Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

27-02-2009 kl. 13:47

Når en ny eller nyere motor ikke vil køre, kan der være utrolig mange forskellige fejlkilder, så for at kunne lave en rimelig målrettet fejlsøgning behøves diagnoseudstyr.

Men grundlæggende har en benzinmotor 3 behov: Benzin, luft og gnist. Derfor skal benzinpumpe, dyser, luftfilter, tændrør og tændspoler være i orden.

Derudover er det meget vigtigt at benzin og luft blandes i det rigtige forhold (ca. 1:14). Dette sikres vha. luftmassemåler samt lambdasonde. Blandingsforholdet gælder dog kun ved driftsvarm motor - når motoren er kold skal der blandes federe (choker), så derfor skal diverse temperatursensorer på bla. indsugningsluft og kølevand ligeledes være ok før motoren kører som forventet.

Endelig er det også vigtigt at tændrør og dyser hhv. tænder og sprøjter på de rigtige tidspunkter - dette sikres vha. positionssensorer på knast- og krumtapaksel.


Data fra alle sensorerne (og sikkert flere andre) samles op af motorcomputeren, som beregner og styrer hele forestillingen, så det er selvfølgelig essentielt at denne også fungerer.

Konklusion: Du kan tjekke luftfilter og tændrør, men hvis de er ok bliver det hurtigt dyrt at skifte del efter del indtil fejlen er fundet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg