Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

05-07-2010 kl. 09:02

Der er en fingerregel der siger at 1 størrelse over bilens standard ikke ødelægger bilens fabrikskøreegenskaber. Og nogen vil måske mene 2 størrelser, men det afhænger som du selv siger af bilen størrelse og hvad det er for en vi snakker om (om den er sat op til sport eller komfort).
Så det vil jeg sige og så kan dækkene også have noget at sige... 18" med linglong kører bare ikke så godt som 18 eller 19" med michelin eller lign.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

05-07-2010 kl. 10:17

Hej Christian.

Det spørgsmål er der masser af meninger om :-) her kommer min:

DEN ALLERBEDSTE STØRRELSE ER DEN SOM BILEN ER "FØDT" MED.
Større fælge er dyere
Større dæk er dyere
Større dæk har faktisk en kortere levetid
bilen bruger mere brændstof
bilen bliver langsommere
Komforten forringes

Som sagt, bare en holdning, men jeg er nok kedelig vil nogle påstå :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

05-07-2010 kl. 14:39

Det er meget svært at sige. For det er jo også en smagssag.
Jeg plejer at holde mig til at det skal være en 40-profil af dækket. Altså 40% af dækkets bredde. Det har fungeret fint for mig.
Men jeg er sikker på at ved de store biler kan man sagtens have mindre profil på da hjulene som regel også er ret brede.

Da jeg havde en Carina E, kørte jeg med 205/40-17
Da jeg havde Mondeo st.car kørte jeg med 225/40/18

Og begge 2 kørte meget behageligt selv om det var 3 tommer op på Carina og 2 på mondeo.

Man skal også huske på at det øger altså også bilens sikkerhed når der er bredde hjul og en sænkning på bilen.

Og ja det kan ikke betale sig økonomisk. Selvfølgelig er det dyrere. Men det er de bedste løsninger som regel....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg