Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

05-09-2008 kl. 21:56

Jeg har prøvet at have biler med begge dele og jeg mener det bl.a kommer an på, om du har tænkt dig at køre med det til altid. Det er der jo mange der gør og så er det nemt at det bare skal står på fx 22 grader og automatik altid. Men vil du kun bruge det til at køle bilen ned med af og til, så er en manuel aircon ligesågod. Personligt ville jeg være ligeglad. Måske synes jeg bare at manuel aircon i en BMW er lidt fladt og vil tro den nemmere sælges igen, hvis den har klima. Men det koster sikkert kassen til en BMW

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Brian Binnerup

Brian Binnerup
bruger siden
06-01-2004

05-09-2008 kl. 22:30

Jeg har selv to biler, den ene har aircon (en lille) og den anden klima (en lidt større).
I de fleste tilfælde er aircon glimrende, funktionen er som sådan den samme med mulighed for at køle eller afdukke vinduer.
Ulempen ved aircon er ca. det tidspunkt vi har nu - i sommerperioden er det generelt tændt, og i vinterperioden kun tændt for at afdukke vinduer, men pt. giver det lidt problemer, da det bliver lidt for koldt at slå det til, og lidt for varmt at slå det fra, med det resultat at man tænder og slukker for det ret hyppigt.
For mig er klima'et ikke et krav, men jeg villle godt give nogle tusinde ekstra for en bil der har klima frem for aircon, og ja, det er dyre kroner, men der er altså en forskel på hvordan de kan benyttes.
Dual-zone klima ville jeg til gengæld ikke betale ekstra for i forhold til et klima anlæg...

Det skal nævnes at bilen med klima har anlæget tændt hele tiden, og bilen med aircon slåes det til og fra. Og, det er lidt lissom en regnsensor - du mangler det ikke umiddelbart, men når du har det, så er det rigtigt rart at du ikke skal sidde og pille ved knapper hele tiden.

Mvh
Brian

Sidst rettet: 5/9-08

Profil slettet

Profil slettet

06-09-2008 kl. 07:39

Jeg havde en citroen evasion årgang 2002 med klimaanlæg og det virkede aldrig, når det stod på 18 grader, så svedte man og hvis man kørte på motorvej, så ville den ikke varme, selv om anlægget stod på 28 grader. Der er sensor og alt muligt på et klimaanlæg og der kan gå meget galt,jeg vil til hver en tid vælge aircon.

Med aircon tænder du det når du sveder og så køler den bilen, nemt og simplet !

Det skal lige siges at citoren ikke er en haj til det med elektronik og BMW kan sikkert lave klimaanlæg som fungere 110 %

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-09-2008 kl. 08:15

Min gamle bil havde aircon, og jeg brugt det stort set aldrig.
Jeg syntes altid, at der blev for koldt i bilen, når det var tændt - meget svært at indstille som man havde lyst.
Dermed brugt jeg det stort set kun til at nedkæle bilen, hvis den havde holdt parkeret lige i solen, eller på meget meget varme dage.

Min nuværende bil har klima, og det er bare noget der virker.
Den står konsekvent på 21 grader, og hvis man alligevel småfryser eller -sveder, så skal man bare justere temperaturen med en enkelt grad op eller ned.

Komfortniveauet er ganske enkelt et helt andet med klima. Det ville jeg ikke undvære, og da slet ikke i en ellers lækker Bimmer.

Profil slettet

Profil slettet

09-09-2008 kl. 12:25

Mon problemet her var at det er en Citroen :) Jeg ville nok have kørt den på værsted hvis det var mig, for jeg har aldrig haft problermer med det i nogen af mine biler...

Profil slettet

Profil slettet

09-09-2008 kl. 12:28

Du kan ikke helt sammenligne et semi-aut. med et fuldaut. for prøv at spørg den skoda forhandler hvor mange temp. følere der er i din bil, prøv så at spørg ham hvor mange der ville være hvis det var fuld. aut, der er den helt store forskel, for det med temp er ikke i nærheden af at passe lige så godt som med fuld.aut. Jeg har prøvet begge dele og ville ikke nøjes med semi hvis det var mig...

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

21-09-2008 kl. 17:09

Der er kæmpe forskel på Aircon og klima.

Aircon køler og køler, og det bliver nogen mennesker syg af... Jeg kan ikke tåle det f.eks.

Klima er langt bedre. Du sætter den til en eller anden temp. og så holder den temperaturen hele tiden. Det fungerer langt bedre end kun Aircon.

Og hvis det er en BMW du overvejer, så skal du vente på at finde en med Fuldaut. klima. Så er det også nemmere at komme af med den igen.
Det vil jeg på det kraftigste anbefale. Du bliver mere glad for klima i længden.

Havde det været en mere almindelig bil er det ikke lige så vigtigt. Men det er klart at foretrække.

Hvis jeg selv skulle købe bil igen i det prisniveau hvor man kan forvente enten aircon eller klima, vil jeg til hveren tid vælge klima. Det er bare meget mere velfungerende....

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

22-09-2008 kl. 10:14

Bliver syg af begge dele, ikke noget jeg bruger... :-) så jeg ville nok vælge klima for gensalgsprisens skyld...

Sidst rettet: 22/9-08