Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

14-11-2008 kl. 21:32

Næste års modeller kommer som regel sidst på året før,og man kan ud af stelnummeret læse hvilken årsmodel bilen tilhører,på min bil er, 10. tegn i stelnummeret 8,hvilket fortæller det er en 2008 model,selv om den er registreret 15/12 2007

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

15-11-2008 kl. 12:37

Hej Peter.
jeg forstår godt at du er forvirret.

Modelåret er groft sagt opfundet, for at det skal være nemmere at sælge biler sidst på året :-)

Generelt mener jeg at du bør glemme alt om modelåret og kigge på reg. datoen.

Dog skal du være opmærksom på facelift og helt nye modeller, nogle mærker lancerer feks. en helt ny bil i efteråret 2008, men kalder den 2009modellen så alle ved at det er den nye model.
Som feks. den nye Golf der netop er landet i Danmark.

VW-fabrikken i Wolfsburg omstiller iøvrigt produktionen i indrustrisommerferien, det betyder at de laver "2009-modeller" fra slutningen af august i 2008 ??

Når du skal købe en bil kan det godt være at forhandleren siger; og så er det en 2009-model; men når du skal sælge den siger han; jammen den er jo fra 2008.

Henrik Nørgaard Nielsen

Henrik Nørgaard Nielsen
bruger siden
06-01-2004

15-11-2008 kl. 16:52

Pas på den anden vej, da nogle bilmodeller har det med at stå i længe tid et eler andet sted i Europa, og så blive solgt igennem parralel import.
Bl.a er der solgt mange Fiat modeller på den måde, hvor 1. reg. dato er op til flere år efter produktionsdatoen, så brug altid stelnr ved bestilling af reservedel.

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

15-11-2008 kl. 16:53

mener du skal finde ud af hvad prævis der er forskel på model årene.
F.ekv min er fra nov. 2007 og er en model 08. det vil sige i mit tilfælde er forskellen kun en pumpe i føresædet så den kan komme længere ned til gulvet ( ret vigtigt for mig, da det er en meget lav bil ) Men hvis ikke der er nogen forskel. så er det selvfølgelig indr. datoen du skal gå efter