 kl. 09:50

1.2 tsi kører sku fint - vi har nu kørt 6000 km i en octavia st.car uden nogensom helst problemer...

Profil slettet

Profil slettet

04-06-2011 kl. 11:18

kasper eskildsen skrev:
holder fint, men tag eks, en skoda superb 1,4 tsi??? logisk.. al for lille motor,, det holder sku nok ikk 300tkm

Skoda superb med DSG7, har 1,8 som mindste motorstørrelse.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

17-06-2011 kl. 10:48

Jeg fandt lige dette på http://www.touran-forum.dk/forum/index.php

Jeg har fornyeligt (010311) købt en VW Touran 1,4 TSI, DSG fra 5/2007. En ellers udmærket bil, men der er nu sket det, at bilen havde svært ved at starte og motoren gik meget ujævnt i tomgang. Motorlampen(Fejl på udstødningssystem) begyndte også at lyse.
Jeg fik bilen testet hos en lokal mekaniker (ikke autoriseret). Testen viste en fejl på knastakselføleren. Han bestilte en ny føler som blev udskiftet dagen efter. Fejlen var der stadig og kunne ikke slettes. Vi kørte en tur og bilen stod efterfølgende i tomgang i ca. 20 min. Motoren gik fint. Da jeg skulle kører derfra, kom der en hamrende metal lyd for motoren. Efterfølgende blev motoren slukket og kunne derefter ikke starte. Først efter et stykke tid kom der liv i bilen igen. Retur til mekanikeren.
Mekanikeren kontaktede nu det lokale VW værksted. Ud fra de oplyste symptomer sagde værkføreren, at problemet var ved tandremmen. Hvis bilen på et tidspunkt havde holdt i gear uden trukket håndbremse og bilen herefter rykker sig, så kunne kæden rykke en takt. Det kunne også skyldes for lavt olietryk ved opstart, hvor tandremmen her kunne rykke sig eller blive slap. Det skal lige nævnes at tandremmen er en kæde!

Jeg tog kontakt til brugtvognsforhandleren hvor jeg havde købt bilen. Han tog også kontakt til sit lokale VW værksted. Her kendte man også til problemet.
Bilen kom til mit lokale VW værkstedet, da jeg nu var overbevidst om, at der kunne søges om kulance idet det tilsyneladende er en kendt fejl på Touran. Ansøgningen vise, at VW ville give 0 % i kulance. VW værkstedet mente, at det skyldtes årgangen. Hmm Jeg savner nu min gamle Ford Mondeo!!!!
Er der nogen som har oplevet dette problem, som tilsyneladende er kendt af VW. Og er der nogen som fået en kulancereparation, altså at VW dækkede reparationsomkostningerne eller en del af det? Jeg mente ellers, at der var kvalitet bag VW, men det har jeg så ikke oplevet endnu.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

17-06-2011 kl. 11:14

Gert Smed skrev:
Jeg fandt lige dette på http://www.touran-forum.dk/forum/index.php

Man kan ikke se noget i link?
Men i øvrigt en lidt mærkelig historie
En ting jeg ikke forstår: han har købt bilen for lidt over 3 måneder siden af en forhandler.
Hvorfor bruger han så ikke sin reklamationsret (evt. garanti) overfor brugtvognsforhandleren? Det er derigennem han skal have det ordnet og ikke igennem noget "måske kulance" gennem VW.

Umiddelbart tror jeg næppe VW overhovedet vil overveje kulance når der er en forhandler, der er ansvarlig for reklamationsretten
Hvilket jeg egentlig udmærket forstår. Kulance er ikke noget man har ret til (ikke en supplerende garanti) og som jeg forstår det, er det primært noget loyale kunder får, hvis de er kommet i en urimelig klemme (hvilket han ikke er da han har en forhandler at reklamere overfor).
Kulance på en 4 år gammel bil er i det hele taget tvivlsomt.

Dette indlæg blev 17-06-2011 11:16 redigeret af dets forfatter.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

17-06-2011 kl. 22:05

Jeg satte det ind fordi der bliver spurgt om en TSI kan holde eller om der er nogen der kender til problemer med den, kæden/tandremmen skal man åbenbart være obs på, når nu VW siger det er et kendt problem. Hvorvidt den stakkels ejer får kulance eller ej og hvem der skal betale, ved jeg ikke.
Jeg prøver lige med link igen:
http://www.touran-forum.dk/forum/portal.php

Profil slettet

Profil slettet

18-06-2011 kl. 11:54

Per T skrev:
Tomas Larsen skrev:
Anders Hedeager skrev:
1.2 tsi kører sku fint - vi har nu kørt 6000 km i en octavia st.car uden nogensom helst problemer...

6000 km uden problemmer - helt ærligt !, kom tilbage når den har rundet 300.000 km, og fortæl hvilke udgifter du har haft !.

300.000 km - come on. Hvem pokker gider køre 300.000 i samme bil? Jeg ikke!

Tjaa jeg kørte 400000 i min første SAAB, den næste har rundet 200000 begge uden problemer - det gælder bare om at vælge rigtigt, så gider man :-)

Profil slettet

Profil slettet

24-09-2011 kl. 01:29

Hvis der stadig er gang i tråden her, så kan jeg da nævne at politiet kører i vw's 1,4 - 1,8 og 2,0 tsi motorer i henholdsvis passat og touran. De 2 "store" motorer bruges i passaten der fungerer som patruljevogn. Den lille 1,4'er bruges i touranen der primært er transport og sagsbehandler bil.

Alle kører de rigtigt mange km.

Der er store problemer med passaten, herunder også med motoren. Der er dog ingen tvivl om at bil og motor også bliver presset meget, da de fleste af dem dagligt udsættes for udrykningskørsel....det slider enormt. Men sat i forhold til de andre mærker af patruljevogne, så er der for mange problemer med passatens motor. Jeg kender ikke til de konkrete problemer.

Touranen, som generelt køres mere normalt holder godt. Den udsættes engang imellem også for hård kørsel, men som nævnt mest til blandet almindelig kørsel. En af politiets egne mekanikere roser den til skyerne....og det er ham som sender de udskidte på værksted. Efter råd fra bla. ham, tør jeg nu godt købe en af slagsen.

Held og lykke med bilerne derude.