Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
David Mikkelsen
bruger siden
27-04-2006
21-11-2009 kl. 11:34
For 2 uger siden skiftede jeg min Touran 2,0TDI 140HK ud med en ny Golf 1,6D BMT.
Umiddelbart havde jeg på forhånd afskrevet denne bil, da jeg ikke kunne forestille mig, at jeg kunne leve med en 1,6D på 105hk.
Det var altså indtil jeg prøvede den...
Denne motor må du ikke sammenligne med de "nuværende" 2,0TDI maskiner, heller ikke de nye med Common Rail.
Der er en hel verden til forskel. Den kører simpelthen helt anderledes. Støjsvag, vibrationssvag og med jævnt træk over hele registeret.
Den har måske ikke helt samme voldsomme træk som Touran'en, men det skyldtes at den er højere gearet, samt at man bliver snydt af at den er så utroligt støjsvag.
Jeg vove den påstand, at den i det store hele er så kvik som Touranen - men skal i nogen situationer et gear ned i forhold til hvad man er vant til i en 2,0TDI med 6 gear.
Gear indikatoren mener hele tiden at man skal skifte til et højere gear. Først syntes man, at bilen må være vanvittig - men, når man har vænnet sig til det, så virker det. Dog, sker der ikke noget ved at man tænker sig lidt om - hvis man holder jævn fart og man skifter til 5. (hvor den typisk vil løbe med 1050 odr./min hvis man skifter med det samme efter gear indikatoren) lige før en større bakke, så skal man måske lige overveje om man ikke skal blive i 4..
Jeg har kørt knapt 3000km de to første uger. Det er på vinterdæk og generelt våde veje.
Til arbejde har jeg 35km - halv bykørsel resten landevej. Gennemsnit 23,3km/l igår. Dette tal har været stigende siden jeg købte bilen - formodtlig fordi den er ved at være kørt til og måske fordi jeg vænner mig til køre stilen.
Jeg har lige kørt omkring 600km motorvejskørsel. Jeg følger trafikken, kører bestemt ikke langsomt, men ligger heller ikke konstant i overhalingsbanen. Gennemsnit omkring 19km/l og dette tal er også stigende.
Jeg ville oprindeligt have købt en TSI. Gerne en 122hk med DSG.
Jeg har bare lidt dårlige erfaringer med at holde økonomien i benzinbiler og på de prøveture jeg havde med TSI'eren, syntes jeg at jeg havde problemer med at holde økonomien.
I en større bil som f.eks. en passat, kunne jeg forstille mig, at 1,6D med 105hk vil være for lidt, men på den anden side set, skrives der jo også, at 1,4TSI også er for lidt i disse biler.
I en golf har jeg ingen problemer med at lave en kvik overhaling og holder samtidigt en god økonomi - at bilen er kører rigtigt godt og meget støjsvagt er jo det der for mig får det til at gå op i en højere enhed.
Det skal måske også siges, at Golf plus jo stadig er en Golf V, om det så gør nogen større forskel skal jeg ikke kunne sige. Men, jeg har prøvet den med en 2,0TDI 140hk CR. Jeg vil ikke bytte!
Uanset hvilke af de nævnte motorer du vælger, bliver du dog helt sikkert godt kørende.
Jeg mener, at 2,0TDI CR stadig er for støjende og tror egentligt at de i nærmeste fremtid vil blive erstattet af nye motorer.
1,4TSI kører fantastik godt.
Personligt vil jeg tage 1,4TSI DSG eller 1,6D uden DSG.
Tag ud og prøv dem - vent nogen dage og så prøv dem igen.
Min erfaring er, at når jeg prøver en bil anden gang, så får jeg tit en anden oplevelse af bilen end første gang. Nogen gange bedre andre gange værre.
Vi er alle forskellige - det er din mening der tæller når du skal købe bil :-)
Umiddelbart havde jeg på forhånd afskrevet denne bil, da jeg ikke kunne forestille mig, at jeg kunne leve med en 1,6D på 105hk.
Det var altså indtil jeg prøvede den...
Denne motor må du ikke sammenligne med de "nuværende" 2,0TDI maskiner, heller ikke de nye med Common Rail.
Der er en hel verden til forskel. Den kører simpelthen helt anderledes. Støjsvag, vibrationssvag og med jævnt træk over hele registeret.
Den har måske ikke helt samme voldsomme træk som Touran'en, men det skyldtes at den er højere gearet, samt at man bliver snydt af at den er så utroligt støjsvag.
Jeg vove den påstand, at den i det store hele er så kvik som Touranen - men skal i nogen situationer et gear ned i forhold til hvad man er vant til i en 2,0TDI med 6 gear.
Gear indikatoren mener hele tiden at man skal skifte til et højere gear. Først syntes man, at bilen må være vanvittig - men, når man har vænnet sig til det, så virker det. Dog, sker der ikke noget ved at man tænker sig lidt om - hvis man holder jævn fart og man skifter til 5. (hvor den typisk vil løbe med 1050 odr./min hvis man skifter med det samme efter gear indikatoren) lige før en større bakke, så skal man måske lige overveje om man ikke skal blive i 4..
Jeg har kørt knapt 3000km de to første uger. Det er på vinterdæk og generelt våde veje.
Til arbejde har jeg 35km - halv bykørsel resten landevej. Gennemsnit 23,3km/l igår. Dette tal har været stigende siden jeg købte bilen - formodtlig fordi den er ved at være kørt til og måske fordi jeg vænner mig til køre stilen.
Jeg har lige kørt omkring 600km motorvejskørsel. Jeg følger trafikken, kører bestemt ikke langsomt, men ligger heller ikke konstant i overhalingsbanen. Gennemsnit omkring 19km/l og dette tal er også stigende.
Jeg ville oprindeligt have købt en TSI. Gerne en 122hk med DSG.
Jeg har bare lidt dårlige erfaringer med at holde økonomien i benzinbiler og på de prøveture jeg havde med TSI'eren, syntes jeg at jeg havde problemer med at holde økonomien.
I en større bil som f.eks. en passat, kunne jeg forstille mig, at 1,6D med 105hk vil være for lidt, men på den anden side set, skrives der jo også, at 1,4TSI også er for lidt i disse biler.
I en golf har jeg ingen problemer med at lave en kvik overhaling og holder samtidigt en god økonomi - at bilen er kører rigtigt godt og meget støjsvagt er jo det der for mig får det til at gå op i en højere enhed.
Det skal måske også siges, at Golf plus jo stadig er en Golf V, om det så gør nogen større forskel skal jeg ikke kunne sige. Men, jeg har prøvet den med en 2,0TDI 140hk CR. Jeg vil ikke bytte!
Uanset hvilke af de nævnte motorer du vælger, bliver du dog helt sikkert godt kørende.
Jeg mener, at 2,0TDI CR stadig er for støjende og tror egentligt at de i nærmeste fremtid vil blive erstattet af nye motorer.
1,4TSI kører fantastik godt.
Personligt vil jeg tage 1,4TSI DSG eller 1,6D uden DSG.
Tag ud og prøv dem - vent nogen dage og så prøv dem igen.
Min erfaring er, at når jeg prøver en bil anden gang, så får jeg tit en anden oplevelse af bilen end første gang. Nogen gange bedre andre gange værre.
Vi er alle forskellige - det er din mening der tæller når du skal købe bil :-)