Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Per Mørch

Per Mørch
bruger siden
08-03-2005

26-03-2011 kl. 16:28

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Vang

Mikael Vang
bruger siden
06-01-2004

26-03-2011 kl. 17:09

Hydraulisk er med en momentomformer der fungerer lidt på samme måde som på en puch maxi, hvilket gør gearskiftet mere blød, og er med planetgear som styres med olietrykket.

Elektronisk er basalt set en manuel gearkasse der er elektronisk styret,
med en almindelig kobling.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-03-2011 kl. 17:26

Et konventionelt "gammeldags" hydraulisk automatgear skifter som regel silkeblødt, men øger desværre også brændstofforbruget, da der er et energitab i gearkassen.

Et modernede automatisk skiftende manuel gearkasse har omtrent samme brændstoføkonomi som den tilsvarende bil med manuel gearkasse uden skifteautomatik. Der findes gearkasse af denne type med kun en kobling og de bør generelt frarådes, da de som oftest "rykker" når de skifter. VW's DSG gearkasse har to koblinger og skifter derfor blødere. Andre mærker er så småt også begyndt at komme med denne type gearkasse f.eks. Ford's powershift. Citroën's E6G gearkasse er af typen med kun en kobling og er forholdsvis udbredt, men jeg vil anbefale at prøve den før evt. køb.

Jeg vil ikke sige at den en type er mere rigtig end den anden. Den elektroniske type med dobbeltkobling kan siges at være den smarte brændstoføkonomiske måde at skifte gear på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2011 kl. 17:35

Ford's powershift gearkasse er af den nye type som VW's DSG dvs med to koblinger.

VW har første generations DSG gearkasse med 6 trin og vådpladekoblinger og den nyeste generation med 7 trin og tørpladekoblinger, så selv ved DSG er der forskellige typer og løbende udvikling.

Dette indlæg blev 27-03-2011 17:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg