Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Morten H
bruger siden
03-04-2005
13-04-2010 kl. 02:51
Hhhmm...
Allerførst, Jesper: En Xantia 3,0 V6 er i dag kun for Citronister/entuisaster. Der er så utrolig stor, generel fokus på økonomi og totaludgifter i dagens Danmark (hvilket bilsalget vidner om), at absolut intet taler for en 3-liters, som kun kører lidt over 7 km/l ved blandet kørsel og som koster lige under 7.000,- i grøn afgift pr. år.
Indkøbsprisen på de to biler, du nævner, gør, at det er købere med få midler til rådighed, som køber disse to - men når totalomkostningerne bliver regnet med, så kan det slet, slet ikke hænge sammen!
Jeg havde i noget tid en Xantia 1,8 8V st.car - og jeg vil godt give dig ret i, at den er helt utrolig rummelig; jeg har faktisk ikke oplevet noget lignede i en mellemklasse bil (specielt mht. bagagerum).
Men på så godt som alle andre punkter, dumper den!
Jeg erhvervede min billigt, da den stod foran en forestående syn. Min "normale" (yderst kvalificerede og stabile) mekaniker gav et synsoverslag på "godt 4500 kr", og den lokale Citroën-forhandler meldte ud, at det MINDST ville løbe op i 10.000 kr, hvilket var halvdelen af købsprisen...jeg valgte (naturligvis) at benytte min sædvanlige mekaniker, som forestod det hele ifm. syn og da regningen kom med posten, lød den på kr. 4.465,-...altså kr. 35,- under overslaget og MINDST 5.535,- under Citroëns bud!!
Den kørte uden nævneværdige problemer (host host), dog er der, hvad jeg vil beskrive som Citroënsk "charme":
Det digitale ur i instrumentbordet havde en mani med, at nustille sig selv, når det var koldt og elbagruden blev tændt.
Havde det originale el-soltag været skudt tilbage, raslede det som ind i h******, men havde det været skudt op, var der ingen problemer (det blev forsøgt afhjulpet ved en kalibrering, men dette viste sig uden effekt).
El-sidespejlene fungerede fint...sålænge jeg ikke ville vippe den nedad, hvilket resulterede i, at jeg altid havde et pænt vue over himlen bag mig.
Der var mont. org. kørelys på bilen - dvs. i dagslys skulle jeg intet foretage mig, men når mørket faldte på og jeg ville have lys i instrumenthuset, skulle jeg dreje vippearmen/stilkkontakten til blink og der var alarm på denne, så stoppede jeg bilen og glemte, at dreje denne tilbage ved aktivering, så lød alarmen...hvilket den så også gjorde, når bagklappen blev smækket i, UDEN lyskontakten var manuelt aktiveret af mig!?
Rust - ja, det varierer vel lidt fra model til model, men jeg var godt nok ikke tilfreds med min på dette punkt! Dørpaneler, skærmkanter og specielt tårnene foran var ikke et hit.
Skal jeg erhverve mig en bil igen til billige penge, så kan jeg på ingen måde udelukke en Xantia, da den kører rigtig godt og er stabil mht. start og stop, meeeen bedre end sit rygte?
Det er jeg ikke sikker på, jeg vil give dig ret i!
Allerførst, Jesper: En Xantia 3,0 V6 er i dag kun for Citronister/entuisaster. Der er så utrolig stor, generel fokus på økonomi og totaludgifter i dagens Danmark (hvilket bilsalget vidner om), at absolut intet taler for en 3-liters, som kun kører lidt over 7 km/l ved blandet kørsel og som koster lige under 7.000,- i grøn afgift pr. år.
Indkøbsprisen på de to biler, du nævner, gør, at det er købere med få midler til rådighed, som køber disse to - men når totalomkostningerne bliver regnet med, så kan det slet, slet ikke hænge sammen!
Jeg havde i noget tid en Xantia 1,8 8V st.car - og jeg vil godt give dig ret i, at den er helt utrolig rummelig; jeg har faktisk ikke oplevet noget lignede i en mellemklasse bil (specielt mht. bagagerum).
Men på så godt som alle andre punkter, dumper den!
Jeg erhvervede min billigt, da den stod foran en forestående syn. Min "normale" (yderst kvalificerede og stabile) mekaniker gav et synsoverslag på "godt 4500 kr", og den lokale Citroën-forhandler meldte ud, at det MINDST ville løbe op i 10.000 kr, hvilket var halvdelen af købsprisen...jeg valgte (naturligvis) at benytte min sædvanlige mekaniker, som forestod det hele ifm. syn og da regningen kom med posten, lød den på kr. 4.465,-...altså kr. 35,- under overslaget og MINDST 5.535,- under Citroëns bud!!
Den kørte uden nævneværdige problemer (host host), dog er der, hvad jeg vil beskrive som Citroënsk "charme":
Det digitale ur i instrumentbordet havde en mani med, at nustille sig selv, når det var koldt og elbagruden blev tændt.
Havde det originale el-soltag været skudt tilbage, raslede det som ind i h******, men havde det været skudt op, var der ingen problemer (det blev forsøgt afhjulpet ved en kalibrering, men dette viste sig uden effekt).
El-sidespejlene fungerede fint...sålænge jeg ikke ville vippe den nedad, hvilket resulterede i, at jeg altid havde et pænt vue over himlen bag mig.
Der var mont. org. kørelys på bilen - dvs. i dagslys skulle jeg intet foretage mig, men når mørket faldte på og jeg ville have lys i instrumenthuset, skulle jeg dreje vippearmen/stilkkontakten til blink og der var alarm på denne, så stoppede jeg bilen og glemte, at dreje denne tilbage ved aktivering, så lød alarmen...hvilket den så også gjorde, når bagklappen blev smækket i, UDEN lyskontakten var manuelt aktiveret af mig!?
Rust - ja, det varierer vel lidt fra model til model, men jeg var godt nok ikke tilfreds med min på dette punkt! Dørpaneler, skærmkanter og specielt tårnene foran var ikke et hit.
Skal jeg erhverve mig en bil igen til billige penge, så kan jeg på ingen måde udelukke en Xantia, da den kører rigtig godt og er stabil mht. start og stop, meeeen bedre end sit rygte?
Det er jeg ikke sikker på, jeg vil give dig ret i!