Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

31-07-2008 kl. 11:23

Motoren kender vi jo nu fra Legacy og Outback, og den er fantastisk.
Den har 150 hk på papiret, men trækker fra de fleste andre 150 hk diesel. Se f.eks. i den sammenlignende test med Avensis 150 hk diesel fra Autobild, hvor Subaru klart vinder på en bedre motor.

Den nye Forester, som jeg ikke har kørt endnu, er klart større og mere lækker end sin forgænger. Jeg synes faktisk, at det er blevet en ret flot bil.
Den gamle havde alt for lidt plads på bagsædet og i bagagerummet, men det tror jeg er løst i den nye.

Du har helt ret i, at prisen er meget attraktiv.
390.000 kr for grundmodellen, som er ret godt udstyret.
Det er sku billigt.

Og kvaliteten er bare iorden. Det er den ihvertfald på alle andre Subaruer - så mon ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-08-2008 kl. 16:02

Pas på - Du skal forvente at vinke farvel til de sparede penge når du skal af med den igen ! Mærket er og bliver en raritet her i landet, og det koster.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

02-08-2008 kl. 17:11

...men den med de lave brugtpriser passer simpelthen ikke.

Man bliver altid tudet ørerne fulde af, at man skal købe en bil som alle andre, da der så er flere købere til den som brugt.
Ja, det er der da nok, men der er sku også en del flere biler til salg helt magen til ens egen.

Tjek lige Subarus brugtpriser her på bilbasen. De holder da prisen absolut lige så godt som konkurrenterne.

Vi kan da lige for sjov sammenligne.
Billigste Forester til salg pt er denne til 129.900 kr med hele 281.000 km på klokken.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Subaru-Forester-2,0-AWD-5d_ID261403742.htm

Billigste RAV4, som ikke er ældre end Subaru'en, er pt. denne til 109.900 kr med 174.000 km på tælleren.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-RAV4-2,0-4x4-5d_ID255701085.htm

Da nyprisen var ca. den samme tilbage i 1998, har Toyota'en altså tabt 20.000 kr mere på de 10 år, selvom den har kørt mere end 100.000 km mindre end Subaru'en.

-------

Det mest frustrerende ved en Subaru er, at den holder prisen så godt som den gør - ihvertfald hvis man leder efter en brugt.

Profil slettet

Profil slettet

02-08-2008 kl. 17:41

...men bliver de solgt ????? :-) Ejerne elsker jo deres specielle japser og forærer den da selvfølgeligt ikke væk! Det er et fakta at specialbiler lider et større værditab en mere gængse varer - punktum

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

02-08-2008 kl. 18:56

Nej, det er da absolut ikke fakta - punktum.

Se f.eks. på Mazda MX5.
De første årgange er nu over 10 år gamle, men de har stadig kun afskrevet ca. 50% af nyprisen.
Til sammenligning afskriver en standardbil i firmabilklassen 50% på de første 3-4 år.

Hvis vi taler nyere biler, kan du jo se på Mini'en.
Den har nu været på markedet i 7 år, men den er stadig svær at finde til under 170.000 kr, hvilket kun er 100.000 kr under nyprisen i 2001.

Og den med, at Subaru-ejere elsker deres biler så meget mere end andre bilejere, at de sætter brugtprisen urealisteisk højt, den tror du da vist ikke selv på.
Forhandlerne sætter jo prisen præcis lige så højt, og her er der da udelukkende markedskræfterne der styrer prisen, og ikke folks personlige følelser for mærket.

Hverken du eller jeg ved, om det tager længere tid at sælge en Subaru end en gennemsnitsbil a la en Toyota, Mazda, Opel eller Skoda, men vi kan da ihvertfald se ved en simpel prissammenligning, at afskrivningen er lavere på en Subaru.

Sidst rettet: 2/8-08

Profil slettet

Profil slettet

02-08-2008 kl. 19:14

..starte en meningskrig! Dem har vi rigelig af her. Men Subaru prøver jo med næb og klør at blive mere mainstream, og appelere til den "jævne" køber. Derfor er en sammenligning med en sportsvogn som MX-5 da nuts!
Dok. sammenligner selv med VW og Ford og i forhold til dem vil den med statsgaranti tabe mere procentuelt - punktum igen ;-)

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

02-08-2008 kl. 22:46

Jeg sammenligner ikke med MX5, men bruger den blot som eksempel for at aflive din påstand om, at specialbiler altid taber mere end mainstream.

Og VW og Ford er netop dem jeg mener, når jeg siger, at standardbilerne mister 50% på de første 3-4 år.

Jeg har selv kørt i Ford Mondeo, og det er en fremragende bil og et glimrende brugtkøb - ikke mindst pga. at man får den utroligt billigt efter bare få år. Min Mondeo var 3 år og 130.000 km gammel, da jeg købte den til 50% af nyprisen.
Kom ikke og sig, at standardbiler holder prisen godt.

Du siger, at en Subaru med statsgaranti taber mere end en Ford.
Så jeg vil da gerne udfordre dig til at finde et eksempel på en Subaru, som har tabt halvdelen af sin værdi på tre år.
Det burde jo være en smal sag for dig, hvis en Subaru virkelig taber så meget i værdi, som du påstår.

Niels-Juel Nielsen

Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005

06-08-2008 kl. 11:30

Værditabet på en bil er i min optik en størrelse, der er ekstrem svær at beregne. Der er for mange faktorer, der skal skønnes til at kunne lave en præcis formel. Alder, km/år er de vigtigste, men også hvor længe, bilen beholdes og ja mærkets ry, udbredelse, specialudstyr osv. Den eneste sikre måde er at beholde bilen til den er fuldt afskrevet, eller også lease bilerne. Her er der dog andre fælder. Hvis alle kun tænkte på værditab og købte de "sikre" mærker blev verden fattigere og mere kedelig.
Min private mening om Subaru er meget farvet (har kørt Subaru i snart 20 år). Deres nye dieselmotor er en perle. Bedre end både TDI, HDI og JTD maskinerne. Så en anbefaling herfra.

Profil slettet

Profil slettet

06-08-2008 kl. 18:50

...Har vi da sørme også rigtig meget brug for 4 hjulstræk med alle de bjerge og de strenge snefyldte vintre !! ;-P
Teknikken i en Subaru er uden tvivl god og effektiv, men det er altså en skam de pakker det så grimt og kedeligt ind!

Profil slettet

Profil slettet

07-08-2008 kl. 19:14

..mange tak JF - så må du da også hygge dig med dine fire trækkende hjul. Hvis der ikke skal mere til at tænde dig, kan du da få samme oplevelse i en 80 ´erne Nissan Patrol.

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 17:30

Det er ikke fordi jeg hylder janteloven, at jeg ikke begejstres over Subaru eller 4WD. Jeg anfægter blot behovet for det . Især i de store/høje "Hellerup-tanks". (men det er selvfølgeligt en hel anden snak). Det er klart at vedligeholdelses udgifter samt brændstofsudgifter stiger ved 4WD grundet den dobbelte transmission og i min danske verden på pæne landeveje er 4WD lir!
Vedr. kedelige biler, så bliver en bil vel ikke automatisk spændende og god bare fordi den er sjælden eller outrær. Modsat er en populær model vel ikke kedelig og dårlig af samme grund?
Jeg mindes en reklame for et pizzeria i Århus hvor de skrev at 10000 fluer ikke kan tage fejl! :-) Vel lidt det samme med biler uden sammenligning i øvrigt.. Omvendt kan en eller to frelste tosser vel godt tage fejl!? Nåh - nu er det vist mig som hellere må sige undskyld på forhånd :-)
http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/ShowPicture.aspx?ImageSource=NewCar&ItemID=9453&ImageID=sub-leg-out-06-04-15.jpg
Ps: den ligner sgu da noget som er blevet lukket ud fra et overskudslager som har været glemt siden 1980 erne!

Sidst rettet: 8/8-08

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

15-08-2008 kl. 12:06

Nej 4WDer ikke "nødvendigt", men er dælme fedt om vinteren!
Og det giver ganske enkelt bare et bedre vejgreb.. der er en grund til at rallybiler har 4WD.. det er ikke bare pga. bjergkørsel.

Nå, men tilbage til Diesel sjoveren.. den er FED!.. meget diesel-lyd svag, kører 16-17 km/l også i virkeligheden, og undertegnede synes den er ok i designet... men kan nu bedre li min egen 06 model:-/

Detaljerne i kabinen kan dog ikke matche fornemmelsen fra f.eks. Audi eller BMW, MEN kvaliteten er MINDST lige så god i virkeligheden. Det ser bare ikke lige så "lækkert" ud.

Og Subaru HOLDER bare i virkeligheden.. har selv kørt VW, BMW Audi mm... Min nuværende Subaru er den bedste bil jeg har haft!

Men prøv den dog.. du bliver ikke skuffet.

Mht. værditabet, så er jeg lidt midt imellem de indlæg der holdt krig tidligere..
Den taber lidt mere de første par år ifht. nogle andre (Audi, BMW mm.).. MEN til gengæld er den MEGET billig i service og reservedele. Mit dyreste service til dato:3060 DKK.. det store 30.000km service (1 time 45 min. arbejde). Et lille service ligger typisk på 1000-1200 inkl olie og filtre!

Intet er gået galt i de snart 3år/48.000km jeg har ejet den.. hov det passer ikke.. der gik en LED pære i en tågelys knap (kostede 80,-.. men blev i øvrigt dækket af Subaru).

Prøv den hvis du vil ha en bil som bare virker..

Jeg tager selv en Subaru Diesel næste gang, men det bliver nok den kommende nye Legacy/Outback Diesel med automatgear (forventet ank. i DK er medio 09).

God fornøjelse..husk det skal sgu være sjovt at køre bil :-)

- Henrik