Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
04-11-2010 kl. 13:09
Deres konklusion var, at det er ikke så vigtigt HVAD man kører i , men mere HVORDAN man kører.
Dybest set, så er dit spørgsmål vel også ligegyldigt, der findes nok ikke ret mange mennesker der er i tvivl om de skal købe en Fabia eller en MB E320, for at køre 1 km/L længere ved 140 km/t vel ?
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-11-2010 kl. 16:40
Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003
05-11-2010 kl. 20:43
Lille bil fordi luftmodstanden er direkte proportional med bilens frontareal - En bil med lille front-area og relativt lav cw-værdi.
Stor motor - som andre også argumenterer for, så sluger en lille motor der bliver presset hårdt en del brændstof.
Har selv kørt længere ture i 2 relativt motorsvage biler.
- Skiferie til Østrig med min gamle Octavia 1,6 FSi Combi - ca 13km/L selvom jeg ikke kørte ret meget mere end 130
- Tur til Belgien i min nuværende Avensis st car (1,8 - ny model (2009)). Den kørte vist ca 14-14,5km/L, men med lidt højere hastighed.
Mit bud er en Fabia RS (den gamle Diesel). Alternativt kan jeg huske at jeg engang læste at en BMW 330d er svær at presse under 14km/L næsten ligegyldigt hvor hurtigt man kører (og her snakker vi ikke 140-ish...)
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-11-2010 kl. 13:56
Du skriver at jo mindre bil/front jo mindre luftmodstand.
Det er en påstand med modifikationer, som må stå for din egen regning.
Der findes ikke mange små biler med en cv-verdi (luftmodstand) på under 0,3.
Til gengæld har den nye Audi A7 (L:4,97m B:1,91m H:1,42m) en meget stor bil, en cv-verdi på kun 0,28.
En gammen Audi 100 fra 88 har en cv-verdi på 0,29, så store biler har faktisk en lavere luftmodstand end små biler, det hænger sammen med at de lukker luften pænt bag sig i stedet for bare at slippe luften brat med en stejl bagende.
Hilsen Lars
Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003
07-11-2010 kl. 14:28
Dette indlæg blev 07-11-2010 15:00 redigeret af dets forfatter.
Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003
07-11-2010 kl. 15:00
Ifølge mine teoribog i fluidmekanik, så er "drag-force" produktet af areal som skal igennem fluiden (i dette tilfælde luften) og "drag-koefficienten" - altså cw værdien.
Jeg er enig med dig hvis det totale areal på en Audi A7 kun er 0,3/0,28 gange større end en mini-bil (altså maks 7% større). Men jeg tror nu også at den er noget større...
Cv værdien er netop som du skriver en værdi for hvor godt bilen "skærer sig igennem vinden, og hvor lidt turbulens resulterende i vacuum bag bilen der skabes. Det ændrer dig ikke på at den totale vindmodstand (den som koster brændstof) er direkte proportional med bilens størrelse.
Mvh/Emil
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-11-2010 kl. 15:29
Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003
07-11-2010 kl. 16:07
Cv værdien er bare ikke det samme som den totale luftmodstand. Det er et forholdstal.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
08-11-2010 kl. 13:25
Det synes jeg er en rigtig dårlig idé.
Man bør absolut ikke ligge og køre alt for langsomt i forhold til andre, så er man til gene for andre trafikanter.
Profil slettet
10-11-2010 kl. 22:35
Det afhænger selvfølgelig også af cw-værdien, da ludtmodstanden har en væsentlig rolle.
Men jeg tror at en Mercedes E420 cdi (foregående model) ville være mest økonomisk ved 140 km/t, da den har 7 geat og en topfart elektronisk begrænset til 250 km/t.
Men generelt en dieselbil med en høj topfart er nok det bedste valg.