Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

22-12-2010 kl. 10:18

Jeg holder også igen med gassen med kold motor (både i benzin og dieselbiler).

Forøvrigt skal man huske at temperaturmåleren kun gælder kølevandet, og at det ikke har noget at gøre med hvornår motoren inkl olie er driftsvarm. Mange nyere dieselbiler er udstyret med tilskudsvarmer, så kølevandet kommer op i temperatur aht. temperaturen i kabinen.

Hele motoren er først driftsvarm noget senere - især her i kulden. Tror ikke at man skal holde sig under 2000 o/min indtil da, men man skal tænke over det hvis man har planer om at lege Thorkil Thyrring ud af lyskrydsene ;)

Vh Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

22-12-2010 kl. 10:27

Jeg ville også være lidt forsigtig, uanset om det er benzin eller diesel.

Alt andet lige behøver man jo ikke belaste motoren maximalt når den er kold. Det ville nok være lidt dumt.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-12-2010 kl. 14:41

Det er helt klart en god ide at tage det sille og roligt når motoren er kold.
Men under 2000 omdr. er meget forsigtigt efter min mening, skulle den snurre 2.500 (eller 3.000 ved festlige lejligheder) evt. efter at have kørt et par min. sker der næppe noget ved det.
Det er jo også et spørgsmål om at bare accelerere stille og roligt, holder man pedalen i bund, men skifter ved 2-2.500 omdr. vil det jo belaste mere end stille og rolig acc. til samme omdr.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

22-12-2010 kl. 20:47

Her til morgen var det så koldt at min olie ikke nåede driftvarm temperatur på min tur til arbejde,(65 km) det tog 1time og 15 min.
Der er olietemperaturmåler i min bil.

Profil slettet

Profil slettet

23-12-2010 kl. 00:10

Jeg ville naturligvis også tage det stille roligt.

Men man skal også lige tænke på turboen, den kører med ca. 100.000 rpm og det betyder selvfølgelig også noget for den, om den er varm eller kold når den får "fuld gas". Så helt klart vent med at give fuld gas ind til motoren er varm.