Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

06-09-2010 kl. 17:18

Det nemmeste er vel at sælge bilen og indfri gælden...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

06-09-2010 kl. 18:38

Surt du har mistet jobbet.

Men det kan godt være du har ret til at gøre som du skriver. Men hvis du på noget tidspunkt i dit liv overvejer af skulle låne penge igen, så er det nok ikke måden at gøre det på. For så er kassen lukket for dig.

Jeg er bange for at du må bide i det sure æble og sælge bilen, og håbe på at det dækker det meste af restgælden.

Morten H

Morten H
bruger siden
03-04-2005

06-09-2010 kl. 22:37

Hej Camilla.

Du tænker højst sandsynligt på tilbagelevering af bil finansieret på en købekontrakt med ejendomsforbehold.

Jeg vil starte med, at sige til dig, at du skal melde dig ind i FDM og få kompetent advokatbistand i sådan en sag, da der er mange forhold, som du skal være opmærksom på i denne forbindelse, men jeg vil lige give mit besyv med på vejen.

Det er den danske lovgivning, som giver dig mulighed for, at returnere din bil til finansieringsselskabet, såfremt den er finansieret gennem et finansieringsselskab på en købekontrakt med ejendomsforbehold - kriterierne er bl.a. at du ved indgåelse af aftalen skal have betalt min. 20,1 % i udbetaling, din økonomi skal have ændret sig i væsentlig grad (og dette skal kunne dokumenteres, såfremt finansieringsselskabet ønsker det) m.m.

Nedenfor er et link til en artikel på FDM's hjemmeside, som jeg kraftigt vil anbefale dig, at læse, inden du foretager dig yderligere:
http://www.fdm.dk/lov-ret/bilisterne-sikret-mod-bundloes-bilgaeld

De konkrete paragraffer i Kreditaftaleloven findes i kapitel 10 fra og med §34 til og med §48 - du kan bl.a. finde dem her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710. aspx?id=113561

Jeg vil samtidig også gøre dig opmærksom på, at finansieringsselskabet IKKE må indberette dig til RKI/Riepers (heller ikke selvom de truer dig med det), hvis du følger fremgangsmåden, som beskrevet i FDM's artikel, fordi:

Forsikringsselskaber, penge- og realkreditinstitutter er underlagt Finanstilsynets regler. Det betyder, at de først må indberette til RKI registret, når sagen kommer til offentligt kendskab. Det vil sige, at sagen skal være behandlet i civilretten eller fogedretten, før de må indberette. Det skyldige forfaldne beløb skal være på mere end 1.000 kroner.
Dvs. indgår du et frivilligt om tilbagelevering af din bil til finansieringsselskabet, inden sagen havner i fogedretten, får sagen ikke offentligt kendskab!

Du vil derfor ikke i fremtiden være forhindret i, at kunne købe på kredit eller få finansieret købet en evt. anden bil.

Jeg håber, tingene flasker sig for dig - held og lykke med den kommende jobsøgning!

MVH Morten