Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

16-11-2008 kl. 12:07

Skal man tage fodboldstøvler på når man skal spille fodboldkamp ???

Det er lidt det samme forhold, for man kan selvfølgelig godt spille fodbold i kondisko hvis græsset er tørt og hvis det ikke umiddelbart ser ud til at der kommer en regnbyge.
Hvis det derimod øs-regner, så skøjter man jo rundt og har ikke en chance i forhold til gutterne med rigtige støvler på .

Du kan sagtens køre igennem vinteren med (gode) sommerdæk med masser af mønster .... hvis vinteren bliver som den har været de seneste år.
Problemet er bare - at det aner man jo ikke på forhånd !!!

Hvis der virkelig kommer sne, og hvis der er masser af dage med frost og underafkølede kørebaner, så er et sæt vinterdæk af god kvalitet helt uundværlig i min verden.

Alt afhænger af hvilket behov man har. Med sommerdæk må man lade bilen stå hvis der virkelig kommer meget sne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-11-2008 kl. 17:13

Her er en artikel som ikke mener at vinterdæk ubetinget er det bedste.

Se her: http://ing.dk/artikel/74834

Hvis man undgår at køre direkte på sne og is, så burde det gå på sommerdæk. Og hvor ofte oplever man ikke at der hurtigt bliver saltet når frosten sætter ind. Er der virkelig meget sne er der alligevel ingen som kan køre nogen steder.

FDMs konklusion er også at hvis man ikke behøver at køre i vinterføre, så kan man sagtens klare sig på sommerdæk. Se:

http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/daktest/vinterdaek2008/vinterdaktest2008.htm

Se evt. også her: http://www.berlingske.dk/article/20061105/bil/111050015/

Jeg citerer "* Sommerdæk kan bruges året rundt, hvis bilen har forhjulstræk med dæk i normal bredde - og man kan leve med at lade den stå, hvis der en dag ligger sne.

* Vinterdæk sikrer fremkommeligheden, hvis bilen har særligt brede dæk, hvis den har baghjulstræk eller hvis den skal bruges hver dag hele vinteren. "

Så vælg selv...

Sidst rettet: 16/11-08

Profil slettet

Profil slettet

16-11-2008 kl. 18:18

Man skifter altid omkring hjul :o)

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

16-11-2008 kl. 21:08

Man kunne jo spørge,om de som IKKE sætter vinterdæk på deres bil,har prøvet at gå på en is og snebelagt vej i laksko.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

16-11-2008 kl. 22:17

Her får du de "facts" som jeg tror 95% af os er enige om:

Vinterdæk er bedre end sommerdæk når føret er fedtet eller vådt (regn+sne).
Vinterdæk er dårligere end sommerdæk på tør vej.
Vinterdæk hjælper dig ikke synderligt hvis der er is (her hjælper kun pigdæk)
Vinterdæk er bedre end sommerdæk jo koldere der er (om det så lige er ved 7 grader at det tipper er nok mere religion end videnskabelig sandhed).

Vinterdæk skal monteres når du mener at fordelene er i overtal. Personligt gør jeg det næste weekend hvor temperaturen begynder at være omkring de nul, specielt om morgenen/aftenen.

Ideelt set skulle du skifte hver gang føret ændrer sig i løbet af vinteren. I praksis har man forsøgt at kompensere for dette ved at lave helårsdæk. Men ikke med den store succes- i hvert fald salgsmæssigt.

Personligt oplever jeg den største forskel de dage hvor der er sne. Mht regn / aquaplaning kan man diskutere hvorfor vi kun har vinterdæk på i vinterperioden da der jo også falder en del nedbør resten af året.

Jeg tror diskussionen om vinterdæk eller ej som så meget andet er 50% videnskab og 50% religion.

Profil slettet

Profil slettet

16-11-2008 kl. 22:35

meget din chance/risiko forøges til 2.5 gange
jeg prøvede på jyllandsringen med opel danmark og opel hvor vi havde 4 identiske biler
2 med brededæk heraf den ene bil med vinter montering
2 med standard størrelse heraf den ene bil med vinter montering
dem med vinterdæk var der ikke store forskel på i bremselængde (altså iforhold til bredeforskel)

resultatet var sådan her ved ca 65km/t Vinterdæk ca 65-70 meter
resultatet var sådan her ved ca 65km/t Sommerdæk 120 meter vi kørte glatbanen ud
SÅ JA DU BESTEMMER SELV Karen Coates ,
jeg kan også forklare det på en anden måde
hvis du kommer kørende og mister kontrollen over din bil fordi du bl.a.ikke har vinterhjul på og du skrider ind i den børneflok der går ude i vejkanten,DET VIL DU ALDRIG tilgive dig selv fordi du sparede et sæt dæk til 4000 der måske, svarer til din selv risiko mere er det ikke

JA vinterdæk skulle være et lovkrav

Jeg har kørt på vinterdæk de sidste 12 år i 10 forskellige biler
det er ikke bare mig det synes det skal være sådan det er også et krav fra fruen, hun også mærker stor forskel om det er det ene eller andet der sidder på

GIV AGT! I BESTEMMER SELV!!!!!!!

MEN HUSK DER KOMMER SNE TIL WEEKENDEN :)

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

17-11-2008 kl. 07:20

ja jeg er nok lidt dobbeltmoralsk på dette punkt...
Man bør køre på vinterdæk, selvom der ikke falder rigtig sne i DK.
Man skal bare finde nogen som er gode til slud istedet for, vil jeg mene.
Men når det er sagt, kørte jeg selv hele sidste "vinter" med 17" sommerdæk og baghjulstræk, det kan godt mærkes det er glat!
Så for ens egen og andres, bør alle køre med vinterdæk.
Det er bla. lovpligtigt i Sverige (også i skåne).
Og med hensyn til hvornår, ville jeg mene det var passende nu, da vi allerede har frost om natten!

God vinter herfra *S*

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2008 kl. 23:01

Vinterdæk er kun til sne og sjap , alt andet er et salgstrick , Men hvorfor ikke gøre som andre lande ! STOP med at strø salt , det er godt for miljøet og det er godt for dyrene , og vores kære biler selvfølgelig når så mange andre lande kan tja så kan vi da også.
Når folk ser en salt bil tror de ikke det er glat længere , ligesom nogen troe at når de har vinterdæk på kan de bare køre , "for vi har jo vinterdæk på".
Vinterdæk er rigtige god når det er sne , meen når vejerne er tør er de ikke så sikker at køre med sååå !.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

18-11-2008 kl. 19:17

Nu må vi til at ræsonnere:

Vinterdæk, ja jeg har dem på og kan mærke stor forskel ved lave temperaturer og på sne/isklædte veje.

Men ved 10 grader og tørvejr er de ikke særligt imponerende, min bremselængde er væsentligt ringere end når jeg har de "store" hjul på. På våd vej ved 10 grader viser alle test at sikkerheden er dårligere på vinterdæk. SÅ argumentet er svært at finde, nedsat hastighed på sommerdæk kan give samme resultater ved lave temperaturer på tør vej, som et vinterdæk. Ligeledes skal man jo omvendt finde sig i at holde en større afstand når man kører med vinterdæk på en lun dag.

Desuden er der ENORM forskel på kvaliteten af dæk, og et supergodt sommerdæk kan nemt vise sig at være bedre ved lave temperaturer end et røvsygt "ling-long" dæk fra Skrammel-Hansen.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

18-11-2008 kl. 20:48

Netop det sidste er væsentligt!

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

19-11-2008 kl. 20:54

Men kører du på et par gode og smalle sommerdæk, med meget lav hastighed kan du komme ligeså sikkert fra A til B i en BMW i sne, som ham der kører med vinterdæk...

Sidst rettet: 19/11-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

19-11-2008 kl. 21:17

Ja svarene er forskellige.

I linket her kan du læse at vinterdæk ikke altid er bedst i kold vejr, og at det betinger sig meget af hvilke forhold og vejbelægninger man kører på:

Lad videnskaben tale sin del og bedøm selv:

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/vho_0185_vinterdaek_sommerdaek_facts__2.pdf

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

20-11-2008 kl. 17:55

Er altid baseret på undersøgelser der går tilbage i tiden, fordi al videnskab er baseret på positivisme. Ergo kan du ikke underkende forsøg blot fordi resultaterne ikke er fra i går. De nye dæk er jo også baseret på datidens fakta, og ikke på morgendagens formodnings teorier.

Profil slettet

Profil slettet

23-11-2008 kl. 23:32

ville bare høre om karen fik dem på ???

eller om hun ikke gjorde og så har fortrudt ???

Profil slettet

Profil slettet

24-11-2008 kl. 13:25

fordi du er lidt smartere ;)

Profil slettet

Profil slettet

24-11-2008 kl. 22:56

Jeg er netop kommet hjem fra en køretur i min Citroën Xantia 3.0i V6, som er en kraftfuld forhjulstrukket bil. Der var lidt sne på vejen, og temperaturen var -2 grader. Det var måske en af de mest skræmmende køreture i mit liv, og det var meget tæt på at gå galt. Jeg kører stadig på sommerdæk (225/55/16R) da min mekaniker ikke har haft tid til at skifte dem. Nu skifter jeg dem selv i morgen! SKIFT ALTID TIL VINTERDÆK!!!

Sidst rettet: 8/3-09

Charles Føhns

Charles Føhns
bruger siden
26-10-2003

25-11-2008 kl. 20:29

Ja det er vigtigt at man sætter vinterdæk på sin bil om vinteren, uanset hvor mange tommer dine fælge er på og dit kørsels mønster, for du kan lige så godt køre galt den første km som den sidste.
Hvis jeg må være lidt mere teknisk end de andre indlæg, så er vinterdæk lavet af en blødere kompound og har lameller, så de stadig er bløde og kan få fat i vejen i frostvejr, hvor sommerdæk bliver hårde som plastic og de kurre hen over asfalten som en bobslæde når det bliver vinter.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

04-12-2008 kl. 20:58

Det bliver hurtigt til falsk tryghed, så lad være med at give vinterdæk urealistiske egenskaber! IS ER IS OG FRIKTIONS KOEFICIENTEN FOR GUMMI MOD IS ER EKSTREMT LAV UANSET ADDITIVER!

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

04-12-2008 kl. 21:00

Blev dræbt i glat føre for et par dage siden - bilen havde vinterhjul på!

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

05-12-2008 kl. 05:45

Man sparer i indkøb en smule ved at vælge budgetdæk. Mange store kæder reklamerer med dem, men de billigste forhandlere sælger ofte topkvalitet til samme pris. Desuden bliver de billige ofte hurtigere slidt og er ofte meget ringe.

Så man er faktisk bedre stillet med gode helårsdæk end billige vinterdæk.

Men køb for alt i verden vinterdæk, hvis du kører rundt i vinterhalvåret. I dag er der i øvrigt ingen komfortgener ved vinterdæk - snarere tværtimod.

Profil slettet

Profil slettet

05-12-2008 kl. 10:00

Spørgsmålet om vinterdæk er altid svært at svare entydigt på, fordi der også er mange følelser med i spillet. Det fremgår jo også tydeligt at svarene i dette forum. Jer er IKKE dækekspert, men mit råd er følgende: Hvis du kan nedslide et sæt vinterdæk på max. 3 vintre, så er det en rigtig god idé at køre på vinterdæk i vintermånederne. Det vil være bedre at køre på relativt nye helårsdæk om vinteren end på 5 år gamle vinterdæk, fordi gummiet bliver hård. Vi ved jo allesammen, at der er stor forskel på at gå på is i et par sko med lædersål og et par med gummisål. Med lædersål falder man hurtigt og slår sig.

Ytringerne omkring bilisterne, som vælger at køre vinteren igennem på sommerdæk bryder jeg mig ikke om. Hvis de kører efter forholdene, så er det fint med mig. At de måske ikke kører helt så hurtigt, eller ikke kan klare 0-50 km/t på under 2 sek. ved lyskrydsene er jo ret uvæsentligt. Hvis en bagvedkørende bilist kan hidse sig op over det, så er jeg ikke sikker på, at det er ham med sommerdækkene der har den svageste intelligens. Han kører trods alt efter forholdene. Og han overholder i øvrigt den danske færdeslov. Hvis den bagvedkørende mener at være klogere end "idioten" med sommerdækkene, så kan han passende demonstrerede det ved at udvise overskud og hjælpsomhed overfor dem, der har det lidt vanskeligere på en sneglat vej.

Disse kommentarer er ikke for at dunke nogen i hovedet, men for at opfordre til, at vi hjælper hinanden i stedet for at konkurrere imod hinanden i trafikken

Selv kører jeg 60.000 km om året, og kunne aldrig drømme om at køre uden vinterdæk i vintermånederne. Men jeg kører også regelmæssigt i lande, hvor vinterdæk er påbudt

Mvh Carsten