Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2011 kl. 18:27

blot et eksempel hvis det skal være budget

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/alto/11/667766

Køre det dobbelt på litteren, 520kr i afgift, er 10 år nyere men der skal smides lidt mere for bilen, men regnestykket vil blive bedre over 4 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

15-03-2011 kl. 19:16

Hvad skulle afholde dig fra fortsat at handle de nemme steder bare fordi du fik bil?
Du kan iøvrigt sagtens handle i Aldi ellerLidl uden bil. Derudover skal prisen på bilen/afskrivning tilføjes dit regnestykke.

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2011 kl. 19:30

ok her nærmere vi os så med denne lille sparegris.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/daihatsu/cuore/10/659674

daihatsu er også et toyota produkt.

:-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-03-2011 kl. 20:19

Jeg kan ikke helt følge dit regnestykke. Hvordan kommer du frem til at du sparer 40k om året på dagligdagsudgifterne? Så vidt jeg kan se mener du at besparelsen er 2k på mad og 4-500 på bus om måneden eller??
Så vidt jeg kan se holder udgiften til bilen heller ikke du skriver 19,3k, jeg får dine beløb til lidt over 22k.

Derudover tror jeg ikke rigtigt på besparelsen på maden/indkøb (medmindre i er ekstremt disciplinerede).
Du kan måske nok finde nogle gode tilbud, men ofte køber man også mere når man går på storkøb (og nogle gange mere end man har brug for/får brugt), ligesom man jo som regel ikke kun køber tilbuddene.

Tvivler også lidt på eksempelvis udgiften til benzin. 9k rækker med dagens pris kun til omkring 750L hvilket i en ældre bil som du nævner formentlig ikke svare til mere end omkring 7-9000 km, hvilket jeg sagtens kunne forestille er for lidt. Når først man får bil har man tendens til at bruge den mere end man tror.

Så jeg tvivler meget på at din besparelse holder. Overordnet set tror jeg i skal være ekstrem disciplinerede for ikke at få en merudgift ud af at få bil, men jeg kan selvfølgelig tage fejl, da jeg jo ikke kender jer/jeres situation.

Dette indlæg blev 15-03-2011 20:21 redigeret af dets forfatter.

Mads Nejsum Madsen

Mads Nejsum Madsen
bruger siden
06-01-2004

15-03-2011 kl. 22:02

Jeg ville nok vælge en lidt mere pragmatisk tilgang, for udover økonomi er der en del omårder som ikke kan værdisættes; friheden, muligheden for spotant at drøne ud at besøge venner mv.... så alt i alt et regnestykke med en del variabler som er svære at værdisætte. Jeg ville nok vælge tilgangen sådan... hvis i syntes det bliver for dyrt, kan bilen sælges igen, måske med et lille tab. Men det er dog begrænset hvis max. budgettet er 15K... Den største usikkerhed er. som for alle os andre, der har en bil som ikke er garanti på, at motoren springer i luften eller gearkassen står af - så kan det hurtigt koste 10-15K, også selvom det bliver gjort billigt - men den risiko er der...
så konklusionen er; jeg ville prøve det og hvis I mener det bliver for dyrt så sælg den igen...

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-03-2011 kl. 22:23

Hej Jan
Som tidligere nævnt tvivler jeg meget på at i opnår en samlet besparelse ved køb af bil (medmindre i er ekstremt fokuserede på kun at handle tilbudsvarer etc) og selv her tror jeg besparelsen vil være begrænset.

Men det handler jo heller ikke kun om besparelse eller? (for så tror jeg ikke det giver mening)

Som Mads skriver er det jo bare sjovere at have egen bil end at køre bus. Når man først får bil ser de færreste sig tilbage og med en bil i den prisklasse du nævner, kan du jo også afsætte den igen uden større tab, hvis du ikke er tilfreds med det.
Så hvis i gerne vil have bil, er det vel bare at prøve det