Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

19-03-2011 kl. 22:06

Regner man brændstofprisen ud efter hvor længe man skal arbejde for at købe en liter, så har den tidligere været en del dyrere end den er i dag.

Ved at køre mere forudseende i trafikken, så kan pristigningen stadig spares i mindre forbrug for langt de fleste billister.

Og husk det er de små korte ture med kold bil der virklig koster, så tag cyklen til bageren søndag morgen og spar 20,-

/Carsten

PS. forhåbentlig kommer priserne miljøet tilgode.

Dette indlæg blev 19-03-2011 22:07 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

20-03-2011 kl. 08:33

15,- er da småpenge.

Selv ikke verdens klogeste hoveder kan svare på det spørgsmål.
1 ting er dog helt sikkert, verden bruger mere og mere benzin, og det findes kun i "forholdsvis" begrænsede mængder.
Indien og Kina kommer til at aftage RIGTIG meget benzin om nogle år.

Mit gæt er at 15,- grænsen er passeret inden for 5 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2011 kl. 07:09

Dieselprisen kommer til at stige tilsvarende. Måske endda procentuelt mere end benzin. Andelen af dieselbiler på gaden er stærkt stigende og det øger efterspørgslen på diesel. (kan vi evt. se benzin billigere end diesel om nogle år?)

Dette indlæg blev 24-03-2011 15:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

24-03-2011 kl. 20:39

Sandsynligheden taler for fortsat høje priser. Og det er jo egentligt nok man skal vide hvis valget står mellem diesel og benzin og man ønsker at vælge ud fra økonomi.

Dette indlæg blev 24-03-2011 20:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

27-03-2011 kl. 22:35

Ca. 33 % af prisen på dit olie produkt i detail handel er råvareandelen som ligger i markedsprisen (selskaberne opgiver 45%, men det er inkl bruttofortjeneste, og moms heraf)

herudover tilkommer bruttoavance, afgifter, samt moms.

Råvareandelen samt dollarkursen er dermed det som giver dig største andel af varians i priserne umiddelbart.

fsv angår råolien: 40% bliver til Benzin og 40% til diesel grade

Olien som indkøbes kan nedbrydes som følger:
Nymex crude står i 105US$ @ 5,29 = 555 DKK pr tønde.

1 tønde = 158 liter ergo koster en liter råolie 3,51 Dkk

ca. 40 % af denne går til benzin = 1,40 DKK som råvareandel pr liter benzin.

Her kunne vi så se lidt på selskaberne som sælger olien - det vil jeg undlade i dette. men den typiske råvareandel i en virksomhed af denne type ville jeg anslå til 40 - 60% resten går til løn, gsa, pbt mv.

En liter benzin sælges derfor til selskaberne for anslået godt 3,50 DKK

Detail-Selskaberne angiver her godt 4 kroner, så vi er ikke helt ved siden af. Hrtil kommer 1 god dansk krone i bruttoavance.

Dvs 4.5 kroner for en liter + moms og afgifter = 10 kroner / Liter
(regnestykket ved 5 DKK iflg olieselskaberne = 11.11 DKK/liter )

Så kan du jo selv regne lidt på hvor meget prisen på benzin og diesel stiger, hvis du tager udgangspunkt i en stigende oliepris og en stabil us-dollar kurs.

For at summere:

Kursen har kun indflydelse på råolien
Herunder kan fluktuationer i olie prisen i global handel påvirke yderligere (denne kan også nedbrydes i forskellige indfluerende parametre, herunder efterspørgsel, markedsregulering via opec, osv.) men de ligger som sagt i olie prisen.

Svaret på dit spørgsmål kunne være:

En råvare stigning på 10% ville øge din nettopris med godt 70 øre.

håber det giver lidt bedre indsigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg