Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
09-12-2009 kl. 09:27
Der findes flere generationer af VVTi-teknologien. Hvis vi snakker 1,6 så kom første version til europa i 2000.
1. generation, motortype 3ZZ-FE, VVTi på indsugningsknast, 110HK.
2. generation, motortype 1ZR-FE, VVTi på ind- og udstødningsknast, 124HK.
3. generation, motortype 1ZR-FAE, VVTi på ind- og udstødningsknast samt valvematic (variabel ventilløftehøjde), 132HK.
Sidstnævnte får en Avensis til at køre 15,4 km/l så det er vel ganske ok...
Angående olieforbrug, så er det (så vidt jeg ved) kun forekommende på nogle 1,8-motorer af første generation VVTi (type 1ZZ-FE) med 129HK. Men Toyota udskiftede de omfattede motorer uden beregning selvom garantien var udløbet, så det er næppe et problem hvis du køber brugt i dag.
1. generation, motortype 3ZZ-FE, VVTi på indsugningsknast, 110HK.
2. generation, motortype 1ZR-FE, VVTi på ind- og udstødningsknast, 124HK.
3. generation, motortype 1ZR-FAE, VVTi på ind- og udstødningsknast samt valvematic (variabel ventilløftehøjde), 132HK.
Sidstnævnte får en Avensis til at køre 15,4 km/l så det er vel ganske ok...
Angående olieforbrug, så er det (så vidt jeg ved) kun forekommende på nogle 1,8-motorer af første generation VVTi (type 1ZZ-FE) med 129HK. Men Toyota udskiftede de omfattede motorer uden beregning selvom garantien var udløbet, så det er næppe et problem hvis du køber brugt i dag.