Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

31-03-2010 kl. 00:13

Hvorfor det er dyrt at købe med større motor, er jo primært pga de sindsyge afgifter vi har herhjemme. Hvis afgifterne ikke var 180% ville flere købe den bil de vil have fordi det interessere dem.

Desuden er det sundere for motoren med en motoroptimering. Med mindre den bliver voldtunet. Optimeringen sker jo efter motorens stand og formåen. Så lige netop den motor er optimalt udnyttet. Det sker jo ikke fra fabrikkerne.
Sammenlign det lidt med når du går til frisøren, så klipper de jo også efter din hovedfacon og hårmængde, så det passer optimalt på dig.
Og det med at den forurener mere, ja det er vist i bagatelafdelingen.

Og i øvrigt, går du aldrig efter en god deal, hvor du føler du får meget for pengene?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

bruger siden
11-12-2004

31-03-2010 kl. 23:59

Det med at bilerne i DK bliver købt til en lavere pris før afgifter, er stoppet for nogle år siden. Kan ikke lige huske præsis hvor længe siden.
Derfor steg bilpriserne jo også ret så meget på et tidspunkt. Der er ingen rabatter for DK mere.

Og det med at motorerne er så optimale som muligt fra fabrikken passer da heller ikke. LANGT FRA faktisk. Især ikke Turbodiesel og turbobenziner. Det er jo for det første et spørgsmål om komprromis. fordi de er nødt til at gå med livrem og seler, så der ikke kommer for mange reklamationer. Så er det jo også et spørgsmål om politik. Og give sig selv mulighed for mersalg. Se bare hos BMW med deres lille 4-cyl diesel. 3 forskellige antal. Opel med deres 2,0 turbo med nogle forskellige versioner 175 hk i Vectra 220 hk i Insignia 200 og 240 i Astra.
VAG har også masser af eksempler på det samme.

Så der hvor kæden ryger af, er at hvis man gerne vil have lidt ekstra power er man nødt til at betale merprisen for den dyrere bil Lad os sige ca 40-50.000 kr mere. Og hvis man så gør det, er det så lige pludselig okay at forurene mere?
De fleste der gerne vil chippe deres bil, vil hellere nøjes med de ca 10.000 kr og så få de ekstra 40-50 hk, hvilket jo er forståeligt nok hvis man er bilinteresseret.
Så i mine øjne handler det bare om en grådig regering, der bruger miljøet som undskyldning som en undskyldning for at skrabe penge ind.

Jeg ved godt at afgifterne er med til at finansiere store dele til samfundet. Men det er altså på tide at systemet bliver fornyet, og tilpasset tiden. Især hvis man skal tænke på miljøet. FOr der kører sgu mange gamle biler rundt på de danske veje.

Personligt ville jeg også sagtens kunne finde på at få chippet en bil, hvis det ville give noget ordentlig effekt.
Jeg kan dog regne ud at du nok ikke ville. Og der skal selvfølgelig også være plads til den slags, ligesom der bør være plads til os andre.

Carsten M

Carsten M
bruger siden
06-09-2004

30-11-2016 kl. 20:11

Steen: jerg ved ikke hvem du arb. for.

Men du lyder til at have en vis vide´n.
derfor ved du også at mange bilmotorer er fuldstændig ens.

D.v.s. en 150 HK kontra en 180 HK diesel kan være fuldstændig ens, men kun motorstyring bestemmer HK.

Man betaler bare væsentlig mere for en 180 HK bil.

For "sølle" 5000 kr. kan man få den dyrere bils egenskaber, hvis man vælgfer en tuner der ved hvad han laver.

Vi taler her om tuning via motorstyring...ikke en boks til 1000 kr.
Glem dem. For så har du ret.

Snyd med afgiften...ja det kan jeg gå med til er rigtigt.
men det er en anden historie.

Længere er den ikke.

Dette indlæg blev 30-11-2016 20:13 redigeret af dets forfatter.