Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-07-2010 kl. 22:40

De dæk med mest mønster på, skal altid sidde bagpå. Der efterhånden en udbredt misforståelse af disse ting. Ved eks. regn våd vej, undvigemanøvrer, nød bremsning, dæk mønsteret bag på er med til at holde bilen i balance. Hvis den ikke er det skrider bagvognen ud eller bilen vælter. Mange ved ikke at når man bremser, styres det meste af bilen med bagenden, dækkene er med til at holde bilens tyngdepunkt på plads. Selvfølgelig er det altid bedst med godt dæk mønster på alle 4 hjul. Disse ting må man aldrig spare på. kan være forskel på liv og død.

Iøvrigt skifter man altid som minimum et sæt dæk ad gangen og ikke bare et enkelt. Syns at man bør skifte til nye dæk når man når 3,5mm.

Mvh

Dette indlæg blev 05-07-2010 22:43 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-07-2010 kl. 22:59

Alt efter hvor hurtigt man køre sine dæk ned vil jeg gøre følgende.....Eks når du efter helt nye dæk på alle 4 har kørt ca 30-35.000km, og skal have skiftet fordæk pga mest slid, vil jeg så sætte de nye bagerst, idet man kan sig at der måske stadig er eks. 5mm på de bagereste, dem vil jeg så køre med foran, når de så er slidt de sidste mm vil jeg skifte dem til nye og lade dem sidde foran, idet de bagereste ikke på daværende tidspunkt er særligt slidte. Giver det mening.....

obs. kommer selvfølgelig an på hvor mange mm der er på de bag dæk, nogle kan man næsten aldrig se er særligt slidte. Hvis de ikke er det lader man dem sidde hvis og når de har et godt mønster

Dette indlæg blev 05-07-2010 23:01 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-07-2010 kl. 00:12

Det med 2/3 vægt på forenden når du bremser, sandt nok ved nogle biler, men tænkt så lige på hvor vægten kommer fra.....en del fra bagvognen, og når vægten flyttes derfra bliver bagenden let/løs og har brug for et godt grib til at holde balance i bilen.

Ja ved dækskift skal man jo altd sørge ffor at pillene vender den rigtige vej. og man skifter altid 2 stk dæk, enten på for vogn eller bag.

Det med alder på dæk, tjae det kan jo være relativt, om muligt din tommelfinger regel er god nok. Måske ville jeg vælge 5år på dæk

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-07-2010 kl. 00:35

Glemte lige noget, ang hvis du nødbremser og meget af vægten ligger foran, kan man måske godt sige at baghjulene btyder mindre, men kun hvis der ingen slinger er i vognen. Altså man kan jo ikke helt vide om de foreste bremser bremser lige/ens, og man må isåfald hellere ikke ændre kurs på bil, det skal være i en hel lige linie.

Men jeg forstår godt at nogle undre sig over det med bedste dæk bagpå.
Har selv lig fået skiftet 2 fordæk hvor jeg forlangte dem byttet med de bagerste. Mekaniker så lidt sjov ud og fortalte at sådan havde han ikke lært det på skolen, hvorefter jeg sagde at så havde han jo lært lidt i dag også, selvfølgelig efter forklaring, og derefter syns han egentligt at det burde alle vide.. Men indrømmet det lyder lidt spøjs til at starte med.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-07-2010 kl. 14:18

Åh jo esp mv hjælper selvfølgelig en del. Vi kan jo heller ikke sidde her og se hvor meget mønster folk køre med. Vi kan måske blot give en lille rette snor. Sørg for der er godt med mønster på, og hold øje med at der er luft nok i dæk, og at der ikke er revner og forkert slid.