Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

06-02-2011 kl. 21:20

Hvor mange km kører du til daglig? jeg vil tro det er kondensvand som sidder på olie pinden, fordi du kører mange korte ture, prøv at tjekke slangen som går fra motoren og op til luftfilter den ser med garanti ligeså slem ud, det problem har Peugeot og Citröen haft i mange år, det kommer som regel i kolde perioder, det var så galt med en 1,8 motor som frøs i ånderøret med det resultat at den smed motorolien ud. Hvis det var toppakningen ville hele oliepinden være fuld af hvid snask.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

06-02-2011 kl. 21:39

Har den været kørt varm? for det er vist det eneste der kan skade toppen på en 1,6. fyld vand og kølervæske på ekspansions beholderen så det står til stregen og kør en frisk tur og hold øje med temp. på motor. Det manglende vand kan være en luftlomme der har været i kølesystemet, når den forsvinder vil den jo mangle vand. Jeg ville da klart køre den tur og hold øje med vandet. Forøvrigt vil jeg da påstå at hvis det manglende vand ender i motorolien så vil du jo have for meget olie på, hvis du tjekker oliepinden.

Dette indlæg blev 06-02-2011 21:42 redigeret af dets forfatter.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

07-02-2011 kl. 12:04

Inden i river toppen af så få lige et værksted til at trykprøve kølesystemet det kan jo også være andet en toppen der er utæt, Køleren Eks... og fordi der er gul/hvid snask på det øverste af oliepinden er ikke ensbetydende med at toppakningen er røget... Ekspasionsbeholderen er der to streger på hvor der står MAX og MIN på.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

08-02-2011 kl. 18:01

En 1,6 fra 1992 med X antal km på tælleren er jo nok ikke en af de motorer der forbrænder benzin ligeså rent som nymodens biler hvis man tager slid af de forskellige karburator dele i betragtning og måske et lille olieforbrug der også skal ud af udstødningen tror jeg nok det vil dufte lidt anderledes end bilen med Katalysator el styret indsprøjtning.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

09-02-2011 kl. 07:29

Tak for dit svar, jamen den har kun godt af en tur på motorvejen, der er mange som tilråder man køber benzin kontra diesel når man kun kører korte ture men fakta er at benzin biler også kan tage skade af korte ture, din Peugeot er et godt eksempel den kan kun køre 125km/t men burde kunne nå 150km/t, den er sikkert fuld af sod alle steder i motoren fordi den aldrig bliver gennemvarm, tænk på hvis du kører 10km i -5° er motorens vand nok 85° men olien i motoren når måske højest 50-60°.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

11-02-2011 kl. 20:39

Jeg tror ikke du opdager den er for varm før den begynder at koge og så er det for sent. Hvis der er en luftlomme er der ingen vand til køling. Hvis loftlommen er hvor føler til køleventilator sidder vil den ikke opfange at motoren er for varm og derfor ikke køle motor. Vandet cirkulerer dårligere=dårlig afkøling af motor. Som Bertel skrev: Hej Anders. Få fixet den temperatur måler, den motor tåler IKKE at blive for varm, for så revner alluminiums topstykket med en gang.