Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Christian Tvorup Træholt
bruger siden
13-06-2003
07-12-2008 kl. 11:53
Sjovt nok har det aldrig været i mine overvejelser ved bil køb. Har til dato aldrig ejet en bil med det det. Tror det skyldes min uvidenhed omkring det og frygt for højere vedligeholdelses omkostninger.
Henrik M.
bruger siden
20-02-2005
07-12-2008 kl. 13:02
Automatgear passer til store flyder-agtige biler - andre mere sportsprægede biler skal have manuelt gear!
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
07-12-2008 kl. 15:21
Hvis en aut. gearkasse går i stykker koster det kassen at få repareret.
En Manuel gearkasse holder som regel længere og er billigere at skifte hvis det skulle gå galt.
Merprisen for en automat gearkasse har da også en del af skylden.
Den dårligere benzin-økonomi har også en del af skylden. (DSG gearet formår dog at få bedre økonomi)
Det er nok hovedårsagerne til at folk vælger manuelt gearkasse.
For mit eget vedkommede er der også noget andet der spiller ind. Nemlig køreglæde. Alt køreglæde forsvinder fuldstændigt for mig når jeg kører i en bil med aut. gear. Det er bare så kedeligt. Og jeg føler lidt at mine evner som bilist går fuldstændigt tabt. Der er jo ikke den store forskel på en automat gearet bil og en radiobil i Tivoli.
Og det skal lige siges, at jeg har prøvet nogle ordentlige biler, bl.a. en Audi A3 3,2 V6 DSG. Og bare i løbet af prøvekørslen begyndte den og kede mig. Jeg har også prøvet en ordenligt MB 500 SE.... Boring....
Den eneste seriøse fordel jeg kan se, det er når man kører i kø-kørsel.... men det er godt nok også det eneste.
Så jeg ville ALDRIG nogensinde vælge en bil med aut. gear, med mindre bentøjet ikke acceptere andet....
VAG gruppens DSG gear er uden tvivl nok det bedste aut. gear. Men jeg ville bare aldrig nogensinde betale ekstra for mindre køreglæde...
Profil slettet
08-12-2008 kl. 08:33
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
08-12-2008 kl. 12:05
- dårligere brændstoføkonomi og deraf højere afgift.
- dårligere performance (især acceleration).
- etc.
Med nye moderne gearkasser som f.eks. DSG er der faktisk kun een grund - indkøbsprisen.
Jeg vil gerne have en bil med DSG, men det er altså stadig lidt dyrt, synes jeg personligt.