Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

17-03-2010 kl. 19:58

Det virker som om du er igang med at handle med dig selv. Jeg glemte helt spørgsmålet.

Men som udgangspunkt er min erfaring: Hvis den nye bil kan købes billigere end 375.000 er det det du skal gøre.

Held og lykke
Ejner

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-03-2010 kl. 22:33

Det er jo svært at sammenligne, men jeg har lavet et regnskab på en købt og en leaset Renault Clio III TCe. Her er medregnet benzin, afgift, forsikring osv. Jeg har regnet for en 4-årig periode, med 15.000km om året. Den leasede bil er leaset i 2x2 år.

Over 4 år vil en leaset bil koste ialt 205.600,- plus evt. gebyr/omkostninger ved aflevering, mens en købt bil vil koste i alt 174.760,- plus evt. reparationsomkostninger (der er 5 års garanti, så gætter på rep.udgifterne bliver små).

Den gennemsnitlige månedsudgifter er altså 4.283,- for en leaset, og 3.640,- for en købt.

Det er muligt, at det kan betale sig at lease en bil til 300.000, men jeg kan ikke se pointen med leasing ifht. f.eks. Clio'en, selvom mange mener det er et glimrende leasingtilbud Renault kører med.

Se mine beregninger her, og kom gerne med kommentarer hvis du er uenig: http://www.gratisupload.dk/download/41531/

Du kan evt. prøve at stille dine beregninger op i et lignende skema :-)

Mvh

Dette indlæg blev 17-03-2010 23:08 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

17-03-2010 kl. 22:44

Fordele og ulemper ved leasing:

Ulemper:

1: Hvis du opsiger leasingen efter 1 år, mister du alligevel hele startbetalingen.

2: Man er tvunget til at skifte bil efter to år, og betale et nyt opstartsgebyr (ellers bliver det dyrere at lease end at eje)

3: En Bilkabule kan betyde et mindre nedslag i salgsprisen på en brugt bil, end udlejer vil have i erstatning ved et afleveringssyn.

Fordele:

1: Du kan få en ny bil efter to år med mindre tab, end hvis du køber ny bil hvert andet år.

Dette indlæg blev 18-03-2010 07:37 redigeret af dets forfatter.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

18-03-2010 kl. 11:41

Det er en fin tråd du har startet synes jeg. Dog er der lige et par ting der kan ændre sagen ret meget.

Bl.a. kørselbehov. For det er som regel kun 15.000-20.000 km om året man får til rådighed når man leaser. Jeg ved godt at man som regel kan købe ekstra KM. Det er ikke altid lige billigt.

Og så er der altså den der når den leasede bil skal leveres tilbage. For hvis du skal få rettet buler og ridser, så SKAL du jo have penge op ad lommen.

Og så kommer det også an på hvilken bil man vil have. For det er ikke ligefrem alle biler der kan betale sig at lease. Og det er også meget forskelligt mellem leasingselskaberne.

Og når man køber en bil, er det jo også forskelligt hvor stort værditabet er. Nogle taber jo sindssygt meget, og andre en bedre til at holde på værdien.

Og så er der også lige det med udstyrsniveauet. De er jo sjældent proppet med udstyr i leasingtilbudende, Hvor man bedre kan skrædderså sin bil hvis man køber( Jeg ved godt der er undtagelser)

Så som jeg opfatter det, så skal man først lige vurdere hvilken bil man vil have, og så vurdere den enkelte bil og ens behov.
Så i nogle tilfælde/modeller kan det bedre betale sig at købe og andre tilfælde lease.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

18-03-2010 kl. 12:43

Hvor får du beløbet 375000 kr fra ? Det var da et sjovt tal at sætte grænsen. Det lyder som gætteri.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

18-03-2010 kl. 12:54

Husk at regne med AOP når du regner prisen for at låne penge til køb. På en rente omkring de 5% er du nok nærmere oppe omkring 7-8 i AOP. Ved ikke om du har taget højde for det :)

Jeg er enig med dig i at de lidt dyrere biler som udgangspunkt nok bedst kan betale sig at lease. Folk bliver tit forskrækkede når de finder ud af hvor meget deres helt nye bil har tabt, bare den ruller ud over kantstenen hos forhandleren. Allerede med det forholdsvis lave startgebyr på en leasingaftale (lad os sige 25000 kr), er den leasede bil foran på point. Køber du fx en ny golf til 350000 kr og lægger de 20% i udbetaling (70000kr) må de penge anses at være forsvundet til værditab og afskrivning allerede efter cirka et år. Dette kommer bag på mange. Folk kigger på bilbasen under forhandlere når de skal se hvad deres bil er værd, men glemmer at forhandlerens avance jo også indgår. Har man tænkt sig at beholde sin nyindkøbte vogn i rigtig mange år så udligner det sig selvfølgelig.

Dette indlæg blev 18-03-2010 12:56 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

18-03-2010 kl. 17:12

http://penge.dk/leasingberegner

Her kan du regne km prisen ud ved leasing, og sammenligne med prisen på at eje og sælge efter tre år

Mvh

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

18-03-2010 kl. 17:26

Blot til info;

En af grundene til at der er en klar fordel på de dyre biler, er at ydelsen kun dækker over bilens kostpris + en leasingavance. Dette betyder rent praktisk at bilen sælges til finansieringsselskabet, som udlejer køretøjet til brugeren.

I kraft af at udsalgspriser beregnes med procentavancer, vil du som forbruger kunne se en tilsvarende lavere ydelse på de dyre biler, og dermed større besparelse.

I princippet har leasingselskabet en kilometersats, samt en grunddækning, hvor du altid kan få den førstnævnte oplyst.

Denne øvelse har altid foregået via eks. Fleet management virksomheder, som dg kun kan forhandle sig til lavere priser qua deres indkøbsvolumen.

Dette indlæg blev 18-03-2010 18:52 redigeret af dets forfatter.