Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

29-07-2008 kl. 18:15

1: Som Christian beskriver. Selv benytter jeg mig af begge løsninger, nogle gange motorbremser jeg og andre gange frigear indtil der skal bremses. Jeg regner med (uden at vide det) at det giver en bedre økonomi at trille 1000 meter i tomgang, end at skulle lade bilen trække 500 meter mere (et gæt) og motorbremse de sidste 500.

2: Her gør jeg også begge dele, i det høje gear bremser den mindre og mindre som omdrejningerne falder. Kommer omdrejningerne langt nok ned bliver der åbnet for brændstoffet igen, for at holde liv i motoren.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

30-07-2008 kl. 12:14

Enig i hvad der er skrevet.

Men konsekvent nedgearing kan nok slide noget på koblingen. Og husk ikke at spare for meget på bremserne. Du skal op at stå på bremsen jævnligt, især for at få motioneret bagbremserne, der ved forsigtig kørsel næsten ikke bliver brugt. Hvis du bruger bremserne for lidt skal de skiftes før tid. Det er der mange med udpræget morfarkørsel som må erfare.

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2008 kl. 12:36

Hej.
Af samme årsag som Henrik Vennegaard skriver, så vil jeg mene at det bedste/mest økonomisk må være at koble ud eks 1000 meter før et stop ( afkørsel el.lign) og lade farten rulle af ...

Her er teori og praksis altså forskelligt !

De 2 dråber brændstof den bruger ved ikke at lave cut-off på brændstoffet er hurtigt tjent ind ved at undgå den friktion
/slid som motorbremsning nedgearing giver i transmissionen.
Kim Kristensen nævner også rigtigt at man kan ligeledes undgår at skulle lade bilen "trække" måske 500 meter mere før man slipper speederen før man kommer til afkørsel
- det sparer også brændstof.

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

06-08-2008 kl. 05:48

Jeg er uening med Per i at man bør koble ud 1 km før stop. Det slider ikke på transmission at lade farten rulle af i det gear man nu engang er.

Og lad venligst være med at tage farten af på motorvejen forud for en afkørsel hvis du ikke er alene på motorvejen. Det er god kørerlærerlatin først at tage farten af på afkørslen - bremserne skal alligevel motioneres engang imellem.

mvh.