Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

03-09-2008 kl. 20:50

Jeg er ikke helt med på hvad problemet er? Hvis koblingspedalen går i bund og bliver der, så bliver den da ikke mere slidt end hvis bilen holder i frigear med koblingspedalen sluppet. Er det sidste tilfældet skal motoren jo trække gearkassen med rundt i tomgang og det giver da et hårdere motorslid!?? Og hvis bilen holder i frigear tager det stadig tid at koble den til, og det er jo det som slider mest, mig bekendt.

Jeg ville ikke være nervøs medmindre hun holder på koblingspunktet, eller tager enormt lang tid om at koble til. Hvis hun holder bilen på koblingspunktet, så må du forklare hende det igen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-09-2008 kl. 21:20

Jeg er ret sikker på at det er din kones model, der manuduceres i køreskolerne, så hun er jo nok ikke helt gal på den:-)

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

04-09-2008 kl. 08:45

Hovr er det skønt at høre! Du har fuldstændigt ret...det er sgu ligefør visse medtrafikanter også lige skal have selen på, og sætte vækkeuret til at ringe når det bliver grønt.

Man træder koblingen ned, sætter bilen i 1.ste og venter på grønt. Man skal være klar til igangsætning - Punktum.

Forøvrigt er jeg ret sikker på at at bilerne kan holde til det, har kørt på denne måde i ufatteligt mange biler, og koblingen er aldrig stået af.

Profil slettet

Profil slettet

04-09-2008 kl. 09:14

Jeg har nu blot gentaget hvad min kørelærer har forklaret mig ( og de andre elever ). At holde i frigear, eller starte bilen i frigear hvorved gearkassen skal trækkes med rundt, det er da hårdere ved motoren, end hvis koblingen er trykket i bund.
Det som slider mest er jo når du "filer", som måske er nødvendigt ved f.eks. langsom køkørsel.
Men Kaare, alting bliver jo slidt, jeg vil nu hellere skifte kobling end motor hvis det nogensinde bliver nødvendigt.

Sidst rettet: 4/9-08

Profil slettet

Profil slettet

04-09-2008 kl. 09:18

Hvad er din begrundelse for at holde øje med de andre trafikanters lys, hvorfor ikke bare koncentrere sig om sit eget?

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

05-09-2008 kl. 13:24

Når koblingen trykkes ned (med motoren startet) kører udrykkerlejet i samme hastighed som motoren (den ene del af lejet følger svinghjulet på motoren og den anden del følger gearkasseakslen, som står stille).

Altså: Lejet slides.

Hvis bilen sættes i frigear og koblingen slippes, så følger begge dele af lejet svinghjulet (og lejet slides derfor ikke). Til gengæld vil gearkassens indgangsaksel rotere, hvilket medfører en lille bitte smule friktion. Desuden er et par lejer i gearkassen så også under belastning, men dette betyder intet, da de er smurt af gearolien og derfor stort set ikke slides. Udrykkerlejet er derimod ikke smurt, og er derfor "meget" sart.

Konklusionen: Sæt altid bilen i frigear og slip koblingen.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

05-09-2008 kl. 14:49

Hvorfor lave en besværlig handling for sig selv, når sliddet åbenbart er så minimalt at ingen oplever problemer?

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

05-09-2008 kl. 14:58

Almindelig kyndig i konstruktion - Lejet er helt sikkert dimensioneret med sikkerhedsfaktor 4 gange max teoretiske last, og med en MTBF beregnet med samme faktor - derfor opleves der ikke skader ved belastningsformer af denne art

Profil slettet

Profil slettet

08-09-2008 kl. 11:49

..ved godt at jeg er fjollet, ved godt at det ikke er sjovt at køre galt, ved godt at piskesmæld er alvorligt, så på forhånd UNDSKYLD min plathed...
...men ret sjov stavefejl i 3. afsnit..

...undskylder igen.. :-)