Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

04-11-2008 kl. 09:42

De fleste seriøse biltests vurderer en bil på mange forskellige faktorer.
Du behøver jo ikke købe den bil, som er den samlede vinder af testen.
Du kan istedet vælge den bil, der klarer sig bedst i de discipliner, som er vigtige for dig.

At Mondeo blev ændret lidt, skyldtes ikke, at den ikke måtte være lydløs.
Problemet var, at da Ford meget effektivt havde elimineret alle lyde fra motor og hjul, så kunne bilisterne pludselig høre de små mekaniske lyde fra f.eks. gearkassen.
Dette er ikke en lyd, som bilisterne er vant til, så den blev man nødt til at overdøve, så de ikke skulle tro, at bilen var i stykker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

04-11-2008 kl. 09:50

Biltest kan du kun bruge til at få noget at vide om hvilke faktiske egenskaber bilen har, f.eks "er blevet større", "har nu ESP som standard" osv. Alle de subjektive (personlige) ting må man selv vurdere (Køreoplevelse, støj, brændstofforbrug, design, osv).

Og rigtige mænd er til syvende og sidste fløjtende ligeglade med biltest...:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-11-2008 kl. 16:00

Puha, Sikke et langt brev Thomas.

Jeg er meget enig med dig, hvad hjælper det at bilen er "Sporty" og har "god føling med vejbanen".
Hvis lortet ikke er til at holde ud og køre i ??.

Jeg vil fandenme ikke have føling med vejbanen, det job har jeg monteret dæk til at klare.
Hvis jeg ville have "føling" i mine røvballer, så kunne jeg jo montere 4 bjælker i stedet for støddæmpere og sætte "20" tommer fælge på UDEN dæk.
Motorjournalister har personlige meninger, det er DEM der kommer frem når man læser tests i div. blade.
jeg har kun smil til overs for dem som køber ny bil, og når man spørger dem hvorfor de valgte netop den bil svarer de: Jammen den vandt en test i MotorMagasinet.


Folk burde danne sig deres EGEN mening før de læser Motorblade. ( det gør de fleste forhåbentligt også)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Markman

Jesper Markman
bruger siden
07-04-2007

04-11-2008 kl. 16:04

Måske du læser dine biltest de forkerte steder.

Hvis du læser dem i Vmax og Bilmagasinet, vil du sikkert opleve at der bliver fokuseret på sporty køreegenskaber og accelerationsevne. Prøv at læse FDM's Motor, eller evt bilsiderne i Jyllandsposten.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

04-11-2008 kl. 17:36

Hej Thomas,

Jeg er enig i det Jesper Markman skriver. Prøv at læse de biltest der er i FDMs medlemsblad Motor. De fokuserer absolut ikke kun på accelration, motorlyd og sporty look.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-11-2008 kl. 13:02

Du glemte "minimum 3 års garanti" - den står de også ret hårdt på. Jeg tror til gengæld at det er et bevidst valg, at de konsekvent påtaler manglende partikelfilter og for kort garanti. Læser også både Motor og Bilmagasinet, da kun et af bladene bliver for ensidigt..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-11-2008 kl. 22:09

Ja FDM bladet er et godt magasin for nye kvindelige billister og gamle bedstefædre... Hele deres koncept med at beregne kroner/km er efter min mening misvisende. Jeg er også træt af at høre om partikelfiltre, ESP og om rattet kan justeres frem og tilbage.... Det jo fint nok med øget sikkerhed i bilerne, men der er også grænser for hvor meget det skal vægtes... Jeg ville altid vælge at tage et skarpt sving i høj fart i min 306er uden ESP end i min kærestes Panda med ESP!

Desuden så fokuseres der også for meget på bilernes indretning og pladsforhold. Ting som enhver jo kan have sin egen mening om. Som motorjournalist må man kunne have lidt mere at tilføje om en bil end at der ikke er plads til en mand på 220 cm påbagsædet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

14-11-2008 kl. 14:04

Jeg er enig med Thomas.

Men heldigvis er det IKKE motorjournalisterne der bestemmer, jeg kan huske i 98 da Peugeot 206 kom frem, den blev HØVLET ned af stort set alle "de kloge". "kun gorillaer kan sidde godt på forsædet", "skuffende køreegenskaber" og så videre.
Heldigvis tog kunderne imod den med åbne arme og det er een af de bedst sælgende biler i danmark i mange år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
03-04-2005

15-11-2008 kl. 00:45

Hej Thomas (og alle I andre).

Thomas, du efterlyser - som jeg forstår det - et leverpostejsfarvet bilblad, hvori motorjournalister tester kønsløse og intetsigende biler?
Jeg ved det, subjektivitet er individuelt og dermed er ovenstående naturligvis min tolkning af dine ord:-)

Jeg er helt med på, at du godt kunne tænke dig et blad/nogle tests, som tilgodeser og roser neutralt design, halvkedelige - men stabile - køreegenskaber og så videre...

Men come on - bilblade er for bilentusiaster, boligmagasiner er for indretningstosser, etc.!

Du ser jo heller ikke parcelhuset fra ligusterkvarteret i "Hammerslag", vel? Det er ikke gennemsnitshuset hvor "godt og solidt håndværk" fremhæves, det må derimod gerne være en ejendom med noget over sig og her fremhæves detaljerne også, lige som journalister gør med detaljerne i tests af biler.

Du går heller ikke på stadion for, at se 2 hold, som er rigtig dygtige til, at sparke bolden frem og tilbage til hinanden, vel? Det er meget muligt, at de er dygtige til det grundlæggende i spillet, men der skal sgu' være lidt mere "spræl" over spillet og kød på sagerne...præcis på samme måde, som når en journalist tester biler!

Kan du følge mig?

Til alle Jer, som "brokker" sig lidt over, at BilMagasinets (eller andres) journalister er "farvede"/subejtive - jamen, prøv I da, at skrive en 4 siders artikel om en hvilken som helst bil, uden at tilsætte ét eneste gran af egen mening/holdning...

MVH Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

22-11-2008 kl. 20:04

Uanset at du prioriterer komfort - så kan du altid få brug for en for sporty køreegenskaber - enhver bil skal kunne klare en seriøs "Elgtest", man ved aldrig hvornår der står en løs hest eller man af andre årsager har brug for hurtigtreagerende styretøj, veldæmpet undervogn og kontante bremser.

I øvrigt har mange nyere biler ringere og ringere føling med underlaget pga slasket styretøj - ergo har man meget dårligere mulighed for at afstemme hastigheden efter underlagets friktion. Trist udvikling.


Hvis du er træt af bilmagasinet og andre testere, du mener er for fikseret på det sporty. Så hold dig evt. til FDM. De favoriserer ikke sporty biler, men gennemtester og skriver om det er en sporty bil eller en flydende gyngehest.

Til dem der kritiserer FDM for at fokusere på bl.a. ESP, partikelfilter og garanti. Testere bør altid kræve udvikling og fremskridt, så forbrugerne får mest muligt for pengene. Og selvfølgelig er miljø og sikkerhed vigtigt.

- ESP's sikkerhedsmæssige betydning er indiskutabel, selvom det er selvfølgelig ikke kan kompensere for en slatten undervogn.

- Dieselbiler - uden filter (kører desværre selv i en)- er en væsentlig kilde til forurening af vores alles luftveje. Det er simpelthen for oldnordisk i nye biler. Desuden giver det modstandere af privatbilisme flere kort på hånden. Til skade for alle bilister. (At de CO2-neutrale brændeovne også er en stor partikelforurener er en anden snak)

- Mht. Garanti: Med det biler koster i Danmark har vi brug for meget mere end den garanti man får på en brødrister..

Der kom jeg vidst lidt væk fra emnet ind imellem beklager :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg