Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Mikael Jørgensen

Mikael Jørgensen
bruger siden
12-03-2007

12-11-2009 kl. 19:41

Hej med dig... Tjah - går ud fra, at din bil er NY? Da jeg købte min Skoda Fabia Sidste år, kunne den kun presses til at køre lige omkring de 11 km/L.
Dette er meget normalt, da nye motorer lige skal køres til...dvs. at motoren de første kilometer kører mere anstrengt grundet større friktion...og det koster. Men trøst dig!!! efter indkøringsperioden ( 1500 km.)
kom den lille blå potte op på dine beskrevne 14-15 km/L. Nu er den 1 år (idag (08 ) og går faktisk tæt på de i instruktionsbogen opgivet 17,9 km/L...mere hvis jeg kører pænt. Lige 2 gode råd i.fht motorstørrelsen: Der er ingen grund til at køre op til mere end ca. 3500 o/min, da det er her vognen trækker bedst...hvis du er et tålmodigt menneske (eller bare nærig- hihi) kan du med fordel skifte konsekvent ved 2500 o/min...det går ikke hurtigt, men vognen kører faktisk næsten 2-3 km/L længere. Nu ved jeg ikke, hvorvidt du bor i byen, på landet, eller kører meget på motorvej. I sidstnævnte tilfælde skal du nok regne med et relativt lavt forbrug, da de små vogne somregel er ret lavt gearet - dvs høje omdrejninger ved høj fart...men OK det betyder nok først noget på pengepungen hvis du ligger over de 130 - og det kunne vi jo ALDRIG finde på.

MEN... forbruget skal nok komme ligeså stille og roligt nedad, hvis du følger forskrifterne m.ht tilkøringen - (og HUSK at holde øje med oliestanden ved HVER tankning...det går OGSÅ hurtigt i starten).

Slut på kapitel 1

HVIS din bil allerede har gået over de 5000 - 10000 km. er der noget helt galt, medmindre du kører som en kemikaze - pilot.
Håber da ikke det er tilfældet (hverken det ene eller det andet)

Hilsen herfra.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg