Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
21-11-2010 kl. 16:04
Du har købt en bil ved en meget useriøs forhandler, som sikkert sælger massere af gamle biler i den prisklasse. Du bliver hurtig fattig med en advokat, så glem det.
Ja forhandleren skal dække det, men mit råd er at tage imod de 1800 kr og skynd dig væk fra sådan en useriøs idiot.
Er det tilgengæld en større forhandler ? så kontakt FDM, så skal de nok få dem til at betale det hele, det er jeg sikker på.
Man skal også spørge sig selv, hvor meget bil for man får 20.000 kr.
Jeg plejer at sige, køb kun en bil hos en forhandler hvis den koster mere end 40-50.000 kr. Jeg tror ikke at den forhandler har givet en dag over 5000 kr for den bil du har købt. Så derfor køber man sådan en billig bil hos en privat, så spare man lit penge, som man så kan rep. bilen for senere.
Ja forhandleren skal dække det, men mit råd er at tage imod de 1800 kr og skynd dig væk fra sådan en useriøs idiot.
Er det tilgengæld en større forhandler ? så kontakt FDM, så skal de nok få dem til at betale det hele, det er jeg sikker på.
Man skal også spørge sig selv, hvor meget bil for man får 20.000 kr.
Jeg plejer at sige, køb kun en bil hos en forhandler hvis den koster mere end 40-50.000 kr. Jeg tror ikke at den forhandler har givet en dag over 5000 kr for den bil du har købt. Så derfor køber man sådan en billig bil hos en privat, så spare man lit penge, som man så kan rep. bilen for senere.
Profil slettet
21-11-2010 kl. 20:56
Og os der færdes i den virkelige verden ved at Jesper så hurtigt kan ligge 1000 kr i timen til en advokat som han ikke får hjem igen.
Kender alt til det, jeg fik ret og en regning på 50.000 kr. men jeg fik ret :-)
Kender alt til det, jeg fik ret og en regning på 50.000 kr. men jeg fik ret :-)
Profil slettet
22-11-2010 kl. 11:33
Hej.
Jeg ved det...
Der er ingen tvivl om at bilen har en mangel jf. købelovens §76, stk. 1, nr. 4.
Du har så som udgangspunkt fire valgmuligheder:
1. Ombytning
2. Reparation
3. Nedslag i pris (det han tilbyder)
4. Hæve købet
Det er altså dig, der bestemmer, hvad du vil... bortset fra, at han (sælger) har ret til at give dig ombytning eller reparation. - uanset, hvad du vælger.
Ombytning kan ikke ske, da varen (bilen) er helt unik (det er ikke et par cowboybukser...) - så tilbage er sælgerens eneste mulighed for selvbestemmelse at reparere bilen uden beregning, inden for rimelig tid (ca. 2 uger jf. retspraksis). Hvis han ikke ordner det inden for rimelig tid har du formentlig ret til at hæve købet - eller få et nedslag i pris (oven i reparationen).
Som du skriver det, ser det ud til, at du kun er interesseret i reparation - og det har du altså ret til.
Så jeg foreslår, at du tager i mod de 1800 kr. - og herefter skriver en mail, at du er blevet bekendt med, at han ikke har handlet efter gældende lov ved at tilbyde dig nedslag i pris, når du nu har ret til at få den repareret. Jf. købelovens §77a stk 3 (formodningsreglen) er det inden for 6 måneder efter købet sælgeren, der skal bevise, at du er skyld i fejlen. Det er det, vi i daglig tale kalder garanti (altså vi har 2 års reklamationsret - heraf de første 6 måneder garanti).
HUSK at få hele sagsforløbet på skrift. Og hvis han ikke vil handle ret, skal du ikke overveje advokat. Her har vi jo forbrugerklagenævnet, der vil køre din sag for 160 kr... :-)
Når han har lavet det uden beregning, skal han selvfølgelig have de 1800 kr. tilbage... du har dem bare som depositum :-)
Du må ikke få det lavet hos en anden mekaniker. Sælger har RET til at udbedre fejlen. Det vil først være senere i "sagsforløbet", hvis sælger nægter at lave det inden for rimelig tid, at en anden kan komme ind over det - og herefter sende regningen videre til sælger.
Jeg ved det...
Der er ingen tvivl om at bilen har en mangel jf. købelovens §76, stk. 1, nr. 4.
Du har så som udgangspunkt fire valgmuligheder:
1. Ombytning
2. Reparation
3. Nedslag i pris (det han tilbyder)
4. Hæve købet
Det er altså dig, der bestemmer, hvad du vil... bortset fra, at han (sælger) har ret til at give dig ombytning eller reparation. - uanset, hvad du vælger.
Ombytning kan ikke ske, da varen (bilen) er helt unik (det er ikke et par cowboybukser...) - så tilbage er sælgerens eneste mulighed for selvbestemmelse at reparere bilen uden beregning, inden for rimelig tid (ca. 2 uger jf. retspraksis). Hvis han ikke ordner det inden for rimelig tid har du formentlig ret til at hæve købet - eller få et nedslag i pris (oven i reparationen).
Som du skriver det, ser det ud til, at du kun er interesseret i reparation - og det har du altså ret til.
Så jeg foreslår, at du tager i mod de 1800 kr. - og herefter skriver en mail, at du er blevet bekendt med, at han ikke har handlet efter gældende lov ved at tilbyde dig nedslag i pris, når du nu har ret til at få den repareret. Jf. købelovens §77a stk 3 (formodningsreglen) er det inden for 6 måneder efter købet sælgeren, der skal bevise, at du er skyld i fejlen. Det er det, vi i daglig tale kalder garanti (altså vi har 2 års reklamationsret - heraf de første 6 måneder garanti).
HUSK at få hele sagsforløbet på skrift. Og hvis han ikke vil handle ret, skal du ikke overveje advokat. Her har vi jo forbrugerklagenævnet, der vil køre din sag for 160 kr... :-)
Når han har lavet det uden beregning, skal han selvfølgelig have de 1800 kr. tilbage... du har dem bare som depositum :-)
Du må ikke få det lavet hos en anden mekaniker. Sælger har RET til at udbedre fejlen. Det vil først være senere i "sagsforløbet", hvis sælger nægter at lave det inden for rimelig tid, at en anden kan komme ind over det - og herefter sende regningen videre til sælger.
Dette indlæg blev 22-11-2010 11:46 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
22-11-2010 kl. 12:25
Sagen er helt klar og, som flere er inde på, så skal sælger ifølge købelovens reklamationsret yde dig erstatning, da man i det første halve år efter købet, "formoder" at en defekt som denne har må have været tilstede ved leveringstidspunktet.
Der er jo her tale om en sælger der stiller sig delvis modvilligt overfor sit ansvar, idet han - via sit tilbud om delvis kulance - egentlig erkender at det er et forhold som han kunne ansvarligholdes for.
Når det er sagt, så er jeg enig med de indlæg, der konstaterer at det nok ikke er umagen værd at ofre advokatkroner, retsag mv. for så beskedent beløb.
Prøv istedet at fastholde overfor ham, at den egentlige udgift til udbedring af skaden er væsentlig højere end hans umiddelbare tilbud.
Kunne du "prutte" lidt omkring størrelsen af hans check, idet han måske inderst inde ville være glad for at undgå FDM`s jurister eller andre der kunne skade hans omdømme.
Lad os antage at han gik med til at give dig 2500 kr - og at det lykkedes dig at finde en gut, der kunne ordre topstykket " i sin fritid " - så ser regnestykket jo ikke så galt ud endda.
Der er jo her tale om en sælger der stiller sig delvis modvilligt overfor sit ansvar, idet han - via sit tilbud om delvis kulance - egentlig erkender at det er et forhold som han kunne ansvarligholdes for.
Når det er sagt, så er jeg enig med de indlæg, der konstaterer at det nok ikke er umagen værd at ofre advokatkroner, retsag mv. for så beskedent beløb.
Prøv istedet at fastholde overfor ham, at den egentlige udgift til udbedring af skaden er væsentlig højere end hans umiddelbare tilbud.
Kunne du "prutte" lidt omkring størrelsen af hans check, idet han måske inderst inde ville være glad for at undgå FDM`s jurister eller andre der kunne skade hans omdømme.
Lad os antage at han gik med til at give dig 2500 kr - og at det lykkedes dig at finde en gut, der kunne ordre topstykket " i sin fritid " - så ser regnestykket jo ikke så galt ud endda.