Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
17-03-2010 kl. 19:58
Men som udgangspunkt er min erfaring: Hvis den nye bil kan købes billigere end 375.000 er det det du skal gøre.
Held og lykke
Ejner
Profil slettet
17-03-2010 kl. 22:33
Over 4 år vil en leaset bil koste ialt 205.600,- plus evt. gebyr/omkostninger ved aflevering, mens en købt bil vil koste i alt 174.760,- plus evt. reparationsomkostninger (der er 5 års garanti, så gætter på rep.udgifterne bliver små).
Den gennemsnitlige månedsudgifter er altså 4.283,- for en leaset, og 3.640,- for en købt.
Det er muligt, at det kan betale sig at lease en bil til 300.000, men jeg kan ikke se pointen med leasing ifht. f.eks. Clio'en, selvom mange mener det er et glimrende leasingtilbud Renault kører med.
Se mine beregninger her, og kom gerne med kommentarer hvis du er uenig: http://www.gratisupload.dk/download/41531/
Du kan evt. prøve at stille dine beregninger op i et lignende skema :-)
Mvh
Dette indlæg blev 17-03-2010 23:08 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
17-03-2010 kl. 22:44
Ulemper:
1: Hvis du opsiger leasingen efter 1 år, mister du alligevel hele startbetalingen.
2: Man er tvunget til at skifte bil efter to år, og betale et nyt opstartsgebyr (ellers bliver det dyrere at lease end at eje)
3: En Bilkabule kan betyde et mindre nedslag i salgsprisen på en brugt bil, end udlejer vil have i erstatning ved et afleveringssyn.
Fordele:
1: Du kan få en ny bil efter to år med mindre tab, end hvis du køber ny bil hvert andet år.
Dette indlæg blev 18-03-2010 07:37 redigeret af dets forfatter.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
18-03-2010 kl. 11:41
Bl.a. kørselbehov. For det er som regel kun 15.000-20.000 km om året man får til rådighed når man leaser. Jeg ved godt at man som regel kan købe ekstra KM. Det er ikke altid lige billigt.
Og så er der altså den der når den leasede bil skal leveres tilbage. For hvis du skal få rettet buler og ridser, så SKAL du jo have penge op ad lommen.
Og så kommer det også an på hvilken bil man vil have. For det er ikke ligefrem alle biler der kan betale sig at lease. Og det er også meget forskelligt mellem leasingselskaberne.
Og når man køber en bil, er det jo også forskelligt hvor stort værditabet er. Nogle taber jo sindssygt meget, og andre en bedre til at holde på værdien.
Og så er der også lige det med udstyrsniveauet. De er jo sjældent proppet med udstyr i leasingtilbudende, Hvor man bedre kan skrædderså sin bil hvis man køber( Jeg ved godt der er undtagelser)
Så som jeg opfatter det, så skal man først lige vurdere hvilken bil man vil have, og så vurdere den enkelte bil og ens behov.
Så i nogle tilfælde/modeller kan det bedre betale sig at købe og andre tilfælde lease.
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
18-03-2010 kl. 12:43
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
18-03-2010 kl. 12:54
Jeg er enig med dig i at de lidt dyrere biler som udgangspunkt nok bedst kan betale sig at lease. Folk bliver tit forskrækkede når de finder ud af hvor meget deres helt nye bil har tabt, bare den ruller ud over kantstenen hos forhandleren. Allerede med det forholdsvis lave startgebyr på en leasingaftale (lad os sige 25000 kr), er den leasede bil foran på point. Køber du fx en ny golf til 350000 kr og lægger de 20% i udbetaling (70000kr) må de penge anses at være forsvundet til værditab og afskrivning allerede efter cirka et år. Dette kommer bag på mange. Folk kigger på bilbasen under forhandlere når de skal se hvad deres bil er værd, men glemmer at forhandlerens avance jo også indgår. Har man tænkt sig at beholde sin nyindkøbte vogn i rigtig mange år så udligner det sig selvfølgelig.
Dette indlæg blev 18-03-2010 12:56 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
18-03-2010 kl. 17:12
Her kan du regne km prisen ud ved leasing, og sammenligne med prisen på at eje og sælge efter tre år
Mvh
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
18-03-2010 kl. 17:26
En af grundene til at der er en klar fordel på de dyre biler, er at ydelsen kun dækker over bilens kostpris + en leasingavance. Dette betyder rent praktisk at bilen sælges til finansieringsselskabet, som udlejer køretøjet til brugeren.
I kraft af at udsalgspriser beregnes med procentavancer, vil du som forbruger kunne se en tilsvarende lavere ydelse på de dyre biler, og dermed større besparelse.
I princippet har leasingselskabet en kilometersats, samt en grunddækning, hvor du altid kan få den førstnævnte oplyst.
Denne øvelse har altid foregået via eks. Fleet management virksomheder, som dg kun kan forhandle sig til lavere priser qua deres indkøbsvolumen.
Dette indlæg blev 18-03-2010 18:52 redigeret af dets forfatter.