Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

29-07-2010 kl. 10:20

VW har lavet en strørre analyse, de vurdere der i 2020 er 1.000.000 el biler i Tyskland - 1.500 stk i 2009 . Det er på en befolknig på 83 millioner - 15 gange så mange som os...

De første "rigtige" el biler fra de store bilfabrikker er klar i 2013-2014 - inden da er det vel lidt svært at vide om de kan bruges eller ej.

Desuden tror jeg det er helt afgørende med vores skattesystem, hvis de stadigt er afgiftfrie - og en almindelig bil + hybrid stadigt koster 180% i afgift - så tror jeg de kan sælges...

Dette indlæg blev 29-07-2010 12:04 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

29-07-2010 kl. 11:10

...og hvad tror du der sker med afgifterne, hvis f.eks. halvdelen af nye biler er el-biler ?

De mange milliarder, der kommer ind i dag, vil der jo stadig væk være brug for i "velfærdsdanmark"................

Dette indlæg blev 29-07-2010 11:11 redigeret af dets forfatter.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

29-07-2010 kl. 11:47

Der findes jo ingen, der vil give 300.000 kr for en iMev.
Så bilfabrikkerne er der bare ikke helt endnu.
Men det varer jo ikke længe, før vi får den første rigtige test.
I mine øjne bliver det Opel Ampera, som både ser godt ud og ser ud til at blive brugelig.
http://www.opel.dk/koretojer/ny-modeller/ampera/index.html

Desuden findes der jo flere eksotiske el-sportsvogne, som også er med til at bane vejen.

Jeg tror absolut ikke, at det er umuligt, at vi i husstanden om 10 år har en konventionel bil med benzin eller diesel, samt en el-bil.
Især som bil nr. 2, som stort set kun bruges til transport til og fra arbejde, kan en el-bil jo sagtens leve op til de fleste familiers behov.

Men alt - ALT - afhænger selvfølgelig af priserne.

Profil slettet

Profil slettet

29-07-2010 kl. 15:07

Det gør vel heller ikke noget at en el bil koster det samme i afgift som en benzin / Diesel bil gør idag ? Vi kan ikke undvære de penge i statskassen, så de der vil være afgift på el biler i fremtiden.

Hvorfor skulle el biler være afgiftfri ? hvad skulle begrundelsen være ? ja den sviner ikke, men så hedder afgiften jo bare noget andet til den tid ? det sviner jo også noget at lave el.

Jeg snupper gerne en el bil, har i set den test på discovery hvor de tester en benzin mod en el 4x4, el bilen vinder stort set alle tests på nær bjergtesten, som den var 90 % lige så god som benzin.

0-100 tiderne er helt vilde med en el bil, der er fuld moment fra starten.

Dette indlæg blev 29-07-2010 15:11 redigeret af dets forfatter.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

29-07-2010 kl. 15:31

Der er såmænd kun det ene problem ved det, at hvis elbilen skal pålægges samme afgift som "traditionelle" biler, så har du ikke råd til den de første 20-30 år ! Det er jo p.g.a. afgiftsfritagelsen, at en lille el-Mitsubishi kan sælges for kun 300.000 kr....................

Profil slettet

Profil slettet

29-07-2010 kl. 19:56

nej, du er ikke en kritisk gammel mand (omend jeg ikke ved hvor gammel ;o) Fremskridt? tja egentlig er el-bilen ældre end dem med forbrændingsmotor, men de havde jo nogle ulemper, og blev derfor fortrængt af den "nye teknik" med eksplosionsmotorer. På den anden side ser jeg hver dag ældre og handikappede drøne rundt på elektriske scootere. De virker da ganske fortrinlige :o)

Jeg kunne da godt tænke mig en el-bil som nr. 2. Meeen.... Se, vi har en stor Volvo, fordi vi har 1700 kg campingvogn, at slæbe rundt på. Det er der p.t. ingen el-biler der kan ;-D

Hvis nu man kunne få en lille el-bil til en fornuftig pris (ikke 300.000 nærmere under 100.000) ville jeg måske være interesseret i at have den til daglig brug. Så kunne Volvoen komme ud af garagen når familien skal med, eller campingvognen flyttes. Men så skal den ikke koste vægtafgift og forsikring een gang til. Der må være en ordning med en forsikring/afgift til to biler (man kan da kun køre i een ad gangen...)

Konen bruger sin bil kun til at pendle 12 km på arbejde og køre hjem igen, samt at handle. Den kunne egentlig godt skiftes ud med en elbil. Til det formål er det ikke vigtigt at den har en stor rækkevidde, da den kan lades hver nat. Men det skal være en pålidelig teknik, der også har tilstrækkelig rækkevidde om vinteren og som kan følge med i alm. trafik (80 km/t) OG IGEN: Den må ikke koste 300.000

Jo, jeg kunne godt se anvendelsesmuligheder for el-biler, hvis ellers der laves et afgifts-/forsikringssystem, der støtter dette. For det er jo ikke Volvoen, der er skyld i drivhuseffekten, det er de km jeg kører i den. Hvis Volvoen kunne blive i garagen til de fleste ture, så er dette til gavn for miljøet.

Hvor jeg vil hen med dette er, at det er vigtigere at lave pålidelige el-biler med en begrænset rækkevidde, der så kan bruges til de fleste transportopgaver (de fleste kører alene i bil på arbejde, så hvorfor 5 siddepladser?), hvis man så samtidig gør det muligt at have en benzin/diesel bil til det resterende transportbehov (hele familien, campingvognen m.m.) Man kunne evt. omlægge afgifterne, så de lægges på benzin/diesel i stedet for på køretøjerne.

Alt er muligt, når den politiske vilje er der.

Profil slettet

Profil slettet

29-07-2010 kl. 21:29

kan man ikke få en Citroen C1 som el bil til ca. 180.000 kr ? det synes jeg da at have set, det er jo ikke 300.000 kr.

Jeg fatter ikke at de skal være så dyrer, hvorfor er de lige det ? det kan da kun være vores regering som har truffet et valg om at de skal være så dyre, da jeg vil vædde med at et komplet batteri koster mindre end en 1.6 motor med turbo at fremstille.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2010 kl. 22:05

Tjaa, nu kommer der politik ind i billedet, Henrik.
Hvad tror du en liter Diesel/Benzin koster om 10-15år ???
Der er flere og flere mennesker på vores klode der har, og får, råd til bil i de år der kommer (feks. Kina).
Derudover så skal der ikke ske ret mange oliekatastrofer ligesom den der BP har lavet, før udbuddet, og dermed. prisen på fossilt brændstof stiger voldsomt.
Bilkøbernes fokus kan ændre sig lynhurtigt, tænk bare på hvor stærkt det gik da hele USA lige pludselig ikke ville have 4X4 SUV á la Hummer mere?
Hvis benzinen i USA kommer op på 2 doller literen SÅ skal du bare se el-biler der :-)

Jeg tror personligt på el-biler, grunden til at BetterPlace er lidt på tilbagetogt er at bilfabrikanterne har , til dels, overhalet dem.
Hybrid-biler på både benzin og Diesel der måske kører 30-40 Kl/L er ikke langt væk.
Næste generation, der kører 50 Km/L er heller ikke mere end 10 år væk (tror jeg)

Du kan iøvrigt bestille Citroen C-Zero ( samme bil som iMev) til levering primo febuar til 274.995, incl. 5 års garanti på batterierne.
En høj pris ? ja, men forestil dig en bil i København som du kan parkere gratis, og så koster en "tankfuld" ca. 6 kroner.
"Uprøvet teknik", tjaa, men tænk hvor enkel en el-bil er. Ingen turbo ingen intercooler, ingen dysser,ingen gearkasse. ingen ventiler,toppakninger og knastaksler osv,osv.
Tænk på alle de problemer du IKKE kan få med en el-bil :-)

Verdr. opladninig, så er ideen jo at den skal lades op om natten hvor vindmøllerne kan klare det uden at man tager strøm andre steder fra.

Der vil stadig være benzinbiler om 10-15år, men en stor del af bilparken vil efter min overbevisning være el-drevet.

Spændende tråd, Henrik, når man tænker på at du er en gammel kritisk mand :-)

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

30-07-2010 kl. 11:08

10 år er ikke ret lang tid. Tænk 10 år tilbage og se hvilke ganske små forskelle der sket med vores samfund og biler i særdeleshed.
Jeg har svært ved at se hvorfor og hvordan "alt" skulle ændre så meget, at el-biler er mega udbredte, der er indfrastruktur på plads - der går jo mindst 2-4 år før de første rigtige biler kommer. Det tager tid, før folk er overbeviste om fordelene og man vil smide sine surt tjente penge i el-bil.
Desuden tør jeg ikke tænke på hvad der kan komme af børnesygdomme med el-biler, ladestationer osv osv... - det er jo helt ny teknologi, som ingen har den store erfaring med. Tag bare Toyota, som har bygget rigtig gode biler mange mange år, har haft store tekniske problemer... Mercedes, lige pludselig, i længere årrække, duede de heller ikke mere - alle deres problemer var med gammelkendt teknologi... Hvis El-bilerne kommer sådanne fra start, så bliver virkelig svært...

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2010 kl. 13:33

Hvordan vil de få plads til 7 sæder i en sportvogn ?