Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2008 kl. 16:09

min baggrund for besvarelsen, kører ca. km 40.000 årligt i forbindelse med konsulent rådgivning.
ideen er rigtig god med afgift efter km og sted, de bliver kørt,
blot skal ordningen indføres i samme takt som vi kender det med gulpladebiler og misundelsesafgiften på kr. 5.400,- i 1998, således at ældre biler stadig har en værdi.
det bliver nok ikke billigere at have bil, men kan justeres efter hvor mange km der køres, og dem der kører rigtig meget, skal ikke finansere så store beløb som personbiler efterhånden koster og dermed reducerer afskrivningen noget og vi må så håbe at kørselsgodtgørelsen kommer til at matche udgiften.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2008 kl. 16:26

Men bankerne vil nok protestere, for renteudgiften er noget større på en bil til kr. 500.000 end kr. 250.000 og det er jo bla. det de lever af.

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2008 kl. 20:32

vi skylder ikke så meget i ulandsgæld som svenskerne, det går stærkt ned af bakke for dem, så det varer nok ikke så længe før de svenske afgfiter stiger, når de står i samme situation som os, med udelukkende import af biler

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-12-2008 kl. 16:36

Jeg synes godt nok heller ikke det er rimeligt at vi bliver snydt som vi gør herhjemme når vi skal købe bil. Betal 3 få 1...

Af sikkerhedshensyn og miljøhensyn ville det være mere optimalt med en noget lavere reg. afgift. Og så lave en forbrugerafgift. x-antal øre pr. kørt km f.eks. og jo mindre miljøren en bil, jo højere km-takst.

f.eks en Porsche Cayenne og lignende biler er jo nok ikke lige de mest miljørigtige biler. Og det skal selvfølgelig koste dyrt at have sådan nogle biler, selv om jeg synes de er kamplækre....

Man kunne også lave forskellige procentsatser af reg. afgift. alt efter hvor meget de forurener.

En anden ting er også at hvorfor pokker skal der være mulighed for at reducere afgiften hvis bilen er på gule plader. Hjernedødt i mine øjne. Bilen forurener jo akkurat lige så meget som en bil på hvide plader.
Så er det da bedre at alle betaler samme pris for varen, og så kan firmaer jo bare trække momsen fra. Så er der noget at spare der.

Men der er ingen tvivl. Vores nuværende system er totalt forældet og ude af trit med hvordan verden ellers er....

Men hele humlen ligger i at staten ikke bare lige vil give slip på den gigantiske indtjening på reg afgift...

Men vi må foreslå Audi Mercedes og BMW og hvem der ellers levere biler til regeringen at de ikke skal tilbyde så fine biler som ministerbiler, til de der latterlige lave beløb som de betaler.

Det ville f. eks. være ministrene klædeligt at se dem i en Toyota Prius som ministerbil..... Det ville være et godt eksempel..... Men nårh nej... Den ligger også langt over prisen, pga vores latterlige og vanvittige reg. afgift...

Men man har dog lov at håbe at de vågner på et tidspunkt.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

07-12-2008 kl. 23:42

Der sker ingen ændringer i 2010, det tør jeg godt vove begge øjne for :-)

Dette her tager tid, formentligt 10-12 år fra loven indføres, alene fordi en langvarig overgangsordning er nødvendigt aht bilmarkedet. Men det går vi også gerne med til, bare der sker noget!

"Det eneste der er ældre end bilerne i Danmark er afgiftssystemet de er baseret på" :-)

Sidst rettet: 7/12-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

08-12-2008 kl. 08:22

Jeg undres!

Vi har den direkte mulighed for at ændre afgifterne direkte via benzinpriserne.

Hvorfor ikke 180% afgift på benzin, dette ville overføre omkostningen fra bilen til kilometerne - og det vil give incitament til at køre pænt! Selvfølgelig vil mange så køre over grænsen for at fylde op, men jeg er ret sikker på at de ikke flytter meget, broen koster trods alt en del, og på SydDK siden er der jo ikke så store befolkningstal. Hvis man så samtidig holder skatteværdien på firmabiler på samme niveau som nu, så har man et system hvor firmabiler ikke bliver standarden, men hvor privatkøb med kørsel til statstakst bliver opprioriteret.

Er der noget jeg har overset?

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

08-12-2008 kl. 10:39

1. Du undervurderer omfanget af import af brændstof fra udlandet hvis der pålægges 180% afgift ift idag. Ved en benzinpris på 25 kr/l skal jeg garantere dig for at importen bliver sat i system, såvel privat som erhvervsmæssigt, også for dem på Sjælland, da Sverige jo ligger tæt på :-) Og her kan du ikke begrænse importen pga EU reglerne om varers fri bevægelighed. Et decideret forbud mod import vil heller ikke fungere.

2. Din løsning tager ikke hensyn til at der er et bredt politisk ønske om også at differentiere ift HVOR der køres, dvs i storbyer.

3. Ser ingen grund til at bevare skatteværdien på firmabiler på nuværende niveau. Denne skal selvfølgelig følge bilens værdi som idag. Eneste forskel på firma og privatbiler bør iøvrigt være momsen. Keep it simple.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

08-12-2008 kl. 10:50

Denne debat er lidt "tudefjæs-agtig" syntes jeg.

Hvis HELE Danmark virkelig ville have billige biler, så kunne en Jacob Haugaard (medvind på cykelstierne) jo bare stille op til folketinget og kræve al afgift fjernet på biler, benzin og veje.
Med dette enkle budskab kunne hane parti jo så få 180 mandater og alle ville være glade.
Skide være med børnene og de ældre, fuck CO2 der er jo andre der er værre, og sygehusene lukker vi da :-)

Heldigvis er danskerne lidt klogere end det, Registeringsafgiften kommer LANGT mede på "To-Do-listen" hos en ansvarlig politiker.

Iøvrigt betaler vi ikke 180%, der er fradrag for airbags,ESP,benzinforbrug og sikkerhed.
En lille økonomisk bil til 120.000 ligger der ca. 35-40.000 i afgift på.

Mikael ville du iøvrigt blive lykkeligere af at have en stor BMW i stedet for Mondeoen, hvis du ikke havde råd til at køre i den pga. road prising ??

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

08-12-2008 kl. 19:41

ad1. Jo det kan du! Den med varers frie bevægelighed er jo ikke gyldig ved erhvervsmæssig handel i samme omfang - her kan du kun til en vis grænse omgåes afgifter. Det er jo ikke tilladt for dig privat at hente 1000L Benzin på den anden side, for at køre dem med din trailer til DK (jvf. ADR reglementet)...og når benzinen handles erhvervsmæssigt, ja så er det ikke anderledes end at købe direkte hos selskaberne, altså pålagt afgift!

ad 2. Ønsket om hvor der køres ændres heller ikke på andre afgiftsformer. Det vil blot medføre en ekstra udgift for dem der SKAL køre. Således vil det fungere som en ekstra skat.

3. Jo, for med firmabilen kommer benzinkort, og nedsættes bilens pris vil det blive et incitament for arbejdsgiveren at tilbyde firmabil da beskatningsværdien udelukkende findes på køretøjet.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

08-12-2008 kl. 19:45

I bund og grund drejer det hele sig om, at vi vil have alt men ikke betale en skid for det! Lad os dog få indkomstskat på ejerboligernes friværdi, så kan staten fjerne de 180% på bilerne - så er den potte ude!

Men der er sgu noget galt i Danmark generelt:

I Italien kørte der en Kampagne for nylig hvos staten gav tilskud på 5000€ for ens gamle ikke euro 4 bil, hvis man købte en fabriksny. Hvor er den slags tiltag? Man kan også købe bilerne med rentefrie kreditter, fuld service, vægtafgift og forsikring de første 3 år, bil lån til lav rente uden udbetaling. osvosvosv - og prisen på bilen - ja den forblev uændret!

Et godt eks. var en peugeot 307 SW med 110HK Dieselmotor og FullOPT. i bytte med ældre bil - pris på gaden 14000€?????

Gider ikke diskutere det, men italienerne vil åbenbart hellere arbejde end at få pengene igennem friværdi - for arbejde skaber værdi i samfundet!!!

Sidst rettet: 8/12-08

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

09-12-2008 kl. 15:53

at forbrugeren bliver taberen? Målet er at du kommer til at betale det samme for at køre i bil som i dag (skattestoppet) men at miljøet får det bedre. Jeg kan ikke se nogen tabere der.

Kan du ikke forklare os hvorfor forhandlerne pludselig skulle være i stand til at skrue op for avancen på en bil fordi afgifterne falder. Fordforhandleren bliver da fortsat nød til at tage hensyn til hvad Toyotaforhandleren henne om hjørnet tager for sine biler. Konkurrencen er den samme.

Forhandlerens mulighed ligger i at de lavere afgifter vil give grundlag for et større antal solgte biler og dermed mersalg samt deraf følgende mere service.

Sidst rettet: 9/12-08

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

09-12-2008 kl. 16:04

Du er lejer? (eller har ikke selv fået glæde at de seneste års værdistigninger) :-)

Men ellers vil jeg give dig ret Lars. Vi manger nytænkning og regeringens udspil er et skridt i den rigtige retning. Jeg ved ikke om jeg er så vild med disse "hovsa" løsninger som f.eks den italienske du beskriver. Problemet med dem er jo at de skaber usikkerhed hele vejen igennem systemet fordi man aldrig helt ved hvor man står som bilkøber eller forhandler, fordi man hele tiden risikerer at den bil man lægger inde med bliver forældet over natten pga et tiltag. Jeg tror mere på at lave modeller som f.eks den norske afgiftsmodel som tager udgangspunkt i noge ganske få parametre for beregningen af afgiften. Så vidt jeg husker er det bl.a motorens cc, antal HK, vægt, km/l mm. Hvis man dertil lægger nogle miljøparametre som f.eks CO2 udslip mm så er vi vel ved at være der? Konsekvensen i den norske model er i hvert fald at den er langt mere overskueligt, man kan beregne sin afgift præcist, og den tager udgangspunkt i hvad samfundet ønsker at afgiften skal være udtryk for i 2008. Ikke som i DK hvor den er en afspejling af hvordan verden så ud for 50 år siden da modellen blev skabt.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

09-12-2008 kl. 19:19

Jow lidt har jeg da fået ud af det....men vi vil have høj friværdi, lav skat, gode sygehuse, gode skoler, billige biler og benzin...lav arbejdsløshed, høj løn...Men når der skal tages fra en selv - ja så er det ikke spændende :-)

Men lad os nu slå fast en gang for alle - ARBEJDE SKABER VÆRDI I ET SAMFUND, DET GØR FRIVÆRDI IKKE, TVÆRTIMOD!

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

11-12-2008 kl. 20:17

det holder jo heller ikke at man skal betale på nogen veje og ikke på andre, det vil jo gøre at en masse vil søger arb. væk fra byerne og bolig ligeledes, så de undgår udgifter til road.
Bilen forurener jo lige så meget i kalundborg som den gør i København.
skal være ens over alt

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

11-12-2008 kl. 23:48

Jeg vil mene det er naivt at tro at autoforhandlere ikke vil gribe chancen til at øge avancen på nye biler :-) De er ikke lige just hellige køer med god moral i dag - så det ændrer sig nok ikke - lidt ligesom afgifterne på biler i DK.