Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

21-05-2010 kl. 13:41

Dit regnestykke passer kun hvis Diesel køre de 18,9 km/l som jeg tvivler på den gør.

jeg har læst i FDM bladet at man skal op og køre 25.000 km årligt nu, før det kan betale sig at købe en diesel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-05-2010 kl. 13:48

I regnestykket skal man huske at mange / de fleste kan gennem deres arbejdsplads få et dieselkort som snildt giver mindst én kr. i rabat pr. liter diesel. Desuden er der oftere priskrig på diesel.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

21-05-2010 kl. 13:51

Tjaa, hvis du skal have "hjælp" med regnestykket, så har det betydning hvor længe du vil beholde bilen.
Dernæst, så tager du som udgangspunkt at bilerne er det samme værd den dag du sælger.
Så vidt jeg kan se, så er en brugt diesel, trods alt, mere værd end en brugt benzin.
I sidste ende er det vel nok "følelser & fornemmelser"

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

21-05-2010 kl. 14:28

Jeg syntes ikke vw`s 1,8 tsi 160 hk virker bowlam eller langsommere end en 2,0 tdi 140 hk... måske er der lidt forskel på hvornår kræfterne er tilstede.

Jeg tror ikke der er den store forskel på evt. holdbarhed på en benzin turbo eller en diesel turbo.

Partikkelfiltret kan dog på en diesel være en bombe undet økonomien.
Går en CR Diesel istykker så er total økonomien total smadret idet en hovedrep på en motor er mega dyr.

Jeg valgte Diesel for 2 år siden.... men en af de modeller hvor der er ordentlige garanti forhold... dvs. mere end købelovens minimumDa jeg kører ca. 30.000 om året kan jeg godt mærke at de direkte udgifter til brændstof er minimeret, men min Diesel kører altså også 19 km/l og det gør en pæn forskel fra de 10 km/l som jeg kunne få den gamle til at køre.
Forskellen på service er max 500 kr. pr år.

Jeg kunne godt overtales til en benzin turbo, men en alm. 1,6 eller 2,0 kommer jeg ikke tilbage til.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

21-05-2010 kl. 14:59

Tja, folk er jo forskellige.

Jeg vil mene, at der er ret meget forskel på at køre i den nævnte Audi med en TDI 140 og en TSI 160.
Personligt er jeg klart mest til TSI 160, men det skyldes bl.a. den måde, som en benzinmotor tager omdrejninger. Mange har det præcis modsat.

Det jeg egentlig bare vil sige er, at du umuligt kan synes, at begge biler kører lige godt, hvis du prøver en tur i dem - enten er du til den ene, eller du er til den anden.
Og når du så ved, hvad du helst vil have, vil du så virkelig lade de par hundrede kroner om måneden, som der er forskel på de to biler, afgøre dit valg?
Det ville jeg ihvertfald ikke.

Dette indlæg blev 21-05-2010 14:59 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

21-05-2010 kl. 16:09

Prøv dem med automatgear - så er du ikke i tvivl om at diesel er benzin aldeles overlegen.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-05-2010 kl. 20:00

Tjae boller fra koberg.....en diesel er selvfølgelig som ofte langt mere overlegen end benzin, MEN Hvis du køre små ture....dvs. 10-40km er økonomien ikke særlig god. En diesel får man mest ud af hvis man ofte køre langt, idet motor bliver gennemvarm. Og selvfølgelig har kørestil også noget at sige. Økonomien er KUN GOD hvis du køre relativt mange km hvert år. Men du skal sikkert selv drage dine erfaringer.....Husk du måske kan få store regninger hvis du køre for mange små ture, og den soder til, Men der er et men mere, hvis du sælger den efter 2-4år vil jeg tro du kan slippe for regninger, de kommer først senere.

mvh

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

22-05-2010 kl. 17:29

Hej igen Torben. Vil dog lige nævne for dig at Audi A4 diesel køre super godt og har et stærkt moment, og flere motorsports skrivere er imponeret over måden den køre på. Syns du skal prøve en diesel og så en benzin, og se og mærk så hvad du hælder mest til......Har selv kørt 320d (177hk) og det køre altså vildt godt, og det gør audien altså også med dens 143hk diesel. Syns måske også det her kunne handle om noget køre glæde om du vil. derfor skriver jeg igen. nogen gange kan det godt svare sig at give lidt mere og så få føelsen af noget godt. Lidt lige som hvis du mangler ketchup til pølsen. Tænkt over det, og prøv så bilerne efter hinanden, og gerne lange turer. håber du finder det rigtige.

Obs. Hvis du kan få en demo bil (diesel) har du selvfølglig sparet en del.

Mvh

Dette indlæg blev 22-05-2010 17:43 redigeret af dets forfatter.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

30-05-2010 kl. 19:12

Om man bør vælge det ene eller andet kommer jo også an på hvad man har lyst til, hvilket der er mange der vælger ud fra. Ellers ville der jo ikke være alle de 6-cylindret biler på gaden.
Og så kommer det også an på ens behov og kørestil.
Mange småture og måske kun 20.000 km om året er lige i underkanten for om det kan betale sig at køre diesel. Diesel er generelt dyrere at servicere og dyrere at købe.
Normalt siger man min. 25.000 km om året før det kan betale med en dieselbil. Men hvis man er en af dem der kører 35-40.000 km om året med mange lange ture, ja så kan diesel klart betale sig.

Det gode ved de her downsizing-tider er jo at der kommer flere og flere mindre motorer med turbo, og de kører altså bare supergodt. Så det bliver da mere og mere interessant med en Benziner.

Hvis du kun kører 20.000 km om året, så vil jeg klart tage en Benzin, især hvis det er med den 1,8 TSI med 160 hk.