Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

04-05-2009 kl. 12:38

Der findes flere former for automatgear og nogle er mere ryk-frie end andre

1. Det alm. gammeldaws automatgear med converter er jo temmeligt ryk-frit, hvis det er i orden og ikke slidt m.v. Igangsætning er meget glidende pga. converteren.

2. Milliongear, kaldes også DAF-gear og det findes vist kun hos audi i dag i forfinet udgave. Kraften overføres via metalremme. Har ikke selv kørt med det men det er vist udmærket.

3. Manuelt gear med aut.kobling. Normalt med én kobling og vist med meget forskellig succes. Skiftene bliver bedst, hvis man letter speederen ved gearskifte. Nogen skifter dog meget mærkbart under alle omstændigheder. Findes mest i mindre biler. Findes dog også med dobbel-kobling hos VW, SKODA (DSG) m.v.. Fidusen er, at både det gear, der køres i, og det der skal skiftes til, er i indgreb på samme tid og skiftene bliver derfor helt umærkelige. Bortset fra at motoren jo skifter omdrejninger mærker man ikke skiftene. Volvo har nu det samme system. Det er ualmindeligt godt at køre med, har alle fordele inkl. et dejligt direkte træk, og skal findes i min næste bil!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Paolo Vitale

Paolo Vitale
bruger siden
10-07-2006

09-05-2009 kl. 10:07

Hej Brian!

Nu skal jeg forsøge at gøre det komplicerede let for dig: Nu går du på vw.dk, audi.dk eller skoda.dk og bestiller en prøvetur med en bil med DSG-gear. Alle tre producenter har DSG i porteføljen. Dog har VW det største udvalg.

Når du først har prøvet et DSG-gear, går man aldrig tilbage til en traditionel aut. gearkasse.

En DSG er en manuel gearkasse, der er "automatiseret" med to aksler/koblinger. Den ene aksel har de lige antal gear og den anden aksel de ulige antal gear. Skiftene er umærkelige. Når du kører i 2. gear, er den anden aksel klar med 3. gear - blitzschnell gearskift - så hurtigt, at du ikke mærker skiftene.

Fordelene ved DSG: 1) der er ikke den konverter/momentomformer (fra en traditionel aut. gearkasse), som gør at omdrejningerne drøner op og ned. 2) Desuden har en DSG en langt bedre brændstoføkonomi. 3) For det tredje (og her kommer løsningen for dig), så skifter DSG så hurtigt, at du ikke mærker skiftene - dog en lille smule i de lave gear. Du kommer ALDRIG til at se dine medrejsendes hoveder nikke frem og tilbage. 4) Hvis du vælger en turbodiesel, vil du ikke miste turbotryk ved gearskift, da skiftene sker så hurtigt. Du får en lige og uafbrudt acceleration uden at I sidder og nikker med hovederne frem og tilbage.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg