Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Christian Tvorup Træholt

Christian Tvorup Træholt
bruger siden
13-06-2003

07-12-2008 kl. 11:53

jeg har selv kørt bil med og uden automat gear og du har fuldstændig ret. Det er skønt at køre med automat gear.

Sjovt nok har det aldrig været i mine overvejelser ved bil køb. Har til dato aldrig ejet en bil med det det. Tror det skyldes min uvidenhed omkring det og frygt for højere vedligeholdelses omkostninger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

07-12-2008 kl. 13:02

Årsagen er, at det er MEGA kedeligt at køre i biler med automatgear - det er langt sjovere at køre med manuelt gear. Ofte er biler med automatgear også langsommer i acceleration end biler med manuelt gear.

Automatgear passer til store flyder-agtige biler - andre mere sportsprægede biler skal have manuelt gear!

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-12-2008 kl. 15:21

Jeg tror det er mange ting der spiller ind der.

Hvis en aut. gearkasse går i stykker koster det kassen at få repareret.
En Manuel gearkasse holder som regel længere og er billigere at skifte hvis det skulle gå galt.

Merprisen for en automat gearkasse har da også en del af skylden.

Den dårligere benzin-økonomi har også en del af skylden. (DSG gearet formår dog at få bedre økonomi)

Det er nok hovedårsagerne til at folk vælger manuelt gearkasse.

For mit eget vedkommede er der også noget andet der spiller ind. Nemlig køreglæde. Alt køreglæde forsvinder fuldstændigt for mig når jeg kører i en bil med aut. gear. Det er bare så kedeligt. Og jeg føler lidt at mine evner som bilist går fuldstændigt tabt. Der er jo ikke den store forskel på en automat gearet bil og en radiobil i Tivoli.

Og det skal lige siges, at jeg har prøvet nogle ordentlige biler, bl.a. en Audi A3 3,2 V6 DSG. Og bare i løbet af prøvekørslen begyndte den og kede mig. Jeg har også prøvet en ordenligt MB 500 SE.... Boring....

Den eneste seriøse fordel jeg kan se, det er når man kører i kø-kørsel.... men det er godt nok også det eneste.

Så jeg ville ALDRIG nogensinde vælge en bil med aut. gear, med mindre bentøjet ikke acceptere andet....

VAG gruppens DSG gear er uden tvivl nok det bedste aut. gear. Men jeg ville bare aldrig nogensinde betale ekstra for mindre køreglæde...

Profil slettet

Profil slettet

08-12-2008 kl. 08:33

Jeg må give brian ret.. Det er superfedt at køre med aut gear i visse biler. DSG gearet er rigtig lækkert. Når jeg skriver visse biler, mener jeg med at der skal også være symetri i at vælge bilen med aut gear. F.eks mærke model og motorstørrelse. Endelig spiller prisen også en rolle- personligt er jeg selv tilhænger at aut gear, men de skal være fra vw Audi, BMW, MB Volvo og lign. Lækkert er det ihvertfald når der også er lidt hk at krydre det med-specielt er jeg vild med DSg gearet-kender også flere som har haft det og ikke vil have andet..

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-12-2008 kl. 12:05

Tidligere var der mange grunde.
- dårligere brændstoføkonomi og deraf højere afgift.
- dårligere performance (især acceleration).
- etc.

Med nye moderne gearkasser som f.eks. DSG er der faktisk kun een grund - indkøbsprisen.
Jeg vil gerne have en bil med DSG, men det er altså stadig lidt dyrt, synes jeg personligt.