Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Simon Kirketerp

Simon Kirketerp
bruger siden
06-01-2004

12-08-2010 kl. 13:43

Hej Rasmus
Jeg har engang undersøgt noget lignende, men det er ved at være længe siden, så kan ikke helt huske detaljerne.

Men jeg ringede til Skat, og svaret lød nogenlunde sådan her:
Som udlænding må man gerne medbringe sin bil på udenlandske plader til Danmark i en periode. Kravet er, at man kun bosætter sig i Danmark for en begrænset periode og altså ikke tager varig bopæl i DK.

Så for en periode på fire måneder tror jeg helt bestemt ikke, at der er noget problem. Men prøv at tage fat i Skat, de kan svare på det.

Vh Simon

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-08-2010 kl. 18:48

Hej Rasmus.

Simon har fat i noget rigtigt, så jeg kan blot tilføje:

Hvis en udlænding flytter til Danmark, så vil spørgsmålet om han kan medbringe sin bil på udenlandske plader alene bero på den form vedkommende optager "Bopæl" på .
Det er altså det bopælsmæssige der er afgørende !!
Hvis hensigten er at man flytter til Danmark tidsubegrænset, så skal bilen omregistreres øjeblikkeligt - det vil i praksis sige inden for et par uger.
Hvis hensigten derimod er, at der ligger en klart formuleret tidsbegrænsning for opholdet, så er reglerne mere lempelige.
Mener sågar at man kan have bilen i DK i 1 år uafbrudt og ialt 2 år hvis der ligger flere afbrudte perioder bag opholdet.

Ved "klart formuleret tidsbegrænset ophold" kan i praksis betyde, at en studerende på SU kan køre i sin bil under studiet i DK.
En udlænding der har fået et vikarjob kan ligeledes køre i sin egen udenlandske bil i DK, hvis det er klart defineret at vikarjobbet slutter ved udgangen af en bestemt periode.

Man kan altså ikke flytte til Danmark. Optage et almindeligt full-time job og blot bruge som "pludselig indskydelse" at man forresten ikke regner med at blive i Danmark særlig længe.

Hvis man er i tvivl kan man kontakte fremmed-politiet i sin by.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg