Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

12-03-2009 kl. 15:31

Jeg har en Roomster 1.2 HTP Tour (svarer til Style + aut. klimaanlæg, tonede ruder og tagræling), som jeg er meget glad for. Den er enormt praktisk og kører godt (som en agil personbil i forhold til en f.eks. en Partner/Berlingo der i sammenligning kører som en varebil). Af udstyr er jeg især glad for de tonede ruder, klimaanlægget og fartpiloten. Tagrælingen har jeg faktisk endnu ikke haft brug for.

Den lille 3-cylindrede 1.2 motor vinder ingen racerløb og kan godt få svært ved at holde farten op ad en stejl sydtysk bakke med fuld ferieoppakning, men den er fuldt tilstrækkelig til dansk trafik, hvis man kan leve med at den snurrer lidt hurtigt på motorvejen (4000 omdr./min v. 120 km/t på speedometret, som i øvrigt viser ca. 6-7% for meget). Det er måske heller ikke den allermest støjsvage bil ved høje hastigheder, men den er dog langt mere fredfyldt og komfortabel end den Fiat Punto fra 1996 jeg havde før. Den lille motor er også servicevenlig, da den i modsætning til de større motorer har kædetræk i stedet for tandrem, som man derfor ikke skal bekymre sig om kan gå i stykker eller skal skiftes.

Benzinforbruget ligger for mit vedkommende tæt på de fabriksopgivne 14,9 km/l i gennemsnit, men jeg kører også ret pænt og de fleste kilometer på motorvej 110.

Om man kan lide det originale design set fra siden er absolut en smagssag, enten kan man lide det eller også kan man ikke. Personligt synes jeg det er en veldesignet bil, og brugværdien er indiskutabel. Man sidder godt, højt og med super udsyn på bagsædet, og børn er nemme at læsse ind og ud. Sæderne kan hives ud med et snuptag, hvis man har brug for lastrum. Til daglig rækker bagagerummet udmærket med sæderne i, der er f.eks. ok plads til en sammenklappet barnevogn.

Teknisk er det gennemprøvet kram fra VW, så jeg tror den holder i mange år. Vores har dog vist et par mindre skønhedsfejl i de første 9 mdr./ca. 18.500 km. En lille indikatorlampe til varmen i sidespejlene er gået ud, og bagklappen mistænker jeg ikke er justeret 100% perfekt, da jeg nogle få gange har oplevet at den mod forventning har været ulåst, fordi den enten ikke har lukket ordentligt eller er gået op af sig selv, når bilen har været låst op og i et par gange med fjernbetjeningen. Desuden synes jeg bilen har en lille omdrejningsbestemt mislyd, som tilsyneladende ikke kommer fra motor eller gearkasse, men måske generatoren. Jeg skal snart forbi Skoda og have dem til at se på disse småting, men det er ikke noget der påvirker brugen af bilen, og som sagt er jeg virkelig glad for den, da den opfylder vores behov med 2 små børn perfekt. Skulle jeg endelig ønske noget, bliver det en DSG-gearkasse næste gang jeg køber ny bil, men det fås desværre ikke i en Roomster.

Håber du kan bruge mine erfaringer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg