Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-12-2009 kl. 00:45
Mvh
Profil slettet
26-12-2009 kl. 13:42
Fdm havde for et stykke tid siden taget netop dette emne op og kommenterede de voldsomme udgifter som forkert brug af en dieselbil kan medføre. (15.000 - 80.000 kr)
Og det er tydeligt ude i trafikken, at mange kører deres dieselbil som en benzinbil. Jeg er ikke i tvivl om, at det for mange vil ende med, at deres dieselbil, vil vise sig at være en dyrere oplevelse end en tilsvarende benzinbil ville have været.
Dog mener jeg at have læst, at det gamle problem med turboer som brød ned skulle være markant forbedret.
Men netop pga den hårdhændede brug af dieselbiler i dag, ville jeg aldrig vælge at købe en brugt dieselbil.
Tak for et godt, reelt og aktuelt indlæg.
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
27-12-2009 kl. 18:44
Gert Ravn
bruger siden
16-08-2004
27-12-2009 kl. 21:09
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-12-2009 kl. 22:04
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
27-12-2009 kl. 23:44
Jeg kan nu godt forstå at mange vælger diesel, da en dieselkværn nu og dage virkeligt kan levere varen. Men det er altså vigtigt at man har det rette kørselsbehov og mønster til en diesel. Det kræver længere ture og at man undgår de små korte ture.
Man skal vist også sådan ca køre minimum 25.000 km om året før det kan betale sig med en diesel. Især hvis man selv ejer den. Ellers kan det blive dyrt bekendtskab uanset mærke.
Men Michael, hvis du kun kører 15.000 om året er det da netop Benzin 330I/530I du skal vælge og nyde en rigtig lækker motor der vil frem i verden. DU kører da ALT for lidt til en diesel.
Michael Bitsch Johansen
bruger siden
06-01-2004
28-12-2009 kl. 11:37
Jeg har netop købt en 523 iA E60.
Kører ca. kun 12-15 tkm om året for merprisen for et diesel er alt for stor til at det kan opveje brændstofbesparelsen.
Der ud over er der netop meget mere der kan gå i stykker på en diesel - risikoen er betydeligt større hvis den har været chippet ... og det er jo stort set umuligt at se, om den har været det ...
Køb en 6 cylinderet benzin ... den spiller bare max - især med step tronic ... Der er gangkultur for alle pengene.
En 6 cylindret bmw diesel går også utrolig sød i motoren i modsætning til mange 4 cylindrede diesler. TDI har jo motorgang som en traktor.
Kim Rasmussen
bruger siden
25-08-2007
28-12-2009 kl. 17:07
Jeg vil give Michael Matthiasen fuldstændig ret i hans betragtning af diesel biler kontra benzin biler.
Jeg køre selv i BMW 530D med 204tkm på klokken. Jeg har en TDI maskine ved siden af og har også haft en Passat 110 TDI med 320.000km på klokken.
Min nuværende BMW 530D har jeg prøvet alt hvad der er at prøve. Har skiftet alt mellem nummerpladerne snart. Denne bil havde stående stille i 1 år. da jeg fandt den. Jeg køre ca. 45tkm. om året så jeg har kørselsbehovet til diesel. Der er MANGE ting som kan gå galt på en diesel maskine, og det har meget at gøre med hvordan man behandler den, og hvordan man køre den. Undgå korte turer og "køl" turboen ned inden du slukker bilen.
Jeg har skiftet turbo, intercooler, brændstofpumpe, brændstofslanger, ventiler, og dertil følgerep. som vil komme sammen med de andre ting. Man bliver overrasket.
Nu skal det heller ikke lyde dårligt det hele. Jeg er SUPER glad for min bil, og jeg vil "ved guds nåde og trøst" kun køre diesel. En 6 benet dieselmaskine giver sindsyg god motorgang og lækker kraft. MEN..Men.. hvis mit kørselsbehov ændrer sig, vil jeg forsøge at forene mig med en benziner. Det er trods alt en halvering i årlige afgifter.
3 primærer vurderinger man skal tage ved køb af diesel biler. 1= Kørselsbehov > end 25tkm. Husk at checke grøne ejer afgifter 2. Find en diesel som har motormæssigt volume som passer dit kørselsbehov. 3= Lær din dieselbil at kende. Hvordan kører man den bedst. Hvad har den bedst af og hvad kan den ikke lide!! OG HOLD DIG TIL DET.
Og til sidst, så kan jeg ud fra egen erfaringer sige at alle mærker har mandagsbiler og "nul rep." biler. Jeg er ikke nervøs for at købe en diesel bil med nogle kilometer på klokken. Men jeg undersøger også mine købsbiler fra enden til anden inden jeg køber. Og husk nu, (Vigtigt, Vigtig) din kørestil kan frembringe fejl hos alle mærker.
Men jeg er nu blevet glad for BMW's diesel ifht. VW's TDI. Jeg har ikke prøvet franske biler i Diesel, da jeg af princip holder mig lang væk fra franske biler og Ford. Ikke for at støde nogen!!
Godt nytår!
Gert Ravn
bruger siden
16-08-2004
28-12-2009 kl. 23:43
Anders Christensen
bruger siden
13-02-2011
07-06-2011 kl. 21:41
Lene Jensen skrev:
Mon min kørsel passer til en turbodiesel?
Typisk uge
Man: 30 km x 2 plus indkøb på vej hjem
Tirs: 30 km x 2 plus kort tur senere om aftenen (10 km x 2)
Ons: 30 km x 2 plus indkøb på vej hjem
Tors: 30 km x 2 plus sportsaktiviteter i nærheden senere aften
Fre: 30 km x 2
plus diverse i weekend
20 x 300 km om året
25 x 50 km om året
2 korte ture (10 km) (hente børn hos kammerater) om ugen
Jeg er forvirret. Et sted har jeg læst (første indlæg) at man ikke må køre med for højre omdrejninger for det kan turboladeren ikke lide. Andre siger modsat, at den netop skal have en span kul altså høje omdrejninger for at blive varm. Hvad er fup og hvad er fakta?
Hvis jeg skal rette mig efter gearskifteindikatoren kan jeg i hvert fald ikke køre med høje omdrejninger. Men den er måske også kun indstillet ud fra et brændstoføkonomisk perspektiv.
Hvis din, Jess, motor soder til, har jeg svært ved at se hvordan man overhovedet kan undgå, at en dieselmotor soder til.
Altså diesel biler har det bedst ved at blive driftvarme inden du sparker til dem.
Hvis de får lov at varme stille og roligt op, så har de det bedst. Det ultimative ville være hvis du havde 10 km landevej inden du kørte på motorvejen, og så fik motoren lov at varme op på motorvejen, og når den så er 100% varm kan du køre bilen som du vil :)
Profil slettet
24-01-2013 kl. 21:51
Denne debat her er en bekræftigelse af du skal bruge din motor forsigtigt de første km uanset om det er benzin eller diesel og lige lade den få varmen de 5 første km og ikke bruge en diesel til et lille kørselsbehov.
Jeg kører selv ca 35 hver vej til og fra arb og min vw 1,9 105hk har aldrig fejlet noget.men jeg pisker den heller ikke.men tager gerne en frisk motorvejstur når turen tillader det.