Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
06-10-2010 kl. 21:53
Tillykke med din nye bil.
Det er klassisk for langt de fleste biler at de ser lidt kedelige ud med standard stålfælge med kapsler.
Og der ligefrem er en tommefingerregel ved jeg faktisk ikke. Men du vil formentligt få dårligere forbrug pga den øgede vægt på hjulene, og de breddere dæk. Men hvis du sætter nogle 15" alu på vil det være forholdvis begrænset hvor meget mere diesel den vil bruge. jeg vil tro et sted mellem 0,5-1,0 km pr liter at den vil blive ringere.
Men til gængæld vil du have kortere bremselængde, da dækkende trods alt bliver bredere og har støre kontakt til vejen.
Men det øget forbrug er nok næppe noget der får økonomien til at vælte.
Hvis jeg købte sådan en bil som din ville jeg sætte 17 eller 18 tommer hjul på, udenlukkende for at bilen skal se godt ud.
Man tager jo også pænt tøj på....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
06-10-2010 kl. 22:15
Har selv haft tung bil med 16" fra fabrik, kørte så med 19" og der var ikke mærkbart øget forbrug af brændstof.
Jeg vil anbefale dig evt. at købe originale alufælge hos din Seat forhandler. Måske nogle smarte sports fælge i 17" som de dyrer Seat køre med. Så passer de også godt til bilen. Eks. Den fælg der hedder Saga som er i seat udstyrs programmet, syns jeg er flot. Tag et kig på dem.
Mvh
Dette indlæg blev 06-10-2010 22:31 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
12-12-2010 kl. 13:20
1: Rullemodstand, som afhænger af dækket, men bredere dæk giver alt andet lige større rullemodstand. Større rullemodstang koster ekstra brændstof ved alle hastigheder.
2: Vindmodstand. Bredere/større hjul giver logisk nok større vindmodstand, som er den største økonomidræber ved højere hastigheder. Vindmodstanden afhænger dog ikke kun af størrelsen, men også udformningen af hjulet, et lukket pladehjul har f.eks. væsentligt bedre aerodynamik end en åben fælg med mange strittende egre.
3. Vægt. Tungere hjul koster ekstra brændstof under acceleration, og gør i øvrigt også accelerationen langsommere, hvilket især kan være mærkbart i en bil med lille motor (som Niels Henrik Godtfredsen også nævner).
4. Gearing. Ændres der på hjulets omkreds, ændres gearingen tilsvarende (husk at en forskel på +/- 3% er det højst tilladte på biler med ABS). Højere gearing kan give lidt lavere forbrug på lande- og motorvej, da motoren i topgear så kører med lidt lavere omdrejninger ved samme hastighed. Acceleration bliver dog lidt langsommere. Det modsatte gør sig naturligvis gældende ved hjul med mindre rulleomkreds.
Endelig koster større fælge og især dæk mere end små, så fra en økonomisk betragtning er det hul i hovedet at sætte større hjul på sin bil, men det er jo heller ikke derfor man gør det. Hvor meget dyrere det er bliver dog altid et gæt, for det afhænger af summen af ovenstående. :o)