Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

22-03-2010 kl. 14:23

Selvfølgelig betyder det noget.
Men det er een faktor af mange, som spiller ind.

Jeg vil vægte det, men vil aldrig til- eller fravælge en bilmodel alene pga. garantien.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2010 kl. 15:17

Der er lavet en undersøgelse som viser at garantien er nede på 6-7 pladsen på listen når folk skal vælge bil.

Dette indlæg blev 22-03-2010 15:17 redigeret af dets forfatter.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

22-03-2010 kl. 15:24

Det har ikke altafgørende betydning for mig, men ville aldrig købe en bil med kun 2 års garanti. Problemet er at de fleste fejl (også ifølge FDM) opstår når bilen når en vis alder. Her er garantien som regel udløbet, ihvertfald når vi snakker om de 2 årige, og så er det de dyre regninger dukker op. Alternativt er det en super investering at tegne en dækkende serviceaftale i den periode man regner med at have bilen. Dette kan være en god ide på både 2 og 3 årige garantier...

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2010 kl. 17:21

Hej
Jeg står overfor at skulle købe en demobil. Det er en 2 måneder gammel Renault Clio. Renault kører jo som bekendt med 5 års garanti på nye modeller, men på demobiler må man slippe ca. 8.000,- for de ekstra tre års garanti. Jeg overvejer kraftigt at slå til på denne pris, fordr jeg tror en bil hurtigt kan koste 8.000,- på værksted og reservedele i dens 3. til 5. leveår. Men måske jeg tager fejl?

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

22-03-2010 kl. 17:36

Det vil sige du ikke ville købe en bmw med KUN 2 års garanti ??

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

22-03-2010 kl. 22:12

Ikke enig. Ifølge loven har du lov at køre din bil på hvilket som helst værksted uden at garantien ryger. Desuden er et par ekstra serviceeftersyn hurtigt tjent hjem, hvis din Skoda Fabia smider gearkassen eller toppakningen ryger efter 2,1 år : ) især hvis du har tænkt dig at køre 2 år på samme olie. Og så bliver din næse lang når den officielle importør vil blæse dig et stykke, selv om Fabiaen er plejet hos SMC biler (til overpris).

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

22-03-2010 kl. 22:44

Jeg køber aldrig en bilmodel med mindre end 3 års Garanti.

Aktuelt har jeg en Ceed og jo garantien havde en betydning, jeg har på skrift at jeg ikke behøver at bruge et KIA værksted.

Det er også korrekt at KIA ikke er billige med deres service priser.
Men når så de er billigere ved indkøb og det så ellers viser at de kan lave en god bil tja så trækker garantien ikke ned.
En Ceed er måske vor tids Corolla... det ved vi om 5 år.

Når jeg bruger penge på en ny bil så forventer jeg at fabrikken står inde for kvaliteten... det gør f.eks KIA og Hyundai - de giver ikke 5 eller 7 års kvalitet for deres blå øjenes skyld... de gør det fordi det sælger flere biler. Garanti kommer til at blive et vigtig konkurrence parameter det vil flere og flere mærker komme til at erfare.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

23-03-2010 kl. 07:27

Et godt råd der hurtigt tjener sig selv hjem, er at sende et anbefalet brev til forhandleren med de fejl og mangler den har før garantiens udløb. Det vigtigste er nemlig at du kan bevise at du har klaget før udløb. Derefter skal forhandleren selvfølgelig have bilen ind hurtigst muligt. I så fald vil han ikke kunne afvise fejlen pga garantiens udløb.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-03-2010 kl. 08:38

Personligt ville jeg ikke prioritere garantien ret højt.
Faktorer som design, køreegenskaber, motor, forbrug, pladsforhold, kvalitetsfornemmelse (som absolut ikke er det samme som holdbarhed), udstyr, "value for money", etc. ville komme først.
Hvis så to biler står ret lige, kunne garantien måske godt afgøre handlen. Men jeg tvivler på, at det nogensinde vil blive tilfældet.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan se fordelen i f.eks. Kia's 7 års garanti. Men hvis jeg egentlig hellere vil have f.eks. den nye Astra, så ville jeg aldrig gå på kompromis og købe en Kia, som jeg ikke er nær så vild med, bare for at få den bedre garanti.

Hvis jeg skulle købe en ny bil i dag, ville den sikkert kun have 2 års garanti. Det er ikke optimalt. Men pt. synes jeg, at Ford og Opel rammer mine krav og behov bedst, og jeg ville derfor sikkert købe bil hos et af de to mærker. Og så vidt jeg ved, giver de begge kun 2 års garanti.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-03-2010 kl. 15:16

Ja jeg plejer at køre bmw, men har nu for nylig anskaffet mig en mondeo v6, tiltrods for at jeg ved klima kan være et problem og el i bilen. men fik den billig og opfylder mine behov. har haft ny c-max også, og der var der sgu ikke meget ford garanti at hente. Disse biler er som tit behæftet med fejl af den ene eller anden slags, men også 150-200.000 billigere end audi bmw. man må endelig ikke tro træerne gror ind i ........ford og opel rammer i disse år plet med hensyn til fine biler til fornuftige penge, men regn altid med at der kan opstå et eller andet.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-03-2010 kl. 20:47

Jeg kan egentligt godt forstå at du spørger om disse ting. jeg vil svare ud fra egne erfaringer mv. at nej garanti betyder ikke det store for mig. men kan selvfølgelig godt se at kia og hyuindai har flere år end de andre. og det vil jeg måske godt tillægge en betydning. Som du selv nævner at kia er langt billigere end golf, og ja syns da de 7års garanti er på en eller anden måde betryggende at få med, hvis den virker som den skal. Personligt kunne jeg da godt finde på at købe en kia. argumentet ville være at den er meget billiger end golf mv. og ved at den køre rigtig fint. Er mange penge at spare, og nu er kia og huyndai ikke så meget koreaner længere, så vil nu ikke være særlig nervøs. Fin bil til prisen. Golf/vw døjer en del med el'et i deres biler, alt fra ruder til alamer mv.